شنبه ۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دومین جشنواره زنان فیلمساز یادواره پروین اعتصامی از امروز تا هشتم دی ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره فیلم‌های کوتاه تولید شده به کارگردانی زنان فیلمساز بعد از سال 1384 در بخش نیلوفر زرین و فیلم‌های کوتاه به کارگردانی مردان فیلمساز با موضوع زن در سال‌های بعد از 1380 در بخش نیلوفر سیمین با یکدیگر رقابت می‌کنند.

همچنین بخش پیامبر اعظم(ص) و نگاه نو، دو بخش ویژه جشنواره زنان فیلمساز است که در آنها نیز فیلم‌های تولید شده در بعد از سال 1380 با موضوعات روایت مستقیم و غیرمستقیم از سنت و سیره پیامبر اسلام(ص) و فرهنگ شهروندی و شهرنشینی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در این دوره 52 منتقد سینمایی بهترین و ماندگارترین نقش ایفاء شده در سینمای ایران را انتخاب می‌کنند «لحظه رقصیدن فرفره‌ها» ساخته بهار‌الهی، «بن‌بست مهربان» از نرگس آبیار، «قتل در کافی‌شاپ» از بنفشه زارعی محمودآبادی، «آوای موهوم» کرشمه افسری، «ماه عسل» آیدا کیخاش، «یک داستان زن‌پسند» طلایه اطلسی، «آن بالا کنار جاده» از مرجان اشرفی‌زاده، «خاکستر نگاه» از لعیا میرنصیری، «کاشکی منم گربه بودم»‌ از لاله بزرگی در  بخش نیلوفر زرین حضور دارند.

«منطق مطلق‌ اتفاق» بهرام توکلی، «مامان مرد» کاوه قهرمان، «بعد از ناهار می‌نشینیم و حرف می‌زنیم» رامین پروین، «قربانی» پناه بر خدا رضایی، «آچمز» علیرضا احمدزاده نیز از جمله فیلم‌هایی است که در بخش نیلوفر سیمین با یکدیگر رقابت می‌کنند.

هیات داوران متشکل از رخشان بنی‌اعتماد، محمدرضا اصلانی و مجید مجیدی 16فیلم برتر را  از بین 62 فیلم شرکت‌کننده در بخش‌های نیلوفر زرین، سیمین، نگاه نو و پیامبر اعظم(ص) انتخاب می‌کنند و در مجموع 26 فیلم در بخش نیلوفر زرین، 15 فیلم در بخش نیلوفر سیمین، 12 فیلم در بخش نگاه نو و 9 فیلم در بخش پیامبر اعظم(ص) این جشنواره نمایش داده می‌شود.

در برگزاری این دوره از جشنواره اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، شبکه پنج سیما و سازمان ملی جوانان با خانه زنان هنرمند همکاری می‌‏کنند. محمدرضا جعفری جلوه، معاون سینمایی وزارت ارشاد در مورد لزوم برگزاری این جشنواره گفت: زن و هنر در کنار هم نشانه و همسنگ آیات الهی هستند و تجلی نگاه ملی و هویتگرای پروین اعتصامی در آثار سینمایی زنان فیلمساز، جایگاه پروین در ادبیات ایران را به زنان سینماگر می‌بخشد.

نکته‌آموزی، عبرت‌آموزی و پندآموزی فیلم‌های زنان فیلمساز اگر به رنگ هویت‌گرایی، اصالت‌گرایی و نوگرایی کلام پروین در ادبیات باشد، نقشی مادرانه و معلم‌گونه برای زنان سینماگر در جامعه تعریف می‌کند.

زهرا مشیر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران درباره انگیزه حضور در جشنواره زنان فیلمساز گفت: برگزاری دومین دوره جشنواره زنان فیلمساز یادواره پروین اعتصامی همزمان با صدمین سال تولد این شاعره بزرگ ایرانی و لزوم حمایت از فعالیت‌های هنری زنان انگیزه اصلی اداره کل بانوان شهرداری برای شرکت در جشنواره است. برنامه‌‏های شهرداری برای ترویج فرهنگ شهروندی و شیوه نوین آموزش در قالب هنر نیز از دیگر دلایل حمایت این سازمان دولتی از دومین جشنواره زنان فیلمساز است. 

مجید رجبی معمار، مدیر شبکه پنج سیما نیز حمایت از فعالیت‌‏های فرهنگی و هنری را از مسئولیت‌ها و رسالت‌های جدی سازمان صدا و سیما دانسته و گفت: شهروندان استان تهران از جمله مخاطبان فرهیخته و متوقع‌ رسانه‌اند و شبکه تهران نمی‌تواند نسبت به اتفاقات فرهنگی و هنری تهران بی‌تفاوت باشد. جشنواره‌های مختلف سینما، تئاتر و موسیقی مورد حمایت این شبکه هستند. شبکه پنج سیما اهدای جوایز دومین جشنواره زنان فیلمساز را هم بر عهده دارد.

جعفر بای مدیر توسعه مشارکت‌ها و ساماندهی امور جوانان سازمان ملی جوانان نیز درباره لزوم برپایی دومین جشنواره زنان فیلمساز با اشاره به فعال بودن خانه زنان هنرمند به عنوان تشکل بانی این جشنواره معتقد است: لزوم نگاه ویژه به جایگاه زنان در عرصه هنر انگیزه اصلی سازمان ملی جوانان در حمایت از دومین جشنواره زنان فیلمساز است. برگزار کردن چنین جشنواره گسترده‌‌ای به همت یک تشکل غیردولتی در نوع خود بی‌نظیر است و امیدواریم این جشنواره در دوره‌های بعد به‌صورت بین المللی برگزار شود.

در مراسم پایانی جشنواره 11 تندیس نیلوفر زرین و پنج تندیس نیلوفر سیمین و معادل 60 میلیون ریال جایزه نقدی به برگزیدگان اهدا می‌شود.

کد خبر 11665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز