چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

محمود مولایی: فصل 90-89 لیگ دسته اول کشور، در شرایطی شروع می‌شود که 9‌ هفته از لیگ برتر گذشته است.

فوتبال - مسابقات

حالا لیگ برتر به‌دلیل حضور تیم ملی در بازی‌های غرب آسیا برای دومین بار تعطیل شده است و لیگ آزادگان با یک هفته تاخیر کار خود را در فصل جدید آغاز می‌کند.

این اتفاق به‌دلیل تغییر در برنامه‌های سازمان لیگ دسته اول رخ داد و غلامرضا بهروان، رئیس این سازمان تصمیم گرفت که اول مهر ماه را در تقویم لیگ دسته اول به‌عنوان روز اول قرار دهد.

حالا همه تیم‌ها برای مسابقه‌های لیگ دسته اول آماده هستند و حتی 4 تیم ایران‌جوان بوشهر، همای جوانرود، استقلال اهواز و شیرین فراز کرمانشاه که در آستانه تعلیق قرار داشتند، با پرداخت مطالبات خود به بازیکنان و کادر فنی، مجوز حضور در این مسابقه‌ها را به دست آوردند. حالا همه چیز مهیای شروع لیگ آزادگان است.

در بین 4 تیمی که از خطر تعلیق به سلامت گذشتند، استقلال اهواز بعد از چندسال حضور مداوم در لیگ برتر، امسال باید لیگ دسته اول را تجربه کند. این تیم که در لیگ برتر جزو معدود باشگاه‌هایی بود که به شکل خصوصی اداره می‌شد، در فصل گذشته وضعیت مالی مناسبی نداشت. استقلال اهواز در حال حاضر هم وضعیت مالی مناسبی ندارد ولی مدیران این باشگاه تصمیم گرفته‌اند این تیم را به لیگ برتر بازگردانند. علی فیروزی، سرمربی استقلال‌اهواز به موفقیت این تیم در لیگ دسته اول بسیار امیدوار است. او می‌گوید: «ما تیم جوانی را روانه بازی‌ها خواهیم کرد. بازیکنان جوان استقلال اهواز با انگیزه و دوندگی به همراه بازیکنان باتجربه به فکر موفقیت این تیم هستند. به‌نظر من حضور جوانان در کنار بازیکنان باتجربه نتیجه‌بخش است.» استقلال اهواز در هفته اول لیگ آزادگان در تهران مقابل مهرکام پارس قرار می‌گیرد درحالی‌که پیش از شروع فصل، هدف برای سرمربی استقلال اهواز بازگشت به لیگ برتر است.

شرایط ابومسلم نسبت به استقلال اهواز کاملا متفاوت است. این دو تیم که فصل گذشته سقوط به لیگ دسته اول را تجربه کردند حالا شرایط نابرابری دارند. اگر استقلال اهواز برای لیگ آزادگان کاملا آماده به‌نظر می‌رسد، ابومسلم آمادگی لازم را برای حضور در لیگ دسته اول ندارد.

مجید نامجومطلق بعد از یک هفته حضور در تمرینات ابومسلم به این نتیجه رسید که نمی‌تواند با این تیم به موفقیتی دست یابد. به همین دلیل تصمیم گرفت که با ابومسلم وارد لیگ آزادگان نشود. نامجومطلق در این باره توضیح می‌دهد: «من با ابومسلم قرارداد بستم تا بتوانم کمکی به این تیم کنم. بنا بود با این تیم به لیگ برتر صعود کنیم. البته مدیرعامل ابومسلم برای این تیم زحمت زیادی کشیده است ولی این تیم 20‌روز است که تشکیل شده. در واقع ابومسلم چیزی نداشت و آنها معجزه کردند که تیمی را برای مسابقه‌های لیگ آماده کردند. با همه اینها من ابومسلم را تیمی ندیدم که پتانسیل صعود به لیگ برتر را داشته باشد.» او ادامه می‌دهد: «از روز اول هم گفته بودم که در تیم‌هایی مربیگری می‌کنم که پتانسیل صعود به لیگ برتر را داشته باشند. به‌نظر من ابومسلم چنین پتانسیلی نداشت و به همین دلیل نمی‌خواستم در این تیم مربیگری کنم.»

پیش‌بینی سخت مدعیان صعود

مجید نامجومطلق البته پیش از اینکه سرمربی ابومسلم شود، سرمربی همیاری اراک بود. او در یکی دو ماه گذشته 2 بار مربیگری در تیم‌های دسته اول کشور را پذیرفته است. او معتقد است تیمی که در لیگ آزادگان نتواند به صعود به لیگ برتر امیدوار باشد، نمی‌تواند تیمی موفق قلمداد شود. مربی فصل گذشته استقلال معتقد است: «مربیان در لیگ آزادگان باید شانس صعود به لیگ برتر را داشته باشند.»

در عین حال، برخی مربیان در لیگ دسته اول بر این باور هستند که تیم‌ها در این لیگ نسبت به تیم‌های لیگ برتر تفاوت‌هایی دارند. به این ترتیب که در لیگ برتر مدعیان قهرمانی پیش از شروع فصل را می‌توان پیش‌بینی کرد اما در لیگ آزادگان چنین تصوری وجود ندارد.

مجتبی حسینی، دستیار یحیی گل‌محمدی در نساجی مازندران می‌گوید: «فصل پیش کسی فکر نمی‌کرد نفت تهران به لیگ برتر صعود کند. مثلا روی صعود تیم سپاهان نوین هم نمی‌شد حساب کرد. حتی زمانی که شاهین بوشهر مجوز حضور در لیگ برتر را به دست آورد، غیرقابل پیش‌بینی بود. امسال هم به همین شکل است و نمی‌شود گفت که چه تیمی قهرمان می‌شود و چه تیم‌هایی می‌توانند فصل بعد در لیگ برتر بازی کنند.»

این در حالی است که تیم تربیت یزد در 2‌فصل‌گذشته روند خوبی داشته است، طوری که جزو مدعیان صعود به لیگ برتر بود. این تیم فصل پیش رقابت نزدیکی با صنعت نفت آبادان داشت و در هفته‌های پایانی این احتمال بود که تربیت یزد به جای نفت آبادان مجوز حضور در لیگ برتر را به دست بیاورد؛ اتفاقی که رخ نداد و تربیت یزد به‌دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به صنعت نفت آبادان در گروه الف مسابقه‌ها در رتبه سوم قرار گرفت.

در فصل 88-87 نیز تربیت یزد در گروه ب مسابقه‌ها با داماش دورود، مس رفسنجان، شاهین بوشهر و تراکتورسازی رقابت نزدیکی داشت که البته در رتبه پنجم قرار گرفت.

در عین حال، امسال سرمربی تیمی چون شهرداری بندرعباس معتقد است که هدف از حضور در لیگ 90-89 شکست تمام مدعیان است. کارلوس فابیان لیب، سرمربی آرژانتینی این تیم ظاهرا تیم‌های مدعی را می‌شناسد و البته به‌نظر می‌رسد با چنین گفته‌ای می‌خواهد به تیم خود روحیه دهد. او معتقد است: «شهرداری اصلا تیم کوچک و ضعیفی نیست و دوست ندارم برخی از افرادی که به تیم شهرداری تعلق ندارند، بگویند شهرداری در این فصل تیم ضعیفی است.» او تأکید می‌کند که «هر چقدر که برخی افراد شهرداری را تیم ضعیفی بدانند با قدرت بیشتری به کارم ادامه می‌دهم و امیدوارم نتایج خیلی خوبی را در مسابقات به دست بیاوریم.»

البته به غیر از شهرداری بندرعباس، تیم‌های دیگری چون ایران جوان نگران وضعیت خود هستند. اصغر شرفی که مربیگری این تیم را به‌عهده دارد، امیدوار است تیمش در این فصل نتایج قابل‌قبولی بگیرد؛ بدون اینکه احتمال دهد که ایران جوان به لیگ برتر صعود کند.

در عین حال، تیمی مثل برق شیراز به صعود امیدوار است. مهدی دینورزاده، سرمربی برق شیراز بر این باور است که برای صعود از همین هفته اول باید تلاش کرد. او خبر می‌دهد که شرایط برای حضور قدرتمند برق‌شیراز‌ در لیگ دسته اول فراهم است.
البته تیم‌های دیگری هستند که برای صعود به لیگ برتر روانه لیگ دسته اول می‌شوند. نساجی مازندران گرچه هزینه زیادی برای بازی‌های لیگ آزادگان کرده و به صعود امیدوار است، اما تیم جوانی ندارد. به همین دلیل برخی بر این باورند که این تیم توانایی صعود را نخواهد داشت.

در عین حال، داماش گیلان که در مرحله پلی‌آف نتوانست به لیگ برتر صعود کند، بعد از موضوع فیروز کریمی در این باشگاه و همچنین استفاده مواد انرژی‌زا و ممنوعه، مشخص نیست چه شرایطی در لیگ امسال خواهد داشت. اینکه آیا این تیم باز هم مدعی صعود است یا نه؟

کد خبر 116642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز