یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

گروه حوادث: اعضای باند بزرگ قاچاق با استخدام 40 راننده وانت و کامیون که همگی اهل روستایی در یکی از شهرهای غربی کشور بودند دست به قاچاق گسترده سوخت می‌زدند.

کامیون

مدتی قبل، گزارشی در اختیار کارآگاهان مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی تهران قرار گرفت که از فعالیت یک باند قاچاق سوخت حکایت داشت. در این گزارش آمده بود که چند مرد با اجاره یک جایگاه سوخت اختصاصی در جنوب غرب تهران و استفاده از وانت‌ها و کامیون‌هایی که دارای باک اضافی هستند، به‌صورت گسترده اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند.

با این گزارش، گروهی از کارآگاهان وارد عمل شدند و با زیرنظر گرفتن جایگاه سوخت مورد نظر، متوجه شدند این جایگاه از 6 ماه قبل، توسط اعضای باند قاچاق اجاره شده است. از طرفی بررسی‌‌ها حاکی از آن بود که یکی از مالکان جایگاه نیز همدست قاچاقچیان است و از فعالیت‌های مجرمانه آنها خبر دارد.

کارت‌های غیرمجاز

ماموران در ادامه بررسی‌ها دریافتند اعضای باند برای اینکه بتوانند به راحتی دست به قاچاق سوخت بزنند، از کارت‌های سوخت غیرمجاز استفاده می‌کنند.در این مرحله از تحقیقات، کارآگاهان با پیدا کردن رد پای کارمند یکی از سازمان‌های دولتی به این نتیجه رسیدند که این فرد به خاطر مسئولیتی که دارد در شارژ کردن کارت‌های سوخت غیرمجاز نقش مهمی دارد.

طبق اطلاعات پلیس، بعد از اینکه اعضای باند قاچاق اقدام به تهیه کارت‌سوخت‌های سرقتی و غیرمجاز می‌کردند، کارمند سازمان دولتی وارد عمل می‌شد و کاری می‌کرد که کارت‌های غیرمجاز به جای باطل شدن، قابلیت شارژ شدن داشته باشند. به این ترتیب بود که اعضای باند با استفاده از کارت‌های شارژ شده، سوخت را از پمپ‌بنزین به وانت‌ها و کامیون‌های خود انتقال داده و سپس به محل دپوی سوخت قاچاق می‌بردند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، در تشریح نحوه فعالیت این باند گفت: بررسی‌ها نشان می‌داد که اعضای اصلی باند، با استفاده از 200 کارت سوخت غیرمجاز نقشه خود را عملی می‌کردند.

وی ادامه داد: آنها بعد از اجاره پمپ بنزین و تهیه کارت‌سوخت‌ها به سراغ 40 راننده وانت و کامیون رفته و آنها را در باند خود استخدام کرده بودند. این راننده‌ها که همگی اهل یکی از روستاهای غربی کشور بودند و نام فامیلی مشترکی داشتند، صاحب خودروهایی بودند که باک اضافی روی آنها نصب شده بود و سوخت زیادی را می‌توانستند حمل کنند.

این رانندگان به پمپ‌بنزین اجاره‌ای می‌رفتند و با استفاده از همان کارت‌های غیرمجاز بعد از اینکه سوخت زیادی را داخل باک‌ها می‌ریختند، آن را به 10 محل مشخص در شهرک‌های مرتضی‌گرد، چهاردانگه، گلریز و نعمت‌آباد برده و در آنجا تخلیه می‌کردند. پس از آن هم بقیه اعضای باند، این سوخت را در نیسان‌های تانکردار ریخته و بین مشتریان باند که بیشتر کارگاه‌ها و کارخانه‌ها بودند، توزیع می‌کردند.

سرهنگ محمدیان افزود: با جمع‌بندی این اطلاعات، دستور بازداشت اعضای باند صادر شد و ماموران علاوه بر دستگیری کارمند اخراجی و یکی از صاحبان جایگاه سوخت، دیگر اعضای باند را هم به دام انداختند. وی با اشاره به همکاری کارشناسان شرکت نفت در دستگیری این باند، تصریح کرد: ساعت 4 بامداد4 شهریورماه، تمامی‌ محل‌های شناسایی شده مورد بازرسی قرار گرفت که در نتیجه این عملیات22 دستگاه خودرو با باک اضافی غیراستاندارد و مخزن دست‌ساز توقیف شده و 30 نفر از متهمان دستگیر و به اداره آگاهی منتقل شدند.

رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان اینکه 70 کارت سوخت غیرمجاز و بیش از 30 هزار لیتر سوخت قاچاق از متهمان کشف شده، خاطرنشان کرد: در بازرسی از پمپ‌ها و مخازن جایگاه سوخت مورد نظر مشخص شد که تمامی این پمپ‌ها توسط متهمان دستکاری شده بود و تعدادی از آنها فک پلمب شده بودند. سرهنگ عباسعلی محمدیان یادآور شد: تحقیقات تکمیلی برای تعیین میزان سوخت توزیع شده از سوی این باند و دیگر اقدامات مجرمانه آنها ادامه دارد.

کد خبر 116419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز