گروه سیاسی: با صدور بیانیه پایانی، اجلاسیه هشتم خبرگان چهارم رهبری روز گذشته به پایان رسید.

مجلس خبرگان

علاوه بر آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی و شمس‌الدین حسینی که به‌عنوان سخنرانان اجلاسیه هشتم خبرگان درباره مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور سخنرانی کردند، دیگر سخنرانان این اجلاس بر مسائلی از قبیل حمایت از مدیریت رهبر انقلاب در جریان حوادث پس از انتخابات سال گذشته،

تقویت علوم اسلامی که چندی پیش نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار استادان و دانشگاهیان قرار گرفته بود، رجحان مکتب اسلام بر مکتب ایران و محکوم کردن فاجعه قرآن‌سوزی سخن گفتند. اما شاید در‌خورتوجه‌ترین سخنرانی را آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضاییه ایراد کرد که در سخنرانی‌اش پیشنهاد پارلمانی شدن انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس خبرگان یا مجلس شورای اسلامی را به میان کشید.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان، 16 نماینده طی 2روز در نطق‌های 15 دقیقه‌ای دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل داخلی و بین‌المللی مطرح می‌کنند. با پایان این اجلاس اعضای مجلس خبرگان رهبری امروز در مرقد مطهر امام با آرمان‌های آن حکیم راحل تجدید میثاق می‌کنند.

هشدار فرهنگی

بنا به سنت اجلاسیه‌های گذشته، نخستین سخنران این اجلاسیه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی بود که درباره مسائل فرهنگی کشور صحبت کرد.وی که در عین حال نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری نیز هست در این اجلاسیه گفت: قبول کنیم که در بعضی از ابعاد مخصوصا در بعد فرهنگی که اساسش باورها و ارزش‌هاست، پیشرفت در خورشأن نداشته‌ایم. آیت‌الله مصباح یزدی تشکیل نظام اسلامی تحت رهبری نایب امام زمان را آرزوی انبیا، اولیا و صالحان دانست و افزود: پس از امام کسی به جای ایشان نشست که نسخه‌ دیگر امام است و می‌توان گفت روح امام در معظم‌له حلول کرد و باید بالاترین شکر الهی را برای این کار داشته باشیم.

وی با انتقاد از وضع فرهنگی کشور، به تاکیدات 20 ساله رهبری معظم انقلاب روی مسائل فرهنگی با تعبیراتی چون غارت فرهنگی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی اشاره کرد و گفت: در بعضی از مسائل از مسئولان فرهنگی کشور گله و این را تکرار کردند و حتی بعضی از مسئولان فرهنگی را ضدفرهنگ می‌دانستند.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری، نقطه اصلی هدف‌گیری دشمنان در مسائل فرهنگی را دانشگاه‌ها دانست و افزود: به‌نظر می‌رسد که معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید مواظب می‌بودند اما باید اعتراف کنیم که چندان کاری از دست آنها برنمی‌آمد و نمی‌آید، چون کارهای فرهنگی با اقدامات سطحی جواب نمی‌دهد. باید همه امکانات هنری، ادبی، سینمایی و تحقیقات و پژوهش را برای تعمیق کارهای فرهنگی و دفاع از شبهات روزافزون به‌کار گرفت. مصباح ادامه داد: شبهه‌ها با آهنگ و شکل جدید مطرح می‌شوند که پاسخ به آنها آهنگ جدیدی می‌طلبد و ما در این زمینه کاری نکردیم.

وی گفت: الان صدها و حتی هزاران سایت علیه مسائل فرهنگی اسلام و شیعه شبهه‌پراکنی می‌کنند اما امکانات پاسخگویی ما هیچ تناسبی با تلاش‌های آنان ندارد. مصباح افزود: زمانی بود که خیلی‌ها می‌گفتند آمریکایی‌ها نفت ما را می‌خواهند و کاری به دین ما ندارند اما الان برای همه ثابت شده که آنها با اسلام کار دارند و امام هم بارها و بارها تاکید کردند که دشمنان انقلاب از اسلام سیلی خوردند و دشمنی آنها با اسلام خیلی عمیق است.

هشدار اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به‌عنوان دومین سخنران میهمان نشست هشتم خبرگان رهبری گفت: دشمنان جمهوری اسلامی با انجام تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی سعی در نگه‌داشتن پیشرفت ایران خواهند داشت که باید با مدیریت اجرایی در مقابل این تحریم‌ها ایستاد.

شمس الدین حسینی با بیان تفاوت قطعنامه‌های سازمان ملل و دیگر قطعنامه‌های اتحادیه اروپا و تک جانبه، بیان داشت که تحریم‌های تک جانبه محدودیت بیشتری نسبت به قطعنامه سازمان ملل ایجاد کرده است. عصر روز سه‌شنبه و صبح و عصر روز چهارشنبه سخنرانان اجلاسیه هشتم از دور چهارم مجلس خبرگان نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی چهارمین سخنران پیش از دستور بود، وی لزوم توجه به نسل جوان و مشکلات ایشان را تذکر داد و در این زمینه خواستار احیای امر به معروف و نهی از منکر شد.هاشمی شاهرودی پیشنهاد پارلمانی شدن انتخاب ریاست‌جمهوری را در مجلس شورای اسلامی و یا مجلس خبرگان، مطرح کرد و افزود: بحث ولایت‌فقیه در بین سایر اصول قانون اساسی مظلوم واقع شده است.

استفاده از ظرفیت 80 مجتهد آگاه

رئیس مجلس خبرگان رهبری در دیدار نمایندگان این مجلس گفت: دشمنان انقلاب اسلامی با رذالت تمام و با راهکار تبلیغاتی موذیانه درصدد تشدید فشارها هستند و در این شرایط باید توجه کنیم که وحدت همگانی از ضرورت‌هاست. به گزارش مهر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار که سه‌شنبه شب برگزار شد در سخنانی با اشاره به نگرانی و دغدغه‌های فرهنگی، امنیتی، اخلاقی خبرگان افزود: این مسئله نیاز به یک بحث عمیق با عقبه ضمانت اجرایی دارد، چرا که از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی همیشه مطرح بود.

وی روحانیت‌ستیزی را از برنامه‌های همیشگی دشمنان مکتب اهل‌بیت(ع) به‌خصوص پس از مشروطه و به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: با طرح مصادیق عملی تئوری جدایی دین و سیاست را با ادبیات نیرومند و تلفیق آن با ضرب‌المثل‌ها تبلیغ می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از برخی گزارش‌های فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها و حوزه‌ها افزود: باید برای تعمیق عقاید اسلامی در عصری که انفجار اطلاعات، دنیا را با همه گستردگی دهکده جهانی کرده، تلاش کنیم و الحمدلله در اصول و مبانی حرف‌های محکمی داریم و باید با میدان‌داری در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی حرف‌های خود را مطرح کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برنامه‌های تبلیغاتی دشمنان اسلام برای دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی گفت: وظیفه علمای اسلام در همه ممالک اسلامی و به‌خصوص در ایران تلاش برای رفع اختلافات جزئی و حرکت جامعه براساس مشترکات فراوان است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خویش با بیان جایگاه مجلس خبرگان در جامعه افزود: باید از ظرفیت وجودی بیش از 80 نفر از مجتهدان آگاه و علمای بلاد در راه مسائل فرهنگی و تجدید حیات اسلام استفاده و نفاق و اختلاف را کم و همدلی را تحکیم کنیم که بهترین راه عبور از گردنه‌های دشوار است.

کد خبر 116197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز