پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

کلاغ سفید امروز به یک نمایشگاه زیبا رفت. نمایشگاهی که پر از جلدهای قرآنی است. این روزها مؤسسه صبا یک نمایشگاه از جلدسازی قرآن، از عصر سلجوقی تا امروز ، برپا کرده است.

دوچرخه 570

در کوچه‌های کلام خداییم... با نگاره‌های چرم‌های سوخته و با قلم‌های طلا و نقش‌های گل و مرغ‌... ایرانیان تمام سعی خود را کرده‌اند تا این کلام مقدس در شکلی زیبا نمایان شود، با خطی بسیار زیبا، در صفحه‌های تذهیب‌شده،
و در جلدی بی‌نظیر.

در معرفی این نمایشگاه می‌خوانیم: «جلدهای اولیه قرآن از چوب‌های نازک با پوششی از چرم با نقوش ساده بوده است. اما بعد، از چرم‌های گوناگونی برای جلد سازی قرآن بهره گرفته شد. تیماج، میشن، ساغری و ....

با گسترش تمدن اسلام ورقه‌های نازک طلا نیز بر روی چرم استفاده شد. رنگ طلایی و قهوه‌‌ای جلوه زیبایی به کار می‌داد. در قرن نهم هجری ایرانیان جلدسازی دیگری را با ظرافت امتحان کردند و آن روش معرق سوخت بود. در قرن دهم هجری جلدهای لاکی ابداع شد.

در جلدسازی قرن دهم نقاشی‌های روی جلد با لایه روغن کمان محافظت می‌شد. خاندان عتیقی که این گنجینه متعلق به آنهاست، از قدیم در کار جلدسازی قرآن و صحافی دیگر کتاب‌ها بوده‌اند.»

در این نمایشگاه، سر طبل‌های زیبایی از دوران صفویه به شکل سوخت معرق می‌بینیم. جلدهای ضربی هندسی، جلدهای گل و مرغ، جلدهای ترمه‌ای و وسایل جلد‌سازی نیز در این نمایشگاه دیده می‌شود. قرآن‌هایی با جلد ابر و باد، کار استاد ابوطالب مدرس همدانی نیز بسیار زیباست. انگار به نقاشی ژاپنی نزدیک است.

حس احترام به قرآن را در آثار این نمایشگاه می بینید. اعتقاد به کلام وحی باعث شده هنرمندان ایرانی از جان و روح خود مایه بگذارند. در این‌جا، ابزارها و وسایلی برای جلدسازی به نمایش گذاشته شده است که متعلق به دوران سلجوقی و قاجاریه است.

در این نمایشگاه، بیش از 40 اثر متنوع خواهید دید؛ جلدهایی از استاد علی اشرف، حسین عتیقی، علی عسگر ارسنجانی، محمد مسیح، آقا هادی شیرازی و...؛ جلدهای مملوکی و روغنی، گل و مرغ، خوشه انگوری، تشعیر، تذهیب، ضربی، ترمه مطلا و.... اگر می خواهید با هنر جلد سازی و صحافی کتاب خدا بیشتر آشنا شوید، حتماً سری به نگارخانه لرزاده در مؤسسه صبا بزنید.

این نمایشگاه تا پایان شهریورماه برپاست. برای اطلاعات بیشتر با شماره 66487536 تماس بگیرید.

کد خبر 116167
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز