همشهری آنلاین: عباس جعفری دولت‌آبادی طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه‌ی سرپرست ناحیه 11 تهران در خصوص وضعیت جسمانی صفایی فرهانی در زندان، شناسایی تجمع کنندگان مقابل منزل کروبی، پرونده مهدی هاشمی و آمریکایی آزاد شده توضیحاتی ارائه کرد.

جعفری دولت‌ابادی

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت صفایی فراهانی تصریح کرد: با وجود این‌که آقای صفایی فراهانی در مدت بازداشت از امکانات بهداری برخوردار بوده اما ما به خانواده‌ ایشان اعلام کردیم که می‌توانند در هر بیمارستانی که می‌خواهند اقدام به بستری آقای صفایی کنند تا از مزایای پزشکی استفاده کند.

 گزارش رسمی از شناسایی تجمع‌کنندگان مقابل منزل کروبی به دادستانی نرسیده است

 دادستان تهران هم‌چنین درخصوص اظهارات روز گذشته‌ فرمانده انتظامی تهران بزرگ مبنی بر شناسایی 100 نفر از تجمع‌کنندگان مقابل منزل کروبی، گفت: مصاحبه، گزارش رسمی تلقی نمی‌شود و من قید معرفی افراد شناسایی شده به مرجع قضایی را ندیدم. لذا باید گفت که هنوز گزارش رسمی از سمت پلیس به ما نرسیده و ما نمی‌توانیم بر اساس مصاحبه‌ها اقدام کنیم.

 پرونده مهدی هاشمی مفتوح است

 دادستان تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد پرونده‌ مهدی هاشمی تصریح کرد: احضاریه طبق مقررات انجام شد و به محلی که باید ابلاغ می‌شد، ابلاغ کردیم.‌ این پرونده از دستور کار قوه‌ قضاییه خارج نشده و قطعا مفتوح است و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت منتها چون متهم در خارج از کشور به سر می‌برد شیوه‌های احضار او متفاوت است اما در مجموع او به عنوان یک ایرانی هرگاه به ایران بازگردد با اتهام روبه‌روست.

 جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد برخورد با توهین کنندگان به رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دادستانی در بحث عدالت به صورت گزینشی برخورد نمی‌کند. درخصوص پنج مقام رسمی کشور یعنی روسای سه قوه، رئیس مجلس خبرگان و مقام معظم رهبری قانون تصریح کافی دارد و نیازی به برخورد گزینشی نیست.

 چهار پرونده در مورد توهین به رییس جمهور به دادگاه ارسال شده

وی ادامه داد: جریان‌ها توقع دارند که دادستانی به صورت گزینشی برخورد کند. این‌که می‌گویند دادستان تهران توهین به رئیس‌جمهور را برمی‌تابد این‌گونه نیست. حداقل چهار مورد درخصوص توهین به رئیس‌جمهور پرونده‌هایی بوده که به دادگاه ارسال شده است. در هر صورت من از همه‌ جریانات می‌خواهم که خویشتن‌داری کنند.

 پرونده ترور علی‌محمدی در حال بررسی است

 دادستان تهران در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تحقیقات صورت گرفته در پرونده‌ ترور دکتر مسعود علیمحمدی فیزیکدان کشورمان اظهار کرد: در این پرونده هنوز نکات قابل توجهی به دست نیامده، زیرا این نوع پرونده‌ها در سیستم‌های امنیتی خارج طراحی می‌شود و دارای پیچیدگی‌هایی است اما مقامات امنیتی و قضایی در حال بررسی پرونده هستند و تلاش خود را جهت به نتیجه رساندن آن به کار بسته‌اند.

 از خبر بازداشت دو خبرنگار آسیایی اطلاع ندارم

 جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی خبرها مبنی بر بازداشت دو خبرنگار آسیایی در شمال تهران، گفت: از چنین موضوعی اطلاع ندارم اما در صورت وجود این مطلب، بعد از کسب اطلاعات لازم اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

  

دادستان تهران  همچنین در بخش نخست سخنان خود با محکوم کردن اقدام موهن هتک حرمت به قرآن کریم در مقابل کاخ سفید، تاکید کرد: قطعا مسلمانان خشم خود را از این اقدام آمریکایی‌ها ابراز خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که جنگ‌های صلیبی این‌گونه تکرار شود.

عباس جعفری دولت‌آبادی طی با بیان این مطلب افزود: این سراشیبی سقوط آمریکایی‌هاست که تصور می‌کنند با توهین به مقدسات می‌توانند کار خود را پیش ببرند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به بهداشت عمومی و محیط زیست به عنوان مقوله‌هایی از بحث امنیت عمومی اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مهم دولت‌ها تامین امنیت عمومی برای شهروندانشان است و بهداشت عمومی محیط زیست نیز در زمره‌ی مسائل مربوط به امنیت عمومی قرار دارد.

 دادستان تهران ادامه داد: همه‌ دولت‌ها مکلفند در حفظ و گسترش بهداشت عمومی که از مهم‌ترین شاخصه‌های امنیت است تلاش کنند و به این ترتیب با کاهش هزینه‌های مردم، رتبه‌ی سلامت آنها را در سطح جهان افزایش دهند.

 جعفری دولت‌آبادی با بیان این‌که ما از این جهت رتبه‌ بالایی نداریم، تلاش در جهت ارتقای بهداشت عمومی برای افزایش امنیت و احساس آرامش در مردم را وظیفه‌ی همه‌ی دستگاه‌ها دانست.

 وی با اشاره به موضوع محیط زیست نیز اظهار کرد: امروزه محیط زیست در دنیا با خطرات جدی از قبیل گرم شدن زمین، تخریب جنگل‌ها، کمبود آب، از میان رفتن منابع، افزایش جمعیت و مواردی دیگر مواجه است که از این جهت می‌تواند به موضوعی امنیتی برای دولت‌ها تبدیل شود.

 چرا وقتی کارون آلوده می‌شود و دریاچه‌ای خشک می‌شود صدایی در نمی‌آید

 دادستان تهران گفت: چرا وقتی در کشور ما کارون آلوده می‌شود و دریاچه‌ای خشک می‌شود صدایی در نمی‌آید یا اگر هم کسی فریادی می‌زند به جایی نمی‌رسد؟ در حالی که دو اصل روشن در قانون اساسی داریم که در یکی از این اصول، محیط زیست به عنوان میراث آینده شناخته شده، لذا باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم و به هیچ وجه نباید به بهانه‌ی توسعه‌ی اجتماعی، محیط زیست خود را از بین ببریم.

 جعفری دولت‌آبادی با بیان مصداقی به میزان اهمیت موضوع محیط زیست در افکار عمومی اشاره کرد و افزود: ببینید وقتی از آلودگی آب تهران حرف می‌زنیم چگونه با روان مردم بازی می‌شود. باید رابطه‌ ایمن‌سازی افکار عمومی با این نوع اخبار را بسنجیم. بر همین اساس مقامات مسوول باید مراقب اظهارات خود باشند. در جایی دیگر بحث برنج‌های آلوده را مطرح کردیم و کلی دعوا مطرح شد و آخر هم کسی سر در نیاورد که این برنج‌ها آلوده هست یا خیر؛ چرا که ما در این حوزه‌ها تبیین علمی نداریم. مسئولان باید بدانند که وقتی در این قبیل موارد اظهارنظر می‌کنند با جمعیت میلیونی سر و کار دارند و در صورت ایجاد سوال باید روشنگری کنند.

 وی با بیان این‌که قوانین لازم در کشور ما برای برخورد با تهدید بهداشت عمومی و محیط زیست وجود دارد، از قضات دادسراها خواست با استفاده از این مقررات، به پرونده‌های مربوط به این دو حوزه به صورت جدی رسیدگی کنند.

 اگر جایی احساس کنیم که آسیبی به مردم می‌رسد ورود می‌یابیم

 دادستان تهران در همین زمینه اضافه کرد: دستگاه اجرایی در این موارد به مدعی‌العموم نگاه می‌کند. ما گاه احساس می‌کنیم گزارش رسمی داده نشده و بعد موضوع وارد مباحث سیاسی شده است اما اگر جایی احساس کنیم که آسیبی به مردم می‌رسد ورود می‌یابیم. به همین دلیل در قضیه‌ی برنج‌ها و آب تهران وارد نشدیم؛ چرا که ما باید در چارچوب مسائل جدی و رسمی اقدام کنیم.

 جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین از مسئولان خواست از بیان اظهاراتی که فکر مردم را مغشوش می‌کند پرهیز کنند.

 دستگاه قضایی اجازه بازگشت به جریان فتنه نخواهد داد

  وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مسائل روز اشاره کرد و گفت: جریان فتنه پس از 22 بهمن در اردوکشی خیابانی زمین‌گیر شد و از آن پس احساس کردند که می‌خواهند به حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی روی بیاورند. لذا مانند غواصانی به زیر آب رفتند و ما نباید اجازه دهیم که فرصت بازیابی خود را پیدا کنند. دستگاه قضایی اجازه‌ بازگشت به جریان فتنه نخواهد داد؛ چرا که آنها به ایجاد فتنه، ایجاد تردید، انجام نامه‌نگاری‌هایی برای تخریب ذهن مردم و حمله به مقام معظم رهبری و جایگاه ولایت فقیه و سیاه‌نمایی در جامعه اقدام کنند.

 دادستان تهران اضافه کرد: این جریان در حال حاضر به مساله‌ هدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای آن توسط دولت چشم دوخته و امید دارد که سوار بر امواج مسائل اقتصادی و اجتماعی بتواند باز هم اقدامات خود را صورت دهد. اگرچه ما امیدواریم که آنها به دامان ملت بازگردند اما مردم ما باید هوشیار باشند؛ چنان‌که اتفاقات رخ داده در کرمانشاه، شیراز و تهران نشان می‌دهد که ما باید بیشتر هوشیار و مراقب باشیم.

پرونده سه تبعه آمریکا

 عباس جعفری دولت‌آبادی در ادامه با بیان این‌که کیفرخواست مربوط به پرونده‌ سه تبعه‌ آمریکایی صادر شده و امروز به دادگاه ارسال شد، ابراز امیدواری کرد که زودتر محاکمه‌ی متهمان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار وثیقه با توجه به قانون، ضمانت اجرای حضور افراد است. لذا برای متهمی که خارج شده قطعا در زمان دادگاه ابلاغ لازم از طریق قانونی صورت خواهد گرفت و اگر حضور نیابد طبق مقررات، وثیقه‌ی تودیع شده ضبط خواهد شد.

 وی در پاسخ به سوالی در مورد برخی اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص عدم تامین وثیقه‌ سارا شورد اظهار کرد: ما وثیقه را برای دولت آمریکا صادر نکردیم که بخواهد آن را تامین کند. وجهی که تعیین شده بود به بانک ملی ایران شعبه‌ی مسقط در عمان واریز شده بود و بانک ملی نیز این وجه را به صورت مکتوب و رسمی برای ما ضمانت کرد و به این وسیله وجه در اختیار ایران تلقی شد.

 وی ادامه داد: ادعایی که مقامات آمریکایی داشتند موضوع بحث ما نبوده و آنها نشان دادند که آن‌قدرها هم در حمایت از شهروندان خود جدی نیستند و تصور می‌کنند که ورود به این مساله به مباحث انتخاباتی‌شان آسیب بزند. لذا ترسیدند که ورود پیدا کنند و بی‌توجه نشان دادند.

 دادستان کل کشور درباره بحث تریلرهای هوو اقدام کند

 جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی درخصوص لزوم ورود مدعی‌العموم به بحث تریلرهای هوو تصریح کرد: ورود به این بحث را در حوزه‌ی اقدامات پیش‌گیرانه در حمایت از جان افراد می‌دانیم وچون یک مساله‌ی ملی است، امیدوارم دادستان کل کشور اقدام کند.

 وی افزود: اگر حوادثی درخصوص این دستگاه‌ها در تهران رخ می‌داد بدون تردید اقدام تعقیبی صورت می‌گرفت.

 کسانی که این تریلرها را وارد کرده و برای آن مجوز صادر کرده‌اند باید پاسخگو باشند

 دادستان تهران با بیان این‌که 15 هزار دستگاه هوو وارد کشور شده و دارای مشکل است، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم این دستگاه‌ها را توقیف کنیم و تعداد زیادی افراد از این طریق بیکار شوند. معتقدیم کسانی که این تریلرها را وارد کرده و برای آن مجوز صادر کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

 وی در پاسخ به سوالی در مورد رشد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی اظهار کرد: ما به طور طبیعی و با توجه به رشد جمعیت، شاهد رشد ورودی پرونده‌ها از 8 تا 10 درصد هستیم و معتقدیم که در برخی حوزه‌ها مانند سرقت و سایر جرایمی که احساس امنیت را در جامعه تهدید می‌کند، پلیس، دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی باید یک برنامه‌ریزی ملی داشته باشند.

 دادستان تهران گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در سطح برنامه‌ریزی‌های کلان کشور به مهار جرایم کمک کنند.

  تعقیب سران فتنه تابع مصالح نظام است

 دادستان عمومی و انقلاب تهران هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد محاکمه‌ سران فتنه اظهار کرد: ما در این زمینه طومارهای مردم و گزارش نمایندگان مجلس را داشتیم اما قبلا هم گفته‌ام که تعقیب سران فتنه تابع مصالح نظام است. امیدواریم نیروهای آنها هم‌چنان به دامان مردم بازگردند اما طبعا سران فتنه باید منتظر محاکمه در محکمه‌ عدل باشند. ما تصور می‌کردیم متنبه می‌شوند اما بسیاری از آنها نمی‌خواهند بفهمند که با جواب رد مردم مواجه شده‌اند. یقینا محاکمه‌ آنها یک مطالبه‌ عمومی است و ما در عین حال که عادلانه برخورد می‌کنیم، مسامحه نخواهیم کرد.

ادعای وکلای زندانیان

 وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد برخی اظهارات وکلای زندانیان در رسانه‌های بیگانه مبنی بر بد بودن شرایط زندان اظهار کرد: در کجای دنیا رسم است که زندان مرکز صدور بیانیه و اقداماتی باشد که یک محکوم به واسطه‌ همان کارها به حبس محکوم شده است؟ ما به حقوق زندانیان احترام می‌گذاریم اما قرار نیست یک محکوم در داخل زندان همان کارهایی را انجام دهد که به خاطر آن محکوم شده است.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: برخی از این افراد که از مرخصی استفاده کرده‌اند بالاترین اهانت‌ها را روا داشته‌اند.

 کشف دفترچه خاطرات 100 صفحه‌ای یک متهم مشهور داخل قوطی شیر

 دادستان تهران با اشاره به سوءاستفاده‌ یکی از متهمان از مجوز ملاقات با وی گفت: ما روز گذشته به یکی از متهمان بسیار مشهور اجازه‌ ملاقات حضوری دادیم که در بازرسی فرد ملاقات کننده هنگام خروج از زندان متوجه شدیم این متهم یک دفترچه خاطرات 100 صفحه‌ای را داخل قوطی شیر گذاشته و از طریق فرد ملاقات کننده قصد داشته به خارج از زندان انتقال دهد.

 وی گفت: ما نمی‌گوییم نوشتن خاطرات اشکال دارد اما زندان برای خود دارای مقرراتی است و از نظر ما مرخصی، عفو و رافت باید در چارچوب اجرای حکم باشد.

 جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: ما به حدود 10 نفر مرخصی داده‌ایم و در حال حاضر 20 نفر از مرخصی استفاده می‌کنند و مخالفتی با این موضوع نداریم اما در حدی که مرخصی به عنوان شیوه‌ای برای بازسازی آنها و بازگشتشان به جامعه باشد. لذا سیاست‌های قبلی ما نه تنها از میان نرفته بلکه ادامه دارد اما جریان فتنه تلاش می‌کند با سیاه‌نمایی، فضا را برای بازگشت خود آماده کند. از نظر ما جریان فتنه در حوزه‌ی قضایی و در اردوکشی‌های خیابانی کاملا منکوب شده و تنها امید آنها ورود به حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و ایجاد شبهه است.

کد خبر 116161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز