جمعه ۱ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که کاهش شدید افق دید در سه روز گذشته شهروندان تهرانی را نگران آلودگی هوا کرده بود

 گزارش سازمان هواشناسی حکایت از آن دارد که این پدیده ناشی از مه غلیظ سطح پایین بوده و آلاینده های هوا نقش اندکی در شکل‌گیری آن داشته است.
به گزارش خبرنگار ما در عین حال اعلام شده است که از فردا به تدریج غلظت مه‌کم شده اما به دلیل افت دما و وقوع اینورژن، میزان آلودگی بیشتر خواهد شد.

بر این اساس، در حالی که شنبه 2 دی تهران همچنان مه‌آلود، ابری و احتمالا شاهد بارش های پراکنده خواهد بود، از یکشنبه به تدریج دودمه (چتر آلودگی هوا) جای مه را خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود شرایط برای تردد کودکان، کهنسالان و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی در شهر خطرناک شود.
از سوی دیگر، مدیرکل محیط زیست استان تهران با رد قرارگیری هوای تهران در شرایط اضطرار، کاهش میدان دید در پایتخت را ناشی از مه و بخار آب عنوان کرد و گفت: اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد که میزان آلودگی هوا تا ظهر جمعه حدود 120 PSI بوده که این میزان از ظهر به بعد کاهش یافته است.
بزرگیان، دبیر کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اطلاعات ایستگاه‌های سرخه حصار، آزادی و بهمن در شرایط سالم است گفت: در قلهک، پردیسان و تجریش میزان آلودگی اندکی بالا بوده پس‌از مدتی کاهش یافت .
وی با اشاره به متوسط میزان آلاینده‌ها در24ساعت گذشته گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان آلاینده منواکسیدکربن در این مدت 136 و ذرات معلق 114 PSI بوده است که این رقم هم اکنون به 90 و 104 رسیده است.
بزرگیان با اشاره به اطلاعات ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در 24 ساعت گذشته گفت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد میزان آلاینده منواکسید کربن تنها در دو ایستگاه آزادی با 136 و پردیسان با 111 PSI در شرایط ناسالم قرار داشتند. همچنین میزان آلاینده ذرات معلق طی این مدت در سرخه حصار 114، پردیسان 104، تجریش و بهمن 94، قلهک 80 و آزادی 74 بوده است که این میزان در ساعت 13 روز جمعه در سرخه حصار به 104، پردیسان 100، قلهک 85، تجریش و بهمن 83 و آزادی 79 PSI رسیده است.
وی تأکید کرد: بدین ترتیب میزان آلودگی هوای تهران به هیچ وجه وارد شرایط اضطراری نشده است، بلکه کمی فراتر از حد مجاز قرار دارد.
همچنین یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که کاهش میزان دید ناشی از میزان بخار آب در هواست گفت: میزان آلاینده‌ها در حد بسیار ناسالم نیست و علت کاهش دید رطوبت است نه آلودگی هوا.
خوزستان و اصفهان هم مثل تهران
قائمی، کارشناس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور نیز با اشاره به استقرار سامانه پرفشار از نیمه غربی به ایسنا گفت: بر این اساس پدیده مه رقیق را در استانهای خوزستان، اصفهان و تهران شاهد هستیم.
وی با اشاره به این که در دو روز گذشته  میزان آلاینده‌ها در تهران در حد بالا نبوده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود  از روز شنبه در کل تهران با افزایش ناپایداری و وزش باد روبرو باشیم. وی پیش‌بینی کرد حداقل و حداکثر دمای تهران در روز شنبه به صفر و 4درجه بالای صفر برسد.
دکتر متصدی، عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به این که میزان آلاینده‌ منواکسید کربن از سال 84 در کشور رو به افزایش است گفت:  به دلیل استقرار مه در تهران عمق دید کم شده است.
وی شکل هوای تهران را نوعی اسموگ ساده و غیر فتوشیمیایی دانست و گفت: این پدیده به دلیل وجود مه و افزایش میزان آلاینده‌ها در سطح زمین است لذا به افرادی که دارای بیماریهای قلبی و تنفسی هستند توصیه می‌شود از ترددهای غیر ضروری در هوای آزاد خودداری کنند.

کد خبر 11588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز