همشهری‌آنلاین: یک آلبوم موسیقی ایرانی در بخش مرور آلبوم‌های نشریه معروف سان لاین معرفی و چهار ستاره از پنج ستاره را به خود اختصاص داد.

زبور

به گزارش همشهری‌آنلاین، آلبوم «از زبور تنهایی»به آهنگسازی علی جابری، نوازنده شناخته شده تنبور و تار از منطقه کرمانشاه که اخیرا از سوی نشر موسیقی هرمس به بازار موسیقی عرضه شده بود، در بخش مرور نشریه سان لاین که شاخص‌ترین نشریه  مربوط به موسیقی ملل(world music) به شمار می‌رود  توانست چهار ستاره از پنج ستاره ممکن را به خود اختصاص دهد.

نشریه سان لاین بزرگترین و معتبرترین نشریه  در معرفی و رصد کردن موسیقی ملل است که هر دو ماه یکبار منتشر می‌شود و آوردن نام یک آلبوم در این نشریه به آن وزن و اعتباری خاص می بخشد.

جابری-علی

پیش از این آلبوم برخی دیگر از آلبوم‌های نشر موسیقی هرمس در بخش مرور نشریه سان‌لاین قرار گرفته بودند. به تماشای آب‌های سپید (علیزاده-گارسپاریان)،با پنج ستاره تا کنون موفق‌ترین آلبوم موسیقی ایرانی در این نشریه به شمار می‌رود. در کنار آن آلبوم‌های «آلبا» گروه نور،آن و آن(علیزاده و حدادی)،ضربانگ(گروه ضربانگ) با 4 ستاره و آلبوم یار‌آسمانی(علی اکبر مرادی) با سه ستاره قرار دادند.

آلبوم «از زبور تنهایی» شامل 6 قطعه موسیقایی به نام‌های سیاح بحر تجرید(ملهم از کلام حقانی حقن حقن یارسان)، در سایه سار حیرت، سرخوش به کوی رندی، ای عشق همه بهانه از توست(برداشتی از آهنگ آذری ساری گلین)، از زبور تنهایی، گفتند فسانه‌ای و در خواب شدند(ملهم از کلام حقانی باباناووسی یارسان) است.

این آلبوم، دومین اثر این آهنگساز بعداز اثر «همدلی» است که توسط نشر سروش منتشر شده بود. «از زبور تنهایی» تجربه‌ای تازه در عرصه موسیقی تنبور، سازهای الکترونیکی و افکت های صوتی است که درکنار سازهای سنتی چون کمانچه و رباب و . . . قرار گرفته تا عرصه را برای ظهور آواز باز کند؛ چه در فرم کلاسیک آن و چه با طعم موسیقی آوازی مقام های تنبور.

سیدعلی جابری، آهنگساز «از زبور تنهایی» درباره این ساخته خود به همشهری آنلاین گفت: در این اثر سعی بر آن بوده است که با اصل و مرجع گرفتن موسیقی تنبور و مقامات آن بنا و ساختمان صوتی اثر بر مبنای مقام ها و فواصل تنبور باشد، البته باز هم تنبوری که از نظام موسیقیایی یارسان سرچشمه گرفته و تا تجربه‌های امروزین این ساز امتداد می‌یابد.

این آهنگساز درباره اسم این اثر گفت: اسم این اثر هم با الهام از اسم یکی از اشعار دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی به نام از زبور تنهایی انتخاب شده است. شاید مناسبت آن هم نسبتی است که حضرت داوود علیه السلام به‌عنوان راوی و صاحب کتاب مقدس زبور با موسیقی و آواز داشته‌اند، همان نسبتی که به خلق مناجات‌های شورانگیزی در مزامیر ایشان در عهد عتیق تجلی یافته‌است.

در آلبوم«از زیور تنهایی» هنرمندانی چون: سیدعلی جابری (تنبور)، حامد فکوری (رباب)، پاشا هنجی (نی)، مهدی باقری (کمانچه، کمانچه آلتو)، فرهاد صفری (بم باژ، دفک، بادیه)، سینا پناهی (گیتار کلاسیک و الکترونیک)، سید محمد جابری(دف)، سید پوریا جابری (امبرک)، مقداد شاه حسینی (آواز و جلوه‌های صوتی)، حمید ایرانپور، محمد حسن، کیمیا جابری، مهدیه پیکانو، مازیار جلالی (هم آوایان) به هنرنمایی پرداخته‌اند.

سید علی جابری ازجمله نوازندگان شناخته شده تنبور است که در سال 1373در جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان نوازنده نخست تنبور دست یافته و مدتها سرپرستی گروه سیدعلی خان را برعهده داشت. هم اینک نیز چند سالی است که جابری با گروه همدل به اجرای برنامه های متفاوت، بیشتر در آن سوی آب‌ها می‌پردازد. به زودی آلبوم‌های جدید این آهنگساز منتشر خواهد شد.

کد خبر 115847
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز