در روزهای اخیر سفیر روسیه در ناتو به‌شدت از پیمان ناتو و ایالات متحده آمریکا به‌دلیل دست کشیدن از مبارزه با قاچاق موادمخدر در افغانستان، انتقاد کرد.

او گفت: «این سیاست موجب شده که قاچاق هروئین به روسیه افزایش یابد و امنیت ملی روسیه با خطر جدی مواجه شود».
دیمیتری روگوزین ماه گذشته در بروکسل گفت: روسیه به‌دلیل قاچاق موادمخدر سالانه 30‌‌هزار انسان را از دست می‌دهد و افزون بر آن وجود یک میلیون معتاد در این کشور در واقع به مثابه جنگی اعلام نشده علیه روسیه است.

ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان برای جلب افغان‌ها، سیاست جدیدی اتخاذ کرد. او گفته بود که افغان‌ها می‌توانند نوع کشاورزی خود را خود تعیین کنند.سفیر روسیه می‌گوید: این معیاری کاملا دوگانه است زیرا ایالات متحده آمریکا علیه کلمبیا و قاچاق موادمخدر به جنگی آشکار روی آورده ولی در مورد هروئینی که به روسیه از طریق افغانستان وارد می‌شود هیچ‌گونه عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد.

گفتنی است تولید موادمخدر از زمان تجاوز آمریکا به افغانستان در سال‌2001 تاکنون ده برابر شده است و قاچاقچیان موادمخدر، هروئین افغانستان را آزادانه به آسیای میانه و روسیه و از آنجا به اروپای غربی منتقل می‌کنند.موادمخدر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در جوامع مختلف است که امنیت و سلامت آنها را تهدید می‌کند. در گزارش دفتر سازمان ملل متحد در این مورد چنین آمده: 92‌درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و از این ماده، هروئین و مرفین ساخته می‌شود. قاچاق تریاک سالانه 65‌میلیارد دلار درآمد دارد که 40‌درصد آن از طریق مرزهای افغانستان و پاکستان و 30‌درصد از طریق ایران و حدود 25‌درصد از طریق کشورهای آسیای‌میانه منتقل می‌شود.

15‌میلیون نفر در جهان به تریاک معتاد هستند که سالانه 100‌هزار نفر به واسطه همین اعتیاد می‌میرند.اروپایی‌ها سالانه 88 تن هروئین وارد می‌کنند و قربانیان تریاک در کشورهای اروپایی با قربانیان آنها در طول جنگ با افغانستان برابری می‌کند. به عبارت دیگر در اروپا سالانه 10‌هزار نفر به‌دلیل اعتیاد به موادمخدر منتقل شده از افغانستان جان می‌دهند.

کشت تریاک در دره‌های عمیق میان کوه‌ها در 28 ایالت از 34‌ایالت افغانستان صورت می‌پذیرد، منتها کشت تریاک نتوانسته در این کشور تحول مثبتی ایجاد کند زیرا فقر و بی‌سوادی در این کشور بیداد می‌کند و افغانستان پنجمین کشور فقیر جهان است.

در افغانستان 28‌میلیونی، 42‌درصد درآمدی کمتر از 14‌دلار در ماه دارند. بیشتر ملت افغانستان در روستاها و کوه‌ها ساکن هستند و تعداد کمی در شهرها حضور دارند. در این کشور شرایط زندگی و خدمات اولیه بسیار نامناسب است و 70‌درصد مردم دچار سوء تغذیه هستند.

در مناطق فقیر همیشه گرسنگی وجود دارد. در مناطق روستایی 90‌درصد زنان و 63‌درصد مردان بی‌سواد هستند.
امرای جنگ و مسئولان بلندپایه ارتش و پلیس و سیستم اداری با توجه به ضعف قانون و وجود باندهای مافیایی موادمخدر که با دادن رشوه یا با کشتار راه خود را همچنان طی می‌کنند یکی از عوامل بسیار اصلی در گسترش فقر و بیسوادی محسوب می‌شوند.

آنها به کشاورزان وام می‌دهند و طلب خود را در بهار دریافت می‌کنند، کشاورز نیز برای پرداخت وام خود ناچار است هر چه بیشتر به کشت خشخاش روی آورد و اگر قیمت تریاک پایین بیاید کشاورزان بدهکار تجار بزرگ باقی خواهند ماند.

پس از حملات 11‌سپتامبر و اشغال افغانستان توسط آمریکا تولید تریاک چند برابر شد و هم‌اکنون در افغانستان و پاکستان و میانمار کشت خشخاش و تولید تریاک به‌شدت رواج دارد و کوکائین در آمریکای لاتین و خصوصا در کلمبیا کاشته می‌شود. کوکائین در قاره آمریکا و تریاک و حشیش در آسیا و اروپا مصرف می‌شود.

قاچاقچیان موادمخدر با باندهای سازمان یافته مرتبط هستند و آنها به عملیاتی همچون سرقت، ربودن افراد، پولشویی و حتی فعالیت‌های مشروع اقتصادی دست می‌زنند و برخی از قاچاقچیان عمده موادمخدر به مراکز تصمیم‌گیری نزدیک می‌شوند و بر سیاست کشورها نیز تأثیرگذار می‌شوند.

میان قاچاقچیان موادمخدر و تأمین مالی سرکشان و گروه‌های مسلح و گروه‌های جنایتکار در نقاط مختلف جهان و به‌طور مشخص در آسیای میانه، روسیه و بالکان ارتباط محکمی وجود دارد.طبق گفته بان کی مون، قاچاق موادمخدر امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند زیرا با درآمدهای حاصله از موادمخدر، جنگ‌های طولانی مدت در غرب آفریقا و آسیای میانه و آمریکای مرکزی و منطقه دریای کارائیب راه‌اندازی و تأمین مالی می‌شوند.

گسترش قاچاق موادمخدر در پاکستان و آسیای میانه موجب شده که خشونت در آنجا شدت گیرد و همه گونه کار غیرقانونی در آنجا صورت پذیرد. کارهایی همچون خرید و فروش اسلحه و مواد برای ساخت بمب و عبور دادن مهاجران غیرقانونی از جمله کارهای باندهای مافیایی قاچاقچیان موادمخدر است. ادامه کار قاچاقچیان موجب شده که تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها و محقق ساختن صلح در افغانستان، هائیتی، گینه بیسائو، لیبریا، سیرالئون و دیگر کشورها به‌شدت ناکارآمد شود.

الخلیج امارات
ترجمه: سیدمحسن ساری
 

کد خبر 115838

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز