گروه شهری: اعضای شورای اسلامی شهر تهران به‌دلیل آنچه عدم‌رعایت اخلاق مهندسی نامیدند خواستار توقف صدور شناسنامه فنی برای املاک بالای 3 هزار متر شدند.

شورای شهر

به گزارش همشهری، حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با اشاره به حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران در جلسه علنی دیروز گفت: فرصت را غنیمت شمرده و شهردار تهران را از سوءاستفاده‌های صورت گرفته در جریان صدور شناسنامه فنی ساختمان مطلع می‌سازم.وی خطاب به شهردار تهران گفت: همانطور که اطلاع دارید در سال 74 برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز قانون ماده 33 نظام مهندسی تصویب و به‌دنبال آن شناسنامه فنی ساختمان تهیه شد.

وی گفت: 10 سال طول کشید تا این کار به زمین‌مانده سرانجام در شورای دوم با هماهنگی وزارت مسکن به تفاهمنامه چهار جانبه‌ای منجر شود و قرارشد سازمان نظام مهندسی ابتدا برای ساختمان‌های بالای 3 هزار متر و سپس هر 6 ماه یک بار طی چند مرحله برای ساختمان‌های کوچک‌تر شناسنامه فنی صادر کند.

این درحالی است که به گفته شکیب هم‌اکنون وضعیت نگران کننده‌ای پیش آمده به‌گونه‌ای که در همین ابتدای کار برای صدور شناسنامه فنی ساختمان‌های بالای 3 هزار متر متأسفانه یکسری شرکت‌ها درست شده که 150 میلیون تا یک میلیارد تومان پول می‌گیرند تا صرفا یک امضا کنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه اخلاق مهندسی رعایت نمی‌شود از اعضای شورای شهر و شهردار تهران خواست تا زمان رسیدگی به وضعیت این شرکت‌ها، کار صدور شناسنامه فنی ساختمان را که فعلا برای سازه‌های بالای 3 هزار متر صادر می‌شود متوقف کنند تا این روش در سازمان نظام مهندسی اصلاح شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در عین حال تاکید کرد که اصل قانون خیلی خوب است و ما از آن حمایت می‌کنیم اما مشکل این است که کار در قالب خودش انجام نمی‌شود و فضایی فراهم شده تا عده‌ای بابت یک امضا به درآمدهای هنگفت دست یابند.
پس از پایان اظهارات حمزه شکیب این بار محمد باقر قالیباف شهردار تهران با قرارگرفتن پشت تریبون جلسه علنی شورای شهر گفت: من خاطرم هست که چندی پیش از همین تریبون نگرانی خود را بابت اینکه صدور شناسنامه فنی برای برخی به نان دانی تبدیل شود، اعلام کرده بودم.

وی ادامه داد: در دو سه سال گذشته جلسات متعددی با سازمان نظام مهندسی داشتیم و همیشه هم خواستار این بودیم که صدور شناسنامه فنی به یک‌کار شکلی تبدیل نشود.شهردار تهران تاکید کرد: ما نه تنها با نظارت مخالف نیستیم بلکه به لحاظ فنی، صدور شناسنامه فنی را بسیار مهم ارزیابی می‌کنیم تا حوادثی نظیر ریزش ساختمان در سعادت آباد اتفاق نیفتد و مصالح غیراستاندارد به‌عنوان سرمایه‌های این کشور در ساختمان‌های شهر لرزه خیزی چون تهران به کار گرفته نشود.

به همین دلیل قالیباف گفت: حتما باید با دوستان نظام مهندسی در این باره صحبت شود تا شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مسئولیت کنترل و نظارت را به درستی قبول کنند.شهردار تهران با اشاره به پیشنهاد شورا مبنی بر توقف صدور شناسنامه فنی در ساختمان‌های بالای 3 هزار متر گفت: صدور شناسنامه فنی باید آنطور که قانونگذار تعیین کرده پیش رود، به همین دلیل شهرداری نیز آمادگی دارد تا درست شدن این اوضاع، صدور شناسنامه فنی را متوقف کند.

بنا براین گزارش دیروز حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر نیز بر این اظهارات صحه گذاشت و گفت: صدور شناسنامه فنی عامل ایجاد رانت اقتصادی در نظام مهندسی شده است.بیادی اظهار داشت: ساختمان‌های بالای 3 هزار متر براساس این سند، باید پولی را بدون دلیل به برخی از شرکت‌ها پرداخت کنند تا امضایی به‌عنوان شناسنامه دار شدن ساختمانشان داشته باشند.

بیادی با تاکید براینکه این امضا بدون نظارت است، گفت: این عمل موجب تحمیل هزینه‌هایی برای مردم شده است، از این‌رو لازم است تا بررسی شود تا درصورت نقص دار بودن این سند، کمیسیون عمران آن را پیگیری کند.

تصویب بخشی از آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری

دیروز به‌دلیل کمبود وقت، کار تصویب آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران به اتمام نرسید.
رسول خادم در باره لزوم تصویب این آیین‌نامه گفت: در حال حاضر خلأهای بسیاری در آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری وجود دارد و هر شرکت و سازمانی براساس آیین‌نامه‌های هیأت‌مدیره خود اقدام به معاملات می‌کرد که لازم بود اصلاح شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: با تصویب این آیین‌نامه مالی و معاملاتی، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران تمامی معاملات خود را در قالب و چارچوبی مشخص انجام خواهند داد.وی گفت که این آیین‌نامه نتیجه یک سال فعالیت مشترک شورای شهر تهران، شهرداری و وزارت کشور است.

تقدیر شورا و شهرداری از برترین‌های کنکور سراسری

در ابتدای جلسه دیروز شورای شهر پس از سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان در مورد ماه مبارک رمضان و مراسم نوحه سرایی توسط یکی از مداحان اهل‌بیت (ع) از 17 جوان برگزیده کنکور که ساکن تهران بودند تجلیل شد. مراسم اهدای لوح و سکه بهار آزادی به برگزیدگان تهرانی کنکور سال 89 توسط محمد باقر قالیباف شهردار تهران انجام شد.

در این باره مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گفت: به‌دنبال تصویب طرح تجلیل از چهره‌های برگزیده شهر در سطوح محلی، منطقه‌ای و کل شهر تهران، قرارشد از نفرات اول تا دهم کنکور امسال توسط شورای شهر و شهرداری تهران تقدیر شود.

کد خبر 115693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز