دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین : پس از اینکه سال 85 قانون نحوه ساماندهی پذیرش دانشجو در دانشگاهها تحت عنوان قانون حذف کنکور در مجلس تصویب شد و بارها زمان‌های مختلفی برای اجرای این قانون عنوان شد بالاخره مجلس تصمیم گرفت سال 92 را به عنوان سال حذف کنکور اعلام کند

مجلس

به گزارش خبرگزاری مهر، قانون نحوه ساماندهی پذیرش دانشجو (حذف کنکور) از سال 85 تصویب و بر اساس آن قرار شد از سال 90 کنکور حذف شود اما با توجه به اینکه اقدام جدی برای اجرای آن صورت نگرفت، مسئولان دولت و مجلس تصمیم به تأخیر در اجرای آن گرفتند.

بر همین اساس وزیر علوم در آبان ماه سال 88 پیشنهاد داد که زمان اجرای قانون حذف کنکور سه سال به تعویق بیافتد و در ادامه پیشنهاد داد کنکورهای فصلی در هر سال تا زمان اجرای کامل قانون انجام گیرد.

برگزاری چند کنکور در سال منتفی شد

پیشنهاد کامران دانشجو مبنی بر برگزاری چند کنکور در سال و یا برگزاری کنکورهای فصلی در کمیسیون آموزش مجلس رد شد و پیشنهاد وزیر علوم مبنی بر تأخیر سه ساله قانون حذف کنکور مورد بررسی قرار گرفت.

پس از روی کار آمدن وزیر جدید آموزش و پرورش، زمان حذف کنکور با حضور نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مسئولان وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش بررسی شد. در این جلسه پیشنهاد وزیر علوم مبنی بر به تأخیر افتادن اجرای قانون حذف کنکور به مدت 3 سال رد شد و کمیسیون آموزش نیز اعلام کرد قانون حذف کنکور تنها با یک سال تأخیر در سال 91 اجرایی می شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دراین باره در گفتگو با مهر زمان حذف کنکور را بین سال های 91 تا 93 عنوان کرد. علی عباسپور تهرانی فرد با بیان اینکه پیشنهاد کمیسیون برای حذف کنکور سال 91 بود، تصریح کرد: امیدواریم بین سالهای 91 تا 93 آن سالی که می‌تواند بهترین نتیجه را با حذف کنکور داشته باشد، انتخاب شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشریح آخرین مصوبات کارگروه قانون حذف کنکور گفت: با توجه به تأخیری که در اجرای قانون حذف کنکور اتفاق افتاد اعضای کمیته ماده 4 قانون حذف کنکور تصمیم گرفتند کنکور با 2 تا 3 سال تأخیر حذف شود.

اجرای قانون حذف کنکور با 2 تا 3 سال تأخیر

علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل اینکه از زمان تصویب قانون حذف کنکور در وزارت آموزش و پرورش همت کافی و هماهنگیهای لازم برای اجرای آن وجود نداشت دستگاههای ذیربط نظر خود را برای اجرای قانون حذف کنکور با تأخیر دو تا سه ساله ارائه دادند.

وی گفت: بر اساس قانون قرار بود کنکور حدودا در تابستان 91 حذف شود اما تصمیم گرفته شد اجرای این قانون به سالهای 92 تا 93 منتقل شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره حذف پیش دانشگاهی و تغییر نام آن به سال چهارم دبیرستان که از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده بود به مهر گفت: پیش دانشگاهی حذف نخواهد شد. مسئولین آموزش و پرورش نیز طی جلسه ای در کمیسیون آموزش عنوان کردند که هیچ تغییری در این خصوص در سالهای 89 و 90 اتفاق نمی افتد.

وی اضافه کرد: آنچه از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد جابجایی مراکز پیش دانشگاهی مستقل در دبیرستانها است. در هر حال اگر بخواهیم پیش دانشگاهی را حذف کنیم این موضوع باید در طرح تغییر نظام آموزش مطرح و مجلس درباره آن تصمیم گیری کند.

تصمیم نهایی برای کنکوری‌ها گرفته شد

در نهایت تصمیم نهایی برای حذف کنکور اخذ شد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از جمع بندی کمیسیون آموزش برای تاریخ نهایی حذف کنکور خبر داد و گفت: سال 1392 به عنوان سال حذف کنکور اعلام شد که این موضوع به وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش اعلام شد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در خصوص زمان اجرا شدن قانون حذف کنکور گفت: سال 92 به عنوان سال حذف کنکور در نامه ای به وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است. امیدواریم با اعلام این زمان این دو وزارتخانه بتوانند هماهنگیهای لازم را برای اجرای هرچه بهتر این قانون فراهم کنند.

سلیمی یادآور شد: بر این اساس سیستمهای مورد نیاز باید تا آن زمان تهیه شود و تکلیف دروسی که باید در امتحان نهایی مد نظر باشند مشخص شود. همچنین تکلیف فنی حرفه ای ها و هنرستانی ها نیز روشن شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از بررسی تاریخ حذف کنکور در جلسه امروز کمیسیون متبوعش خبر داد و افزود: حذف نهایی کنکور که قرار بود در سال 90 اتفاق بیفتد منقضی شد و به سال 92 موکول شد.

نورالله حیدری ‌دستنایی نیز اظهار داشت: حذف کنکور در سال 90 به دلیل نبود آمادگی‌های لازم اجرا نخواهد شد؛ اما در جلسه کمیسیون مقرر شد 2 سال به این تاریخ اضافه شود، بنابراین سال 1392 سال حذف کنکور و شروع اجرای قانون به طور کامل است. طبق قانون سازمان آموزش و پرورش مکلف است که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را در اختیار سازمان سنجش قرار دهد و سازمان نیز بر اساس این آمار ظرفیت‌های مورد نیاز خود را اعلام کند

کد خبر 115587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز