علی ابراهیمی: شاید شما هم از جمله افرادی هستید که این روزها برای خرید، رهن و اجاره، بهسازی یا نقل و انتقال واحد مسکونی خود راهی بنگاه‌های معاملات ملکی سطح شهر شده و پس از چند مدتی پرسه زدن در نقاط مختلف شهر و عدم‌توفیق در یافتن واحد مسکونی متناسب با شرایط مالی، سر به جیب گریبان فرو برده و شکل‌گیری تحولات تازه در بازار مسکن را به انتظار نشسته‌اید.

مسکن

واقعیت آن است که هنوز هم با گذشت نزدیک به 2‌سال از افت خرید و فروش زمین و مسکن و رکود ساخت و ساز در کلانشهر تهران، رکود حرف نخست بازار مسکن بوده و شکل‌گیری شرایط رکود موجب شده تا بسیاری از متقاضیان خرید و فروش بازار مسکن با دوری جستن از قیمت‌های واقعی واحد مسکونی خود به انتظار کاهش یا افزایش قیمت‌ها نشینند؛ انتظاری که با سپری شدن دوره حداقل چند ساله اخیر نیز هنوز به پایان نرسیده است.

شرایط نابسامان تولید، عرضه و بازار خرید و فروش و نقل و انتقالات مسکن موجب شده است تا این روزها متقاضیان داشتن حداقل سر پناه بیش از پیش ضرورت حمایت دست‌اندرکاران بازار مسکن برای خروج از بن بست کنونی را احساس کنند اما به‌نظر می‌رسد برخی طرح‌های اجرا‌شده برای افزایش تولید مسکن در کشور نیز تا‌کنون قادر به تأمین نیاز متقاضیان بازار مسکن نبوده است. در واقع تداوم شرایط رکود بر بازار ساخت و ساز و استفاده از روش‌های سنتی ساخت و ساز و تأمین مسکن موجب شده است سیاست‌های اتخاذ‌شده قادر به تأمین مسکن مورد نیاز اقشار مختلف جامعه نبوده و خلأ بین بازار تولید و تقاضای در بازار مسکن حفظ شود. به اعتقاد بسیار از کارشناسان، صنعتی‌سازی مسکن و استفاده از روش‌های نوین در تولید و عرضه ساختمان‌ راهکاری برای پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار مسکن است.

درحال اجرا

چندی پیش وزیر صنایع و معادن اعلام کرد، صنعتی‌سازی‌ مسکن در کشور به‌عنوان یک امر جاری و پذیرفته شده، در حال اجراست. علی اکبر محرابیان در بازدید از روند اجرای پروژه‌های پایلوت یک‌هزار و 182 واحد مسکونی ویژه مسکن مهر به روش صنعتی در شهر پرند، افزود: در کشورهای مختلف از تکنولوژی و فناوری صنعتی‌سازی‌ مسکن استفاده می‌شود اما در کشور ما کمتر از این فناوری بهره گرفته شده است. وی با بیان اینکه از 2‌سال پیش براساس مصوبه هیأت دولت و شورای‌عالی مسکن، وزارت صنایع و معادن مسئولیت صنعتی‌سازی‌ مسکن را بر عهده گرفته است، افزود: هم‌اکنون چندین شرکت تولیدی در کشور ایجاد شده که اجزا و قطعات ساختمان‌های صنعتی را تولید می‌کنند ضمن اینکه در چندین پروژه از این قطعات استفاده می‌شود.

استفاده از فناوری‌های نوین

همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در تولید مسکن از دیگر روش‌هایی است که با کاهش هزینه تمام شده تولید و مدیریت بهینه منابع انرژی در تأمین نیاز متقاضیان بازار مسکن مؤثر خواهد بود. بر این اساس چندی پیش برای نخستین بار در کشور استفاده از روش «ژئوترمال» در پروژه انبوه‌سازی‌ صنعتی تهران مد نظر قرار گرفت. براساس این روش برای تأمین گرمایش و سرمایش ساختمان‌های مسکونی از سیستم ژئوترمال (راهبرد استفاده از انرژی گرمایی زمین) استفاده خواهد شد. مجری یک پروژه مسکونی متعلق به بنیاد تعاون ارتش گفت: مطالعات اولیه این فناوری نوین که اکنون بیشتر در کشورهای آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با سرمایه‌گذاری مشترک چند شرکت ایرانی و همکاری 2شرکت خارجی آغاز شده که مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

سید‌رضا میر‌صادقی با بیان اینکه مدتی است که عملیات عمرانی پروژه باغ‌بهشت آغاز شده، تصریح کرد: برای صرفه جویی در انرژی برق در این پروژه از ژنراتورهای گازی استفاده خواهد شد. همچنین استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی و انرژی‌های‌نو، اهدافی است که در این پروژه مورد تأکید قرار گرفته است. عبدالرضا محتشمی نیز با بیان اینکه از فناوری‌های نوین برای حفاظت از سوخت فسیلی و استفاده از انرژی‌های نو برای تأمین نیروی برق و گرمایشی برج‌ها بهره گرفته می‌شود، افزود: با توجه به اینکه در منطقه باد دائمی می‌وزد با نصب توربین‌های بادی در بالای برج‌ها 750‌مگاوات برق تولید خواهد شد.

کد خبر 115541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز