یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 2روز بعد از توافق رئیس دولت خودگردان فلسطین و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن برای ادامه گفت‌وگوهای مستقیم، رژیم صهیونیستی بار دیگر غزه را هدف حمله قرار داد.

جنگ کشتار

این در حالی است که شهرک‌نشینان صهیونیست اعلام کرده‌اند به ساخت شهرک‌ها در بیش از 60 نقطه از کرانه باختری ادامه می‌دهند. به این ترتیب همانطور که تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌بودند، نشست واشنگتن هیچ تاثیری در مناقشه کنونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نداشت.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شنبه شب به بهانه پرتاب یک راکت از غزه که هیچ خسارت و جراحتی در سرزمین‌های اشغالی به جا نگذاشت، در چند نوبت جنوب غزه را بمباران کردند. در این حملات 2 نفر کشته و 5 نفر دیگر مجروح شدند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دیروز با تایید این حملات گفت: جنگنده‌ها منطقه‌ای را هدف قرار دادند که از آنجا به سمت ما شلیک شده‌بود.

شبکه خبری الجزیره به نقل از شاهدان عینی گزارش داد، هدف یکی از این حملات تونلی بود که مردم تحت تحریم غزه از آن مواد‌غذایی و مایحتاج خود را از مرز مصر وارد می‌کردند.

در همین حال سخنگوی شهرک‌نشینان صهیونیستی در کرانه باختری دیروز اعلام کرد که ساخت این شهرک‌ها در بیش از 60‌نقطه در سراسر کرانه باختری ادامه می‌یابد. این نقض آشکار تعهد دولت نتانیاهو برای توقف ساخت شهرک‌ها تا 26سپتامبر است. تشکیلات خودگردان اعلام کرده که این تاریخ باید تمدید شود و اگر ساخت شهرک‌ها بعد از این تاریخ ادامه یابد از مذاکراتی که به تازگی آغاز شده خارج می‌شود.

سخنگوی شهرک‌نشینان صهیونیست دیروز به خبرنگاران گفت: فلسطینی‌ها و حتی دولت آمریکا باید بدانند که ما آمده‌ایم اینجا تا بمانیم و روز به روز هم قدرتمندتر می‌شویم. شهرک‌نشینان صهیونیست از حمایت بسیاری از گروه‌ها در این رژیم از جمله درون حزب لیکود نتانیاهو برخوردارند. این گروه‌ها ادامه حمایت از دولت ائتلافی نتانیاهو را به ادامه شهرک‌سازی‌ها مشروط کرده‌اند.
صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی و همچنین شخص محمود عباس موضوع شهرک‌های صهیونیستی را بزرگ‌ترین مانع در راه مذاکرات صلح خوانده‌اند.

عریقات دیروز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را متهم به تعلل و طفره روی در مذاکرات صلح بین دو طرف کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، صائب عریقات در گفت‌وگو با روزنامه الدستور اردن در پاسخ به این پرسش که آیا به گفت‌وگوهای سازش خوشبین است یا خیر؟ گفت: نتانیاهو در تلاش است تا تاکتیک‌های کاهش سرعت گفت‌وگوها را اعمال کند. نخست‌وزیر اسرائیل پیشنهاد داده تا 12 کمیته برای رسیدگی به مسائل مختلف مربوط به روند صلح تشکیل شود اما پیشنهادهای او رد شده است.

عریقات افزود: تعلل نتانیاهو صلح را در بن‌بست‌ گیر انداخته است. تصمیماتی وجود دارد که باید اتخاذ شود؛ به‌طوری که نخستین و مهم‌ترین آن ایجاد یک بینش ژرف است. این تنها چیزی است که به گفت‌وگوها اجازه خواهد داد تا از جایی که در زمان ایهود اولمرت متوقف شد آغاز شود. اظهارات عریقات در حالی است که مشاور نتانیاهو آنها را اتهام توصیف کرده و ارائه پیشنهاد از سوی نخست‌وزیر اسرائیل را هم تکذیب کرده است.

صائب عریقات همچنین از شرکت هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوهای صلح 14 و 15 سپتامبر خبر داد.
وی گفت که درباره دستور کار نشست فوق تصمیم‌گیری و توافق حاصل شده و موضوعاتی همچون بین المقدس، شهرک‌ها، مرزها، آوارگان، آب، امنیت و آزادی زندانیان در دستور کار خواهند بود.

عریقات ضمن تاکید بر لزوم توافق در باره مرزها گفت: گرچه من خوشبینی کمتری دارم اما درباره بقیه موارد می‌توان گفت‌وگو کرد. اگر توافقی درباره مرزهای 1967 صورت نگیرد این یک مشکل خواهد بود و اگر توافقی صورت گیرد پیشرفت‌های آتی درباره شهرک‌ها و دیگر موارد آسان خواهد بود.

این گفت‌وگو‌کننده فلسطینی می‌گوید: زمانی که اسرائیل با مصر صلح می‌کند شهرک‌های صحرای سینا را برمی‌چیند و زمانی که تصمیم به خروج از نوار غزه می‌گیرد، اقدام مشابهی صورت می‌دهد و من امیدوارم که اسرائیل درک کند که در کرانه باختری هم باید شهرک‌ها را برچیند؛ زیرا صلح و شهرک‌ها خطوطی موازی هستند که هرگز به هم نمی‌رسند.

کد خبر 115485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز