همشهری آنلاین: بیشتر کشورهای اروپایی عزم خود را برای استفاده از برق هسته‌ای جزم کرده‌اند و در این میان انرژی‌های تجدیدپذیر نقش فرعی را ایفا می‌کنند

Nuclear Powerplant

شبکه خبری زد د اف گزارش داد، پرنس چارلز این هفته اعلام کرد که تاسیسات خورشیدی بر روی سقف محل اقامتش در کلرنس هاوس در لندن نصب خواهد کرد، در فرانسه هم برای نخستین بار قرار است توربین بادی در سواحل نصب شود و در زمینه انرژی خورشیدی، اسپانیا همیشه یکی از پیشقراولان بوده است.

 فرانسه: برق هسته‌ای و دیگر هیچ

با خواندن این خبرها شاید تصور کنید که اروپایی‌ها در آینده فقط از انرژی‌های سبز استفاده خواهند کرد، اما زود قضاوت نکنید. به طور کلی در اروپا انرژی اتمی است که بیشترین سهم تامین انرژی را در اختیار دارد. تقریبا استدلال مشابهی برای استفاده از این انرژی مطرح می‌شود و آن اینکه انرژی نیروگاه‌های هسته‌ای قابل اتکاست و مانند خورشید یا باد دارای افت و خیز نیست. علاوه بر این، انرژی اتمی می‌تواند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به دنبال داشته باشد.

کشور شماره یک اتمی در اروپا، فرانسه است. این کشور حدود 80 درصد برق خود را با 58 راکتور تامین می‌کند. غول برق فرانسه، EDF، قصد دارد همچنان راکتورهای اتمی را نوسازی کند، به طوری که در 40 سال آینده و حتی 60 سال آینده برق هسته‌ای در شبکه برقی این کشور بماند.

نسل جدید راکتورها

فرانسه مشتاق سرمایه گذاری های جدید در راکتورهای فشار اروپایی است. نخستین نمونه آنها قرار است در فلامانویلا (Flamanville) در شمال فرانسه احداث شود و بنا به اعلام اتحادیه CGT که در EDF نقش مهمی را ایفا می‌کند تا سال 2015 کارش را آغاز می‌کند، نمونه دیگری از این راکتور هم قرار است در شمال غرب این کشور احداث شود. کنسرسیوم دوتی EDF قصد دارد برای این راکتورهای پرتوان تر و ایمن تر در سطح جهانی هم بازاریابی کند.

اما فرانسه نمی‌خواهد انرژی‌های تجدید پذیر را از سبد ترکیبی انرژی خود کنار گذارد. دولت قصد دارد اوایل سپتامبر برنامه بزرگی را برای احداث توربین های بادی اعلام کند. قرار است 600 توربین به کار گرفته شود که قادر است تا 3000 مگاوات برق تولید کند. اگر بخواهیم مقایسه ای کرده باشیم، این تعداد معادل دو راکتور اتمی جدید است. گر چه هنوز در پاریس تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است، اما محل احداث این مجتمع برق بادی محل اختلاف شده است به طوری که مقاومت شدیدی در مناطق ساحلی این کشور دیده می شود.

لندن به دنبال مسیر صحیح

انگلیس سه برابر سواحل فرانسه ساحل دارد که طول آن به 12 هزار و 400 کیلومتر می رسد. اگر سری به شمال انگلیس یا اسکاتلند زده باشید، می دانید که این مناطق از نظر باد کم و کسری ندارد. اما آنگونه که در پایگاه داده های انرژی بادی انگلیس آمده است، با این وجود تاکنون فقط 3000 توربین بادی در این منطقه نصب شده است. اگر به کریس هون (Chris Huhne)، وزیر انرژی از حزب جدید دولتی لیبرال دموکرات باشد، باید این آمار تغییر یابد. او مایل از 44 هزار توربین بادی دیگر را به کار گیرد.

به این ترتیب، ایده ای که در ذهن وی است درست در جهت مخالف دولت کارگری سابق قرار دارد که می خواست انرژی اتمی سهم بیشتری در تامین انرژی این کشور داشته باشد. قرار است هشت نیروگاه هسته ای جدید تا سال 2018 به شبکه برق این کشور برق رسانی کنند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس قرار است در شش ماهه آینده تصمیم روشنی را در خصوص نگاه دولت لندن به برق هسته ای بگیرد.

شمالی‌ها به دنبال برق اتمی

کشورهای اسکاندیناوی همچون سوئد و فنلاند تصمیم خود را پیش از اینها گرفته اند. پاسخ آنها کاملا روشن است. سوئد سال 1980 در یک همه پرسی کنار گذاشتن برق هسته ای را تا سال 2010 تصویب کرده بود. اما حالا تصمیم عوض شده و قرار است نیروگاه های جدیدی احداث شود.

در فنلاند هم در حال حاضر سه راکتور هسته ای در دست احداث هستند که تا سه سال آینده تکمیل خواهند شد.

هیچ جایگزینی در اسپانیا وجود ندارد

فکر می‌کنید در جنوب اروپا اوضاع از چه قرار است؟ خورشید به عنوان یک منبع غنی انرژی در دسترس است. اسپانیا در حوزه انرژی خورشیدی سالهاست که پیشقراول محسوب می‌شود. سال 2008 در این کشور بیش از باقی جهان سلول‌های خورشیدی به فروش رفت. با این حال دولت قصد صرفه جویی در هزینه ها را دارد و به همین خاطر یارانه های این بخش قرار است حذف شود. در همین حال اسپانیا قصد دارد دیگر به واردات گاز وابسته نباشد و به همین خاطر پای انرژی هسته‌ای به بازی کشیده شده است. در حال حاضر هشت راکتور هسته ای یک پنجم برق این کشور را تامین می‌کند.

کد خبر 114856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز