گروه شهری: سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رییس کمیسیون فرهنگی و نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر از سرمایه‌گذاران حمایت شود

اهداف چشم‌انداز 20 ساله در بخش گردشگری قابل دستیابی است. در همین زمینه خبرگزاری میراث آریا گفت‌وگویی با وی انجام داده که در پی می‌آید.
* به‌نظر شما، چرا گردشگری تاکنون در کشور ما رشد خوبی نداشته است  و آیا در این مورد دچار خلأ‌های قانونی هستیم؟
- علت توسعه نیافتگی گردشگری در کشور ما این است که این صنعت در جایگاه واقعی خود نیست. اگر گردشگری در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، قطعاً‌ خلأهای قانونی آن هم برطرف می‌شود. اگر این امر به‌دلیل نبود قوانین لازم است، باید در مجلس مطرح شود ولی تا‌ به‌حال سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این مورد مشکلی را مطرح نکرده است.
* پس در حال‌حاضر مشکل توسعه نیافتگی گردشگری در کشور ما موانع قانونی است؟
- ما در بودجه‌های سال‌های 84 و 85 موارد قانونی خوبی را برای هتل‌ها و مهمانپذیرها تصویب کرده‌ایم.
یکی از مشکلات موجود،‌ اجرایی نشدن قانون برنامه چهارم است. به‌عنوان مثال در برنامه چهارم تأکید شده که عوارض ساخت هتل‌ها پنج تا 10 سال بعد از ساخت آنها وصول شود، ولی این قانون همچنان در شهرداری و شورای شهر در حال بررسی است و اجرا نمی‌شود. اینها جزء مواردی است که باید در قوانین بودجه‌های سالانه لحاظ شود و با توجه به تأکید در برنامه چهارم حتماً قابلیت اجرایی دارد.
* مگر برنامه چهارم توسعه قابلیت اجرایی ندارد؟
- خوب باید تبدیل به قانون شود.
* برنامه چهارم قانون نیست؟
- چرا هست ولی باید به‌طور مشخص در هر سال تدوین شود.
* ممکن است برخی سازمان‌های دولتی این قوانین را اجرا نکنند؟
- سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، باید این موارد را پیگیری کند. در هر حال ما حاضر هستیم که این موارد را از طریق رایزنی و یا حتی استفاده از ابزارهای نظارتی بررسی کنیم.
* به‌عنوان نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، وضعیت گردشگری را چطور ارزیابی می‌کنید؟
- روند گردشگری نشان می‌دهد که در این عرصه گام‌های خوبی برداشته شده و سیاست‌های کلان نیز جهت گردشگری را مشخص کرده است. در چشم‌انداز برنامه سوم و چهارم توسعه پیش‌بینی شده که رقم گردشگران از حدود یک درصد فعلی به 10 درصد برسد که البته این رشد نیاز به برنامه‌ریزی‌های بسیاری دارد.
* این برنامه‌ها شامل چه مواردی است؟
- ما نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که بخشی از آنها مستقیماً به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مربوط است و بخشی نیز از حوزه مسئولیت این سازمان خارج است. مثلاً بسیاری از مکان‌های گردشگری ما جاده، هتل،‌ مهمانسرا و... ندارند، بنابراین اصلاً‌ گردشگران به این مناطق نمی‌روند و یا وضعیت گردشگری این جاذبه‌ها، آن‌طور که باید نیست،‌ ضمن اینکه مردم باید فرهنگ گردشگری را بیاموزند.
* منظور شما برخورد با گردشگران است؟
- بله، مثلاً‌ مردم ما که در دنیا به میهمان‌نوازی معروف هستند باید به گردشگران خارجی احترام بگذارند تا رفتار آنها در دنیا منعکس شود. پس یکی از کارهای مهم ما ضمن آموزش، اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب و به روز است تا بتوانیم سهم بیشتری از گردشگری داشته باشیم.
* چگونه می‌توانیم سرمایه‌ها را به این صنعت جذب کنیم؟
- اگر سرمایه‌گذاران از حمایت خوب و مناسبی برخوردار باشند وارد این صنعت می‌شوند. علاوه بر این، آنها در کاری سرمایه‌گذاری می‌کنند که در زمان معقول و مناسب به سود برسند.
* یعنی در حال‌ حاضر حوزه گردشگری برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست؟
- با توجه به ریسک‌پذیری گردشگری، این صنعت نیاز به حمایت دولت دارد. طرح‌های گردشگری اغلب زودبازده نیستند و دولت می‌تواند با اعطای تسهیلاتی مانند پرداخت وام و واگذاری زمین در دوره زمانی مناسب به سرمایه‌گذاران کمک کند.
* به‌عنوان نماینده تبریز، از وضعیت گردشگری این شهر راضی هستید؟
- آذربایجان، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این استان، ازجمله جنگل‌های ارسباران، آینالو، شهر زنوز، کندوان، پردیسان و... کم نیستند همچنین مقبره‌های ملک‌الشعرا و شیخ محمود شبستری می‌توانند همانند حافظیه برای گردشگران جذاب باشند.
* این مکان‌ها در حال ‌حاضر چه وضعیتی دارند؟
- کارهای بیشتری باید در این زمینه انجام شود.
* مثلاً چه کارهایی؟
- باید بستر ورود گردشگران را به استان آذربایجان‌شرقی فراهم کنیم که لازمه آن ساخت مراکز اقامتی مناسب است.
* با توجه به وضعیت موجود، چشم‌انداز 20 ساله گردشگری را چگونه ترسیم می‌کنید؟
- صنعت گردشگری ما در سال‌های گذشته به‌خصوص سال 84 پیشرفت خوبی داشته است. سال 85 هم سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سیاست‌های مناسبی در پیش گرفته و امیدواریم به اهداف خود دست یابد.
کد خبر 11476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز