دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: نظام‌الدین امامی‌‌فر، دبیر بخش «هنر جدید» نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان گفت: با حضور داوران بخش هنر جدید 20 اثر در بخش دانشجویی و7 اثر در بخش استادان انتخاب شد

تابلو

وی با بیان این مطلب که آثار منتخب شرکت یافته در بخش هنر جدید جشنواره تجسمی آزادگان بعد از یکسال کار کارشناسی و داوری استادان این حوزه انتخاب شده، اظهار داشت: با توجه به تقارن این جشنواره با فصل تابستان و ماه مبارک رمضان، نگران از دست دادن فضاهای دانشجویی بودیم اما خوشبختانه در بخش هنر جدید 50 اثر به دبیرخانه ارسال شد که در 2گروه استادان و دانشجویان به رقابت پرداختند.

امامی‌فر درخصوص نحوه گزینش آثار گفت: برای گزینش آثار ارسالی، جلسات متعددی با حضور استادان صاحب‌نظر برگزار شد و پس از بررسی داوران، صاحبان آثار در جلسات مصاحبه‌ شرکت کردند. وی افزود: طی 6 جلسه، برترین آثار با بهترین فکر و ایده انتخاب شد که در نهایت 20 اثر در بخش دانشجویی و به‌صورت رقابتی و 7 اثر در بخش استادان بود.

وی خاطرنشان کرد: از 20 اثر بخش رقابتی دانشجویی، 4 اثر مربوط به بخش «ویدئوهاست» و بقیه آثار مرتبط با فضاهای چیدمان و غیره هستند.داور بخش هنرهای جدید نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان اظهار داشت: آنچه مدنظر ماست، نوع نگرش هنرمندان به موضوع ایثار با شیوه‌ها و تکنیک‌های جدید است؛ به عبارت دیگر ارتباطی که فضای هنر جدید با موضوعات پیدا می‌کند و البته بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید نیز مورد توجه بود.

وی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد بخش هنرهای جدید جزء پربیننده‌ترین بخش‌های این نمایشگاه باشد، ادامه داد: مطمئناً چنین فضاهایی با جذابیت خود ارتباط خاصی با جوانان برقرار می‌کند، چون در این فضا با پدیده‌های جدید و تازه‌ای روبه‌رو می‌شوند.
وی اضافه کرد: تصور ما همواره از نمایشگاه‌های تجسمی، فضاهای تصویری، دوبعدی مانند نقاشی و گرافیک یا سه‌بعدی مانند آثار حجمی است ولی در این نمایشگاه نور، تکنولوژی و تصویر همه در خدمت پیام به کار رفته است.

امامی‌فر با بیان اینکه نسل جوان نسبت به موضوعات دفاع مقدس و آزادگان حساس است، اظهار داشت: جوانان انقلاب هرچند دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند ولی دوست دارند با این موضوع ارتباط برقرار کنند. وی تصریح کرد: به همین منظور اطلاعات ویژه‌ای در رابطه با این عرصه در اختیار گروهی از هنرمندان قرار دادیم و به‌عنوان مثال زمینه برقراری ارتباط میان هنرمندان و مؤسسه پیام آزادگان را فراهم کردیم چون این مؤسسات، پژوهش‌ها و اسناد آرشیوی زیادی دارند که می‌توانند در اختیار هنرمندان قرار دهند.

امامی‌فر گفت: امیدواریم مخاطبان نمایشگاه با آن ارتباط برقرار کنند که در این صورت ما به بالاترین نتیجه دست خواهیم یافت. دبیر بخش‌ هنرهای جدید نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان در پایان خواستار توجه بیشتر مسئولان به هنر جدید شد و اظهار داشت: در جشنواره‌ قبلی که در موزه هنرهای معاصر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، متأسفانه بخش هنر جدید‌ حضور نداشت، بنابراین از مسئولان می‌خواهم فضاهای جدید را نیز بخشی از هنرهای تجسمی این مملکت بدانند و هنرمندان این عرصه را نیز وارد رقابت‌های خاص هنری کنند.

شایان ذکر است این جشنواره در محل مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار ‌شده و تا 31 شهریورماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 9تا 17 برای بازدید به میدان فلسطین مراجعه کنند

کد خبر 114609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز