چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی دانشجویان با محوریت صلح و دوستی شامگاه سه‌شنبه با معرفی برگزیدگان در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران به کار خود پایان داد

نمایشگاه هنر تجسمی

در این مراسم، تعدادی از سفرای کشورهای خارجی ازجمله ژاپن، بوسنی و هرزگوین، گرجستان و ویتنام و  همچنین نمایندگان فرهنگی 20 کشور خارجی به همراه اساتید و دانشجویان هنرمند حضور داشتند.علی ذهانی، دبیر این دوره از جشنواره در سخنانی گفت: تلاش حداکثری جشنواره براین بود تا حوزه‌ بزرگ هنرهای تجسمی را آنچنان که هست و قابلیت دارد معرفی کنیم.

 

وی افزود: در کشوری که با این حجم از هنرمندان و دانشجویان توانا روبه‌رو هستیم، تمام دوستانی که در جشنواره شرکت کرده‌اند را برگزیده به حساب می‌آوریم و به یقین تمامی این شرکت‌کنندگان توانایی لازم را دارند تا پله‌های ترقی را یکی‌یکی طی کنند.

ذهانی اظهار امیدواری کرد که دانشجویان هنر، همچنان در دوره‌های بعدی قدرت خود را به رخ بکشند و مسئولان نهادهای مختلف نیز نگاه جدی‌تری به دانشگاه و دانشجو داشته باشند تا این روند روبه‌ رشد با حمایت آنها به نتایج بیشتر و بهتری دست پیدا کند.

افشین عموزاده، معاون بین‌الملل جشنواره نیز گفت: تعداد کل آثار وارده به جشنواره در بخش بین‌الملل 1975 اثر از کشورهای اسپانیا، پرو، لبنان، ترکیه، لهستان، آلبانی، سومالی، پاکستان، هندوستان، آرژانتین، آذربایجان، کنیا، گرجستان، یونان، زیمبابوه، چین، تاجیکستان، برزیل و افغانستان بود که از این تعداد 465 اثر در مرحله اول داوری تایید شدند که با توجه به حجم بالای آثار ارسالی، بخش گرافیک پیشتاز بود و بعد نقاشی و پس از آنها، هنر مدرن.

وی با اشاره به نتایج بررسی آثار توسط کمیته داوری و انتخاب در مرحله دوم افزود: توجه به هنر ملی و دینی و بومی، و از سوی دیگر، توجه به تکنیک و خلاقیت و نوآوری به‌عنوان تولید آثار دانشگاهی مدنظر داوران جشنواره بود تا در نهایت در بخش بین‌الملل 95 اثر پس از 2مرحله داوری به بخش نمایشگاهی راه یافت.

معاون بین‌الملل جشنواره همچنین گفت: جشنواره از یکسال قبل شروع به‌کار کرد که ابتدا به سراغ دانشجوها رفتیم و بعد با اساتید ارتباط برقرار کردیم. ‌ ما به 43 کشور فراخوان ‌ ارسال کردیم و جواب گرفتیم. ارتباط مستقیم با 76‌رایزن فرهنگی و 83 سفارتخانه‌ قدم بعدی مان بود و سپس سراغ مراکز فرهنگی رفتیم که اگر همکاری آنها صورت می‌گرفت تعداد آثار وارده به جشنواره می‌توانست بسیار زیاد باشد، اما به‌دلیل عدم‌تامین هزینه‌ها و بالا‌بودن هزینه پست، خیلی از آثار، وارد کشور نشد.

چون هزینه ارسال یک برگه A4 حدود 37 هزار تومان می‌شود، برای همین عده‌ای توان حضور در این جشنواره را نداشتند ولی سؤال من از رایزن‌های فرهنگی این است که چرا حاضر به همکاری نشدند تا ما ناچار شویم مستقیم با دانشجویان خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم و از آنها بخواهیم که یک پرینت از فراخوان جشنواره ما را ببرند بزنند‌در دانشگاه خودشان تا محور جشنواره ما با موضوع صلح و دوستی،به دست دیگران برسد.

عمو‌زاده در ادامه گفت: با تمام این مشکلات‌حجم آثار ارسالی بی‌نظیر بود؛ به‌نحوی که در بخش پوستر 124 اثر، در آرم 90 اثر، در نقاشی 81 اثر، در خوشنویسی 67 اثر، در کاریکاتور 56 اثر، در نگارگری 43 اثر و در حجم 17 اثر به جشنواره ارسال شد.

مراسم اختتامیه‌ نخستین جشنواره‌ بین‌المللی هنرهای تجسمی دانشجویان با تاخیر و بی‌نظمی همراه بود و عدم‌هماهنگی مسئولان برگزاری جشنواره به‌گونه‌ای مشهود بود که معاون بین‌الملل جشنواره ضمن پذیرش این ناهماهنگی‌ها گفت: امیدواریم در دومین جشنواره این نوع کاستی‌ها جبران شود.

این جشنواره هم البته مانند بسیاری دیگر از جشنواره‌ها با چندین سخنرانی ‌ همراه بود و ‌درنهایت، برگزیدگان بخش‌های مختلف نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی دانشجویان با حضور مدیران فرهنگی هنری معرفی شدند

کد خبر 113688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز