گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: با اینکه پیش از این گفته شده بود 21 درصد به حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اضافه خواهد شد، اما این گفته نقض شد و حقوق این بازنشستگان فقط 6درصد افزایش خواهد یافت.

بازنشستگان

صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، 20روز پیش اعلام کرده بود که افزایش حقوق بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی 15درصد بیش از 6درصدی است که پیش از این اعلام شده و این دسته از بازنشستگان می‌توانند منتظر افزایش 21درصدی حقوقشان باشند.

اما حالا محمد پارسا، عضو هیأت امنای صندوق تأمین اجتماعی، ‌به خبرگزاری فارس گفته که به‌رغم صحبت‌هایی که درخصوص افزایش 21درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی انجام شده، براساس قانون حقوق این بازنشستگان فقط 6 درصد افزایش خواهد یافت.

او با تأکید بر اینکه افزایش حقوق تمامی بازنشستگان در راستای همسان‌سازی‌ حقوق آنان خواهد بود، توضیح داد که بر این اساس افزایش حقوقی بیش از 6درصد برای بازنشستگان در نظر گرفته نشده است.آنچه وزیر رفاه برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به آن استناد کرده‌بود، ادامه اجرای طرحی موسوم به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود که پارسال برای بازنشستگان تأمین اجتماعی به اجرا درآمد تا حقوق آنان را هم‌پایه بازنشستگان کشوری و لشکری قرار دهد.

این طرح که به‌طور خاص فقط برای بازنشستگان عضو صندوق تأمین اجتماعی به اجرا درآمد در پی آن بود تا اعتراض این دسته از بازنشستگان را در پی اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری خاتمه دهد. پس از آنکه قانون مدیریت خدمات کشوری به اجرا درآمد حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با یک جهش نسبتا قابل توجه افزایش پیدا کرد اما این افزایش، اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی را به‌دنبال داشت.

معترضان با این استدلال که اگر قرار است دولت برای بهبود حال بازنشستگان اقدام کند، می‌بایست این اقدام شامل حال همه بازنشستگان از جمله بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز شود، خواستار آن شدند تا حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز با بودجه‌ای از سوی دولت افزایش یابد. بازنشستگان تأمین اجتماعی توانستند، نمایندگان مجلس را نیز با خود همراه کرده و دولت را هم متقاعد کنند تا بودجه‌ای برای ترمیم حقوقشان در نظر گرفته شود، میزان این بودجه 2500میلیارد تومان برای یک سال اجرا (1388) تعیین شد و به تصویب مجلس و دولت رسید.

محل تأمین این بودجه از واگذاری سهام کارخانجات و شرکت‌های دولتی اعلام شد که تأمین اجتماعی اختیار آن را داشت تا با فروش این سهام نسبت به واریز مبلغ مربوط به همسا‌ن‌سازی اقدام کند. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، تصمیم‌گیرندگان سازمان تأمین اجتماعی بر آن شدند تا پیش از وصول سهام از دولت یا حتی تبدیل‌آن به پول نقد، نسبت به واریز مبلغ همسان‌سازی اقدام کنند و برای اجرای این تصمیم وامی از سوی بانک رفاه کارگران در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت.

مبلغی که صرف ترمیم حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی برای سال1388 شد، هزار میلیارد تومان اعلام شد بنابراین 1500میلیارد از بودجه در نظر گرفته شده نزد سازمان تأمین اجتماعی باقی ماند. اما علی ذبیحی، مدیرعامل وقت سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که مابقی بودجه صرف اجرای طرح همسان‌سازی‌ در سال‌های بعد خواهد شد.

با توجه به اینکه قانون بودجه هر سال برای هزینه کردن در همان سال در نظر گرفته می‌شود پس می‌بایست تمامی 2500میلیاردی که در قانون بودجه برای اجرای طرح همسان‌سازی‌ در نظر گرفته شده‌بود هزینه می‌شد. سؤال پیش آمده در این بخش این بود که چطور می‌توان بخشی از بودجه یک سال را برای سال بعد نگه داشت؟ از طرف دیگر اگر مبلغ مورد نیاز برای اجرای این طرح در سال1388 تنها هزار میلیارد بود چرا باید بودجه‌ای دو و نیم برابر برای اجرای این طرح در نظر گرفته می‌شد؟

وقتی وزیر رفاه 20روز پیش اعلام کرده بود که حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نه 6 درصد بلکه 21 درصد افزایش خواهد یافت این افزایش را ناشی از اجرای طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان دانسته و گفته بود که با اجرای این طرح افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بیش از آن میزانی خواهد بود که برای دیگر بازنشستگان اعلام شده‌است.

حالا با اظهار نظر عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی به‌نظر می‌رسد که باید منتظر ماند و دید که بالاخره حرف وزیر بر کرسی خواهد نشست یا حرف دیگری!

کد خبر 114498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز