چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که کمتر از یک ماه تا زمان برگزاری چهاردهمین جشن سینمای ایران باقی‌مانده، مسئولان این جشن همچنان در حال رایزنی برای محل برگزاری این رخداد سینمایی هستند

سینما

به گفته فرهاد توحیدی دبیر جشن چهاردهم سینما، مذاکره با مسئولان برج میلاد تقریبا به نتیجه رسیده و احتمالا مراسم روز 25شهریور در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. در این مراسم نفرات برتر بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند. البته قبل از برگزاری جشن اصلی، مراسمی نیز در روز 21شهریور برگزار می‌شود که طی آن از 4 پیشکسوت سینما تجلیل به عمل خواهد آمد.

به گفته توحیدی برای برگزاری این مراسم باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه در نظر گرفته شده و مسئولان خانه سینما در حال مذاکره با مدیران این باشگاه هستند. امسال بیش از 140 فیلم بلند سینمایی متقاضی حضور در جشن سینما شده‌اند که خود یک رکورد محسوب می‌شود. از آن جا که سال گذشته جشن سینمای ایران به شکل غیررقابتی برگزار شد، تجمیع تولیدات 2ساله سینمای ایران، موجب رشد چشمگیر فیلم‌های امسال شده است. اتفاقی که البته کار داوری را قدری دشوارتر از سال‌های قبل کرده است.

توحیدی در این باره به همشهری می‌گوید: «در این شرایط کار داوری فوق‌العاده دشوار شده. مخصوصا این که در بخش مسابقه فیلم‌های بلند هیات انتخاب نداریم و همه فیلم‌ها بدون نمایش در جشن شرکت می‌کنند. در مرحله اول داوری که توسط داوران تخصصی صورت می‌گیرد، دوستان با حجم گسترده‌ای از فیلم‌ها روبه‌رو هستند که صرف دیدن‌شان هم کار سنگینی است.»

جدای از تعداد بالای فیلم‌های حاضر در جشن امسال، تعداد آثار شاخص نیز در نوع خودکار قضاوت را دشوار کرده است. تعدادی از فیلم‌های مطرح جشن چهاردهم عبارتند از «آواز گنجشک‌ها» (مجید مجیدی)، «درباره الی» (اصغر فرهادی)، «طلا و مس» (همایون اسعدیان)، «کنعان» (مانی حقیقی)، «عیار14) (پرویز شهبازی)، «محاکمه در خیابان» (مسعود کیمیایی)، «طهران، تهران»‌ (مهرجویی، کر‌م‌پور)، «بی‌پولی» (حمید نعمت‌الله)، «پستچی همیشه دوبار درمی‌زند» (پرویز شهبازی)، «وقتی همه خوابیم» (بهرام بیضایی)، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» (شهرام کری) و ...

در واقع 3 نسل متفاوت از کارگردانان سینمای ایران در جشن چهاردهم حضور دارند و با توجه به تعداد‌ بالای آثار مطرح، رقابت فشرده‌ای را نیز شاهد خواهیم بود. اگر در مورد جوایز جشنواره فیلم فجر به واسطه دولتی‌بودنش، شائبه‌هایی همواره وجود داشته، درباره جشن سینمای ایران انتظار می‌رود قضاوت‌ها کاملا کارشناسانه باشد. توحیدی در این زمینه می‌گوید: «جشن خانه سینما اعتبارش را از داوری صنفی و نگاه شخصی‌اش می‌گیرد. ملاحظات سیاسی هم در این داوری جایی ندارد.

نگاهی به برگزیده‌های دوره‌های پیش نشان می‌دهد که خانه سینما تاکید ویژه‌ای بر آثاری داشته که در حوزه سینمای اجتماعی تعریف می‌شوند؛ سینمایی که دل به تجربه های تازه هم می‌دهد ولی بیش از هر چیز نگاهی حرفه‌ای‌ و نگاهی تیزبینانه به تحولات اجتماعی دارد.طبیعی است جشنی که اصناف سینمایی برگزارش می‌کنند دنبال تقویت بخش خصوصی و تولیدات سالم فرهنگی باشد. این مسئله‌ای است که به‌صورت کلی در خصوص برگزیده‌های دوره‌های قبلی صدق می‌کند. در مورد داور‌ی‌ها هم تمام دوستان با دیدگاه و نگاه شخصی‌شان فیلم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.»

تماشای بیش از 140فیلم در مدت‌زمان کوتاه جدای از این که کار دشواری است ممکن است در داوری‌ها هم به لحاظ کمبود وقت، تاثیر بگذارد. شاید به همین دلیل است که برگزارکنندگان جشن تصمیم دارند از سال آینده تغییراتی در نحوه داوری‌ها ایجاد کنند.
توحیدی در این زمینه می‌گوید: «از سال آینده در سیستم داوری تفاوت‌هایی ایجاد خواهد شد. در واقع به سمت تشکیلات داوری آکادمی حرکت می‌کنیم و داوران در طول سال فیلم‌ها را می‌بینند.»

براساس آنچه دبیر جشن سینما پیرامون تغییر داوری‌ها می‌‌گوید، این رخداد سینمایی در شیوه برگزاری‌اش، یک گام دیگر به مراسم اسکار نزدیک‌تر می‌شود؛ جشنی که امسال در حالی برگزار می‌شود که خانه سینما دچار مشکلات مالی فراوانی است. با وجود این، توحیدی وعده برگزاری جشنی باشکوه را می‌دهد؛ جشنی که در آن همه خانواده بزرگ سینمای ایران زیر یک سقف جمع شوند.

کد خبر 114235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز