چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

بدن انسان مانند حوضی است که غذا از طرفی وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود؛ مثلاً مواد قندی از جانبی وارد شده و از جانب دیگر به‌مصرف سوختن رسیده و دفع می‌‌شود که آن ‌را حوضچه متابولیسمی (Metabolic - Pool) نامیده‌اند.

سفره ماه رمضان

آنچه وارد می‌شود تازه است و آنچه خارج می‌شود از مانده‌ها و کهنه‌هاست و باید خارج شود. اکسیژنی که امروز وارد بدن می‌شود 6 ماه بعد خارج شده و کلسیم امروز 180 روز بعد مصرف می‌شود.اگر ازت رادیو اکتیو در غذا باشد چند هفته بعد آن‌ را در ادرار می‌بینیم.

هم‌اکنون فکر کنید آیا کافی‌ است با چند روز روزه داری توقع داشت که همه مواد غذایی فاسد جای خود را به مواد غذایی تازه بدهند یا باید با روزه‌های متوالی به چنین نتیجه و مقصودی رسید؟

در حالت عادی، ورود مواد غذایی تازه به بدن از قاعده و نظم خاصی پیروی نمی‌کند و برعکس خروج مواد غذایی فاسد از بدن دارای نظم است. بنابراین انبارهای ذخیره مواد غذایی در بدن، درست و مرتب پر نمی‌شوند و متابولیسم مواد غذایی ممکن است به‌صورت کامل صورت نگیرد و ممکن است فرد دچار بیماری‌های ناگوار شود.

روزه گرفتن موجب پیدایش نظم در ذخایر بدنی می‌شود و از پیدایش بسیاری از بیماری‌های ناگوار جلوگیری می‌کند (این خود دلیلی بر اثبات وجوب روزه داری است).

مکانیسم ورود و خروج مواد غذایی از بدن را می‌توان به دو چرخ دندانه‌دار تشبیه کرد؛ زمانی بدن می‌تواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد که این دو چرخ دندانه‌دار خوب در یکدیگر جای گیرند و بچرخند و بین فعالیت آنها تعادل ایجاد شود. با توجه به اینکه در حالت عادی و اکثر اوقات ورود مواد غذایی به بدن دارای نظم خاصی نیست لذا تعادل لازم بین فعالیت این دو چرخ دندانه‌دار وجود نخواهد داشت بنابراین لازم است که دندانه‌های چرخ وارداتی را با روزه‌داری تعمیر و منظم کرد و این عمل با یکی، دو روز، روزه متوالی انجام نخواهد پذیرفت.

دکتر الکسیس کارل درباره روزه مطالبی دارد تا آنجا که می‌گوید با روزه‌داری قند خون در کبد وارد می‌شود و چربی‌هایی که زیر پوست ذخیره شده‌اند و پروتئین‌های عضلات، غدد و سلول‌های کبدی آزاد می‌شوند و به‌مصرف تغذیه می‌رسند که وقتی با سخن ژان فروموزان که می‌گوید بعضی عناصر ذخیره‌ای بدن برای 30روز کافی ‌است، در کنار یکدیگر قرار داده می‌شود نتیجه می‌گیریم که در پایان یک ماه روزه‌داری، انسان دارای یک بدن آزاد شده از قید و بند سموم خواهدشد.

فواید روزه از دیدگاه پزشکی

اخیرا ولادیمیرنیکی‌تین، استاد بیوشیمی با سال‌ها آزمایش و تجربه و تحقیق روی موش‌های صحرایی به‌اثبات رساند که به‌وسیله گرسنه نگهداشتن موش‌ها با متد مخصوص می‌توان عمر متوسط 5/2 ساله آنها را به 4سال و نیم رساند. وی معتقد است که اگر غدد فوق کلیوی مدتی گرسنگی بکشند ناچار می‌شوند هورمون‌های اضافی را که موجب عدم‌تعادل شده‌اند بخورند از این‌رو:

1)اگر در طول سال، پیشامدهای ناگواری اعم از سوء‌تغذیه ترشحات غددی را به‌هم زده باشند روزه می‌تواند تعادل مجددی بین آنها برای مدت‌ها برقرار سازد.

2) روزه‌داری حتی در کسانی که لاغر یا دارای وزن طبیعی هستند، باعث می‌شود بدن چربی‌های قبلی را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه‌داری، به جای آنها چربی تازه و مناسب‌تری را جایگزین کند.برای افرادی هم که چربی ذخیره‌ای زیادی در بدن خود دارند، فرصت مغتنمی فراهم می‌شود تا مقداری از آنها را برای تولید انرژی به مصرف رسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.

3)یکی از مهم‌ترین فواید روزه‌داری بهبود وضعیت بدن و تناسب اندام است که با سوخت بافت چربی و کاهش انرژی دریافتی میسر می‌شود.

بنابراین درصورتی که فرد روزه‌دار توصیه‌های بهداشتی را رعایت کند، به‌طور طبیعی بعد از ماه رمضان، به‌دلیل کاهش چربی‌های بدن باید تا چند کیلوگرم کاهش وزن پیدا کند. در سال‌های اخیر به‌دلیل عادات و رفتارهای غلط غذایی، روزه‌داری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود و تهیه انواع و اقسام خوراکی‌ها و شیرینی‌های مختلف در مهمانی‌های افطار نه‌تنها موجب از بین بردن اثرات معنوی روزه شده بلکه با اسراف و پرخوری سرانجام اضافه وزن و چاقی را به همراه دارد.

دکتر حسین جعفری،‌‌ معاون بهداشت
و تضمین کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران

کد خبر 114188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز