گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: استخدام معلولان در آزمون استخدامی 40 هزار نفری آموزش و پرورش، به موضوعی بحث بر‌انگیز تبدیل شده؛ از یک سو آموزش و پرورش تصمیم به اجرا نشدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دارد و از سوی دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌های حامی معلولان بر اجرای این قانون تأکید دارند

آموزش وپرورش استخدام معلولان

در تازه‌ترین اظهارات، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: «موضوع اعمال سهمیه 3 درصدی استخدام معلولان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به این وزارتخانه ابلاغ نشده است» و معاون وی نیز به صراحت گفت: «هیچ معلولی در آموزش و پرورش استخدام نمی‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش در باره اعمال نشدن قانون جامع حمایت از معلولان به فارس گفت: همه مجوزهای استخدامی از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری صادر می‌شود و بدون مجوز و هماهنگی این معاونت نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم و موضوع اعمال سهمیه 3 درصدی استخدام معلولان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز به ما ابلاغ نشده است.

البته قانون جامع حمایت از حقوق معلولان سال 83 به همه دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شده و براساس آن همه دستگاه‌های دولتی موظف هستند 3 درصد از سهمیه استخدام نیروهای خود را به مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی اختصاص دهند. درصورت سرپیچی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی از این قانون، کل سهمیه استخدام نیروی آنها لغو خواهد شد.

توجیه قانونی ندارد

با آنکه مسئولان آموزش و پرورش بر روند صحیح استخدام در این وزارتخانه پافشاری می‌کنند یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس بر لازم‌الاجرا بودن این قانون تأکید دارد و اجرانشدن آن را توجیه‌ناپذیر می‌داند.

سعد‌الله نصیری به فارس گفت: ممکن است که در هنگام اجرا به قوانینی برخورد کنیم که نیاز به اصلاح دارند که در این صورت دستگاه مربوط می‌‌تواند از طریق هیأت دولت درخواست اصلاح کند؛ نباید اینطور باشد که حالا که این قانون در آموزش و پرورش مطرح شده است تنها به این دستگاه ابلاغ شود بلکه باید قانون استخدام معلولان به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شود.

الزام استخدام معلولان در دستگاه‌ها

سرپرست سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی نمی‌تواند برخلاف قانون رفتار کند، اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف به اجرای قانون 3 درصد در خصوص استخدام معلولان است.

احمد اسفندیاری اظهار داشت: معلولیت، محدودیت نیست؛ چرا که بسیاری از افراد معلول دارای توانایی‌های بسیار بالایی در اکثر زمینه‌ها هستند. اکنون بسیاری از معلولان، استاد دانشگاه هستند و اینکه برخی از افراد اظهارنظر کرده‌اند که معلولان نمی‌توانند در آموزش و پرورش فعالیت کنند و به‌عنوان معلم در خدمت مردم باشند، یک حرف غیر‌کارشناسی‌شده است.

وعده سرپرست سازمان بهزیستی

آنطور که از سخنان سرپرست سازمان بهزیستی استنباط می‌شود احتمال اجرای این قانون در استخدام آموزش و پرورش وجود دارد: معلولان نگران نباشند؛ چرا که سازمان بهزیستی پیگیر جذب 3 درصد از استخدام معلولان در آموزش و پرورش است ضمن اینکه وزیر رفاه و تأمین اجتماعی نیز این موضوع را به‌طوری جدی پیگیری می‌کند.

شکایت به دیوان عدالت اداری

یکی از اعضای هیأت رئیسه فراکسیون حمایت از حقوق معلولان نیز پیشنهاد کرد: متولیان و حامیان معلولان نسبت به استخدام نشدن معلولان و تمکین نکردن دولت به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. کاظم دلخوش به ایلنا گفت: درباره مسائل معلولان و حمایت از آنها قوانینی وجود دارد، حتی بخشی از قوانین نیز براساس شرایط جامعه به این قانون اضافه شده است.

وی تأکید کرد: ضرورت استخدام معلولان در سازمان‌ها و نهادها به صراحت در قانون آمده است اما تحقق در این زمینه قابل پیگیری از سوی مراجع ذیصلاح قانونی است.البته طرح شکایت در دیوان عدالت اداری را پیش از این نیز رئیس انجمن باور مطرح کرده بود.

کد خبر 114045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز