همشهری آنلاین : رئیس جمهور آموزش و پرورش را محل تجلی عشق و مهرورزی به انسان ها خواند و گفت : بدون تردید آموزش و پرورش گرانبهاترین و ارزشمندترین مجموعه یک کشور است .

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز شنبه،16 مرداد، در بیست و هفتمین گردهمایی روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت : بدون تردید مجموعه آموزش و پرورش گرانبهاترین وارزشمندترین مجموعه کشور است چرا که این مجموعه عظیم، آموزش همراه پرورش را برای تربیت انسان های آرمانی در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس جمهور با اشاره به ویژگی های نظام آموزش و پرورش کارآمد خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید بتواند با تکیه بر مبانی اسلامی و ایرانی هویت پایدار مبتنی بر ارزشها و آرمانهای الهی در دانش آموزان ایجاد کند و نظام آموزش و پرورش باید به گونه ای طراحی شود که هر آموزش یافته آن در هر مقطعی که از نظام آموزش و پرورش جدا شود از ویژگی های رفتاری آن برخوردار باشد .

احمدی نژاد تعلیم و تربیت انسان ها را مهمترین وظیفه آموزش و پرورش خواند و گفت : همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند معلمی شغل انبیاست چرا که مهمترین موضوع هستی که همان تربیت انسان است، در دستور کار معلمان قرار دارد .

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز تعریف های متفاوتی از انسان در جامعه ما و جهان مادی وجود دارد، گفت: در نگاه ما انسان هر قدر عالمتر ، آگاهتر و شجاع تر باشد از جایگاه بالاتر و ارزشمندتری برخوردار است چرا که در ایران اسلامی ما به دنبال تربیت انسان هایی هستیم تا در جامعه ای به نام حیات طیبه زندگی کنند.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد : در جامعه ما همه انسان ها باید کارآمد باشند و نسبت به مسایل جامعه حساس و آنها را به طور جدی پیگیری کنند ولی در نظام سلطه خلاف این موضوع را شاهدیم .

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد : در دنیای غرب انسان ها از جایگاه پایین تری برخوردارند چرا که سطح آگاهی آنها نسبت به ارزشها و آرمانهای انسانی بسیار پایین است .

احمدی نژاد مطالبه آرمانهای الهی و عاشق اسلام و ایران زمین بودن را از ویژگی های دانش آموزان پرورش یافته آموزش و پرورش مطلوب خواند و گفت: مدیران آموزش و پرورش باید دانش آموزان را به گونه ای تربیت کنند که عاشق اسلام و ایران باشند؛ جمهوری اسلامی ایران همچون یک قوم و قبیله نیست، ایران دارای یک مکتب و فرهنگ غنی است که در جهان زبانزد است و جمهوری اسلامی ایران امروز پرچمدار همه خوبی ها در جهان است به طوری که اگر ایران را از تاریخ بشر حذف کنیم چیزی از تمدن بشری باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به سابقه فرهنگی و تمدن ایران اسلامی ، تاکید کرد : ‌اگر امروز ایران و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را برداریم چیزی برای بشر باقی نمی ماند و امروز در هر کجای جهان نام ایران که برده می شود تمدن و فرهنگ ایران اسلامی در ذهن ها متبادر می شود .

رئیس جمهور تصریح کرد : مکانی که جای مبارزه گلادیاتورها بوده نه تنها نشانه تمدن نیست ، بلکه نشانه توحش است؛ یعنی باید دید و پند گرفت .

احمدی نژاد با اشاره به اینکه عشق به ایران عشق ناسیونالیستی نیست، گفت : امروز عشق جوانان ایران اسلامی به کشورشان همچون ملی گرایانی که از عشق به وطنشان سخن می‌گفتند نیست چرا که عشق جوانان ما به ایران اسلامی عشق به همه خوبی هاست .

وی در بخش دیگری از سخنان خود آموزش فنون مختلف به دانش آموزان را یکی دیگر از اولویت های کاری وزارت آموزش و پرورش خواند و گفت: مسئولان آموزش و پرورش باید با برنامه ریزی دقیق تلاش کنند تا دانش‌آموزان پس از اتمام مقاطع مختلف تحصیلی، حرفه‌ای را نیز آموخته باشند چرا که هدف آموزش و پرورش نباید تنها مسائل نظری باشد .

رئیس جمهور افزود: از نگاه ما کرامت انسان ها تنها به مدرک نیست، بلکه به تجلی‌های وجودی هر شخص بستگی دارد .

احمدی نژاد افزود: اینکه دانش آموزان هنرستانی نیز از این پس می توانند در کنکور شرکت کنند ، کار بسیار خوبی است که صورت گرفته اما نباید این دانش آموزان نیز به افرادی تبدیل شوند که تنها مدرکی در دست داشته باشند زیرا آموزش و پرورش و دانشگاه باید مکانی برای آموختن فنون زندگی به جوانان باشد .

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت بدون مشارکت خانواده نمی تواند موثر باشد، گفت : خانه و مدرسه نقش اساسی در تربیت دانش آموزان دارند، این تلقی نباید در ذهن خانواده ها پیش بیاید که به محض اینکه از ارتباط میان اولیاء و مربیان سخن به میان می آید خیال کنند که باید مبلغی را به مدرسه بدهند . ما باید به دنبال فعالیت مشترک خانه و مدرسه باشیم .

رئیس جمهور با اشاره به ارتباط رو به رشد اولیاء و مدارس طی سالهای اخیر ، گفت: امروزه خانواده ها در تعلیم و تربیت فرزندان خود نقش بسزایی دارند و باید در جهت تقویت بیش از پیش این ارتباط و مشارکت اولیاء در امور مدارس گام برداشت .

احمدی نژاد تصریح کرد: مدارس باید کانون اصلی مدیریت محلی باشند و هرموضوعی که به تربیت مربوط می شود در مدرسه برنامه ریزی و مدیریت شود .

وی با اشاره به آمادگی مردم برای مشارکت در امور مختلف خاطر نشان کرد : اگر برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد خانواده ها آمادگی مشارکت مستمر با نظام آموزشی را دارند.

احمدی نژاد در پایان سخنان خود با اشاره به جایگاه و شان بالای معلم در نظام اسلامی گفت :اینکه برخی ها می گویند شغل معلمی تنزل پیدا کرده است درست نیست چرا که معلمان همواره از جایگاه بالایی برخوردارند .

در این اجلاس پیش از سخنان رئیس جمهور حمید رضا حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارشی از برنامه های اجرا شده در این وزارتخانه و اولویت های کاری آن پرداخت.

در این مراسم همچنین با اهداء لوح تقدیر از تیم‌های والیبال و هندبال دانش آموزی که در مسابقات جهانی 2010 به ترتیب مقام های اول و دوم را کسب کرده اند، تقدیر به عمل آمد.

دکتر احمدی نژاد همچنین با اهدای لوح تقدیر از حسن کامرانی فر داور ایرانی که در مسابقات جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی حضور داشت ، تقدیر کرد. حسن کامرانی فر از فرهنگیان باسابقه کشور است. 

کد خبر 113318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز