گروه بورس: عضو کمیته اجرایی راه‌اندازی بورس کالا از تشکیل جلسه هیأت مؤسسین در ابتدای هفته آینده برای فراهم کردن مقدمات برگزاری مجمع مؤسسین بورس کالا خبر داد.

احمد کبیری دبیرکل بورس کشاورزی و عضو کمیته اجرایی راه‌اندازی بورس کالا در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این خبر افزود: اولین جلسه هیأت مؤسسین بورس کالا به منظوربررسی  مقدمات برگزاری مجمع مؤسسین این بورس ابتدای هفته آینده برگزار می‌شود.

وی افزود: کمیته اجرایی راه‌اندازی بورس کالا متشکل از یک عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار (سید علی حسینی) دبیرکل بورس فلزات و دبیرکل بورس کشاورزی تاکنون زمینه‌های لازم را برای اجرایی شدن تشکیل بورس کالا انجام داده‌اند و از این به بعد نیاز است تا اعضای هیأت مؤسس اصلی که سهامدار مجموعه هستند کار را پیگیری کنند و وظایف را بر عهده بگیرند.

کبیری در پاسخ به این سؤال که زمان قانونی آغاز فعالیت بورس کالا چه زمانی خواهد بود گفت: اگر حادثه غیرمعمولی رخ ندهد تا پایان سال جاری مراحل قانونی ایجاد بورس کالا طی خواهد شد و تا 3 ماه آینده این بورس به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

دبیرکل بورس کشاورزی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه کارهایی برای راه‌اندازی این بورس باقی مانده تصریح کرد: ابتدا باید وضعیت فروش سهام این شرکت مشخص شود و پس از آن پذیره‌نویسی عمومی انجام شود.

وی افزود: پس از طی این مراحل و برگزاری مجمع مؤسسین باید تشکیل هیأت مدیره و ثبت رسمی شرکت انجام شود و بر اساس پیش‌بینی تا 3 ماه آینده مراحل قانونی تشکیل بورس کالا به پایان خواهد رسید.

بر اساس مصوبه شورای بورس اوراق بهادار شرکت بورس کالا باید با ادغام بورس فلزات و بورس کشاورزی و با سرمایه 10 میلیارد تومان تشکیل شود.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده 40 درصد سهام شرکت مذکور به نهادهای مالی، 20 درصد به فعالان بازار در حوزه بورس فلزات و کشاورزی اعم از تولید‌کنندگان و تجار و 10 درصد نیز به کارگزاران بورس کالا تعلق می‌گیرد. 30 درصد سهام باقی‌مانده نیز از طریق پذیره‌نویسی عمومی به مردم واگذار خواهد شد.

چنانچه سهام در نظر گرفته شده برای گروه‌های مذکور کمتر از 70 درصد به فروش رود مابقی از طریق پذیره‌نویسی به مردم واگذار خواهد شد.

کد خبر 11382

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز