جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین نماز جمعه ماه مبارک رمضان امسال به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار شد

نماز2

به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد جنتی در خطبه نماز جمعه تهران با گرامیداشت 26 مرداد سالروز آزادی اسرای ایرانی اظهار کرد: من این روز را به آزادگان به دلیل مقاومت‌ها و ایستادگی‌های‌شان تبریک می‌گویم و واقعا این نعمتی بود که خدا داد و این افراد آزاد شدند.

 وی افزود: این آزادگان قدر خود را بدانند؛ در این زندان‌ها با خدا مناجات می‌کردند، آثار این‌ها را حفظ کنند و مراقب باشند که مسایل دنیایی باعث نشود که گذشته‌ شان باطل شود. از مردم عزیز هم می‌خواهم که قدر این‌ها را بدانند و از خاطرات آن‌ها استفاده کنند. از اولادشان هم می‌خواهم که بدانند پدران‌شان چه تلاش‌هایی کردند تا تمامیت ارضی ما حفظ شود و دشمن ذلیلانه از کشور خارج شود. آزادگان افتخاری برای ملت و اسلام و انقلاب و مملکت ما هستند.

 وی هم‌چنین یادآور شد: 28 مرداد سالروز کودتای ننگین آمریکایی‌ها به کمک انگلیسی‌هاست که خیانت بسیار بزرگی به این مملکت و کشور شد. شاهی که فرار کرده بود و مردم از فرارش خوشحال بودند که این شر از سرشان باز شده بود، با یک کودتای نظامی ننگین، این انسان نالایق و بی لیاقت و با فسادهای گوناگون، به کشور برگردانده شد و مردم را ناامید و عزادار کردند و مردم غصه خوردند که چرا این سایه‌ شوم برگشت.

 امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: قبل از کودتای 28 مرداد پای آمریکایی‌ها باز نبود، اما از آن روز پای این‌ها باز شد و آن بلاها را بر سر مردم آوردند، قبل از پیروزی انقلاب هرچه خواستند کشتند، شکنجه و زندانی کردند و بعد از پیروزی انقلاب هم همین کارها را دنبال می‌کردند.

 وی با انتقاد از کسانی که طرفدار مذاکره با آمریکا هستند، گفت: نمی‌دانم چرا برخی وقتی به آمریکا می‌رسند، خیلی شل می‌شوند. یکی از مشکلات فتنه هم این بود که این فتنه‌گران می‌خواستند هر طور شده راه را برای مذاکره با آمریکا باز کنند و ملت ما این دشمنی‌ها با آمریکا را کنار بگذارد. شما جنایات آمریکا را فراموش کرده‌اید؟ خیال می‌کنید این‌ها آدم شده‌اند؟ این‌ها همان هستند، هرچه هم بتوانند دست از دشمنی با ما برنمی‌دارند. اگر جایی حرفی زده‌اند و چراغ سبزی نشان داده‌اند، حقه‌بازی و تقلب است. این‌قدر خیانت و جنایت کرده‌اند که اگر عده‌ای شروع کنند و جنایت‌های آمریکا در طول این مدت به مردم ایران را بنویسند، چند جلد کتاب ارزنده می‌شود، البته پراکنده این‌ها را نوشته‌اند اما اگر جمع شوند و با عنوان جنایات آمریکا منتشر شود، کار خوبی است.

 وی تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا ادامه دارد، آن‌ها دست برنمی‌دارند و مشکلات جدی ایجاد و خیال می‌کنند که مردم با این مشکلات از پای در می‌آیند و تسلیم می‌شوند، نمی‌دانند با چه مردمی طرف هستند. آن‌ها مردم ایران را نمی‌شناسند مردم ما هر جا ببینند آمریکا بر کاری اصرار دارد، می‌فهمند که آن کار به ضررشان است و برعکس هرجا که آمریکا نمی‌خواهد کاری انجام شود می‌فهمند آن کار به نفع‌شان است.

 جنتی گفت: در این تحریم‌ها مسئولین و مردم هوشیارانه و آگاهانه ببینند آن‌چه که باعث می‌شود این تحریم‌ها اثر خود را بگذارد آن را از بین ببرند از جمله اختلاف. اگر اختلافی در مملکت و چه در مقامات بالا و سران و قشرهای پایین و میانه آمد، زمینه‌ساز اثرگذاشتن تحریم‌ها می‌شود، ما باید با همه وجود از وحدت کلمه حمایت کنیم و وحدت کلمه در جامعه اسلامی از خواسته‌های ما و از نداهای امام(ره) بود که تا به حال موفقیت خوبی داشته‌ایم.

 وی با تاکید بر « کسب رضایت مردم توسط مسئولین» گفت: اگر شما واقعا خدمتگزار هستید و به حقیقت این مردم را ذی حق می‌دانید رضایت این مردم را باید فراهم کنید امام فرمودند رضایت مردم رضایت خداست. ببینید کار مردم کجا گره خورده آن را باز و مردم را در گره‌گشایی راهنمایی کنید، مشکلاتی هم هست که مردم نمی‌توانند حل کنند، شما باید آن را حل کنید. اگر دنبال رضای خدا هم هستید، این را انجام دهید.

 وی یادآور شد: به عده‌ای که گاهی حرکت‌های سیاسی گوناگونی می‌کنند می‌گویم؛ اگر آینده برای خود می‌خواهید خدمت کنید. مردم ما هوشیار، قدرشناس، قدردان، آگاه و با بصیرت هستند. اگر روزی رای مردم را خواستید این رای از قبل آماده می‌شود، اگر مردم بخواهند به شما رای دهند، اگر نخواهید بیایید هم به شما التماس می‌کنند. اگر دنبال مسایل دیگر به غیر از خدمت هم هستید، بدانید که مردم از شما خدمت نمی‌خواهند و به شما اعتماد نخواهند کرد و به شما رای نمی‌دهند و اگر اشتباه کردند و به شما رای دادند آن رای خود را پس می‌گیرند.

 امام جمعه موقت تهران در ادامه با تاکید بر توجه به مسایل اصلی در کشور گفت: در مملکت ما مسایلی ریشه‌ای و بنیادی است و برخی شاخه‌ای و فرعی. به مسایل حاشیه‌ای نه روزنامه و نه صداوسیما و نه دستگاه‌های دیگر نپردازند. ما مسایل اصلی کم نداریم. این‌ها باید در برابر چشم‌مان باشد. درد را ببینیم و آن را دوا کنیم. یکی از این مسایل مهم مساله پیشرفت عدالت در دهه‌ چهارم است که باید در نظر ما باشد. محور کارها باید پیشرفت و عدالت و توسعه باشد؛ هرچه در آن اثر دارد را دنبال کنیم و هرچه اثر ندارد را رها کنیم تا بیخود وقت و استعداد خود را بیجا مصرف نکنیم.

 وی با تبریک 23 مرداد؛ سالروز پیروزی حزب‌الله نیز گفت: 23 سالروز پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه مقاومت، نعمتی است به برکت انقلاب اسلامی این مردم عزیز و امام و رهبر. مساله تنها لبنان نبود، مساله اسلام بود. آمریکا و اسراییل خطری برای اسلام و بشریت هستند و این کم چیزی نبود که یک قدرت که خود را چهارمین قدرت دنیا می‌دانست و او را شکست‌ناپذیر می‌دانستند و در یک حرکت ضربتی چند کشور عربی را عقب نشاند و به خود مغرور بود، حزب الله 33 روز در برابرش مقاومت و بالاخره اسراییل ذلیلانه عقب‌نشینی کرد. ضربه‌ محکمی بود که به سر اسراییل و آمریکا وارد شد و هنوز هم نمی‌توانند سر خود را بالا ببرند.

 وی گفت: اسرائیل این شکست را می‌خواهد جبران کند؛ برای جبران، ترور‌ می‌کند، مثلا آشکارا اعلام می‌کند که اگر بتواند نصرالله را ترور خواهد کرد و یکی هم نقشه‌برداری با دوربین از مسیرهایی بود که رفیق حریری می‌خواست از آن عبور کند و توانست با این نقشه‌ها اتومبیل حریری را ردیابی و منفجر کند. اسراییل با استفاده از این ترور موفق شد سوریه را از لبنان بیرون کند و بعد هم این ترور را به گردن حزب الله بیندازد. اسرائیل می‌خواست با این کار آبروی حزب الله را ببرد و بعد دادگاه بین‌المللی تشکیل دهد و کسانی در این دادگاه بنشینند که چیزی حالی‌شان نیست و به جای متهم کردن اسرائیل، نوک پیکان را متوجه حزب‌الله کنند.

 جنتی افزود: خدا عزت این نصرالله را زیاد کند که افشاگری کرد و در دادگاه زلزله انداخت. این مرد، مرد ایمان، قدرت و سلطه بر نفس است، این مرد با مدیریت و ارتباط خوبش با اعضای حزب‌الله همه این زنجیره‌ را مرتبط با هم نگه داشته است. افشاگری کرد و گفت که این جاسوس‌ها اعترافات کرده‌اند که یکی از آن هم ، اعتراف به کشتن حریری است، این افشاگری را به حزب‌الله و نصرالله تبریک می‌گویم. خدایا شوکت، قدرت و عزت این سید را روزافزون فرما. اسراییل از حزب‌الله احساس خطر می‌کند، چون امروز قدرتش چند برابر شده است

 دبیر شورای نگهبان در خطبه اول نماز جمعه تهران نیز با تاکید بر توجه بیشتر به عبادات در ماه رمضان گفت: در این ماه خدا را با تمام وجود شکر می‌کنیم که به ما عمر و سلامت داد تا وارد این ماه شویم و روزه بگیریم.

 جنتی با اشاره به خطبه‌ای از حضرت رسول(ص) یادآور شد: یکی از چیزهایی که حضرت در این خطبه سفارش کرده‌اند، رسیدگی به درد یتیمان و محبت کردن به آنان است تا اگر شما روزی رفتید و یتیم داشتید به یتیمان شما محبت کنند. از بهترین اعمال این ماه رسیدگی به فقرا و به خصوص به ایتام و به خصوص فقرا و ایتام سادات است که باید به آن‌ها توجه شود.

 وی افزود: حضرت امیر(ع) می‌فرماید وقتی خطبه رسول تمام شد من از او پرسیدم که بهترین اعمال در این ماه چیست؟ حضرت فرمود؛ پرهیز از آن‌چه خداوند حرام کرده است. ما معمولا متدینین‌مان به مستحبات عمل می‌کنند اما به این نکته کمتر توجه می‌شود. حضرت در این خطبه بر مراقبت از زبان تاکید کرد.

 وی خاطرنشان کرد: ما دچار گناه هستیم و یکی از گناهان آن است که از زبان خارج می‌شود؛ غیبت و تهمت و دروغ گناهان کبیره است. باید حواس خود را جمع کنیم، زخم زبان به کسی نزنیم و توهین نکنیم، هتک حیثیت از اشخاص نکنیم، آبروی مسلمانان محترم است تا جایی که می‌توانیم باید آبروی اشخاص را حفظ کنیم.

 دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: شنیدن آهنگ‌های نامشروع و تهمت و غیبت یا شنیدن حرف‌هایی که موجب نشر شایعه و اختلاف می‌شود و اذهان را مشوه می‌کند، جایز نیست. حرفی که موجب اختلاف در میان گروه‌ها و شیعه و سنی و بین خانواده‌ها می‌شود، نباید زده شود و کسی که این سخنان را می‌گوید باید نهی شود و اگر گوش نکرد باید آن جلسه را ترک کنیم.

 وی با نقل قول از چند جمله از حضرت امام(ره) گفت: من ضمن مطالعاتی که داشتم به برخی جملات حضرت امام در کتاب چهل حدیث برخوردم به شما و خودم سفارش می‌کنم آثار به خصوص آثار عرفانی و تربیتی و اخلاقی امام(ره) را مرور کنید.

 وی همچنین تصریح کرد: یکی از خواص روزه این است که اراده انسان را قوی می‌کند. برعکس کسی که روزه را می‌خورد تسلیم بی‌ارادگی می‌شود و اراده‌اش ضعیف می‌شود. در روایات آمده است آن‌چه موجب ضعف اراده می‌شود، گوش دادن به موسیقی‌های نامشروع است و این یکی از فلسفه‌های حرام بودن این موسیقی‌ها ضعیف شدن اراده است. از خدا بخواهیم که به ما قوت اراده دهد ما باید تصمیم بگیریم و از خدا بخواهیم به اراده‌ ما کمک کند.

کد خبر 113741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز