گروه سیاسی: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه حساسیت‌ها را مسائل سیاسی و سیاسیون ایجاد می‌کنند،تاکید کرد

این مسئله در نماز جمعه یک امر طبیعی است که کسی مدتی نماز جمعه را نخواند و یا فرد قدیمی کنار برود و فرد جدیدی بیاید.سیدرضا تقوی در حاشیه همایش نماز جمعه و رسانه‌ که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، همچنین گفت: چه ایرادی دارد که فردی جدید برای ایراد خطبه‌ها بیاید و فرد قدیمی برود؟

او ادامه داد: اکنون در تابستان که فصل نقل و انتقالات است ما بیش از 60 امام جمعه را جابه‌جا می‌کنیم. عده‌ای از ائمه جمعه، خود کنار می‌روند و عده‌ای نیز جا‌به‌جا می‌شوند و عده‌ای نیز خودشان، خودشان را بازنشسته می‌کنند.

اگر وجود داشته باشد، خلاف عدالت است

خبرنگاری از تقوی پرسید: شما در سخنان خود تاکید کردید نماز جمعه امری وحدت‌بخش است ولی بعضا دیده می‌شود که برخی از ائمه جمعه صحبت‌های تفرقه‌افکنانه‌ای مطرح می‌کنند و بعضا به‌صورت تلفیقی جناحی رفتار و از جناح خاصی حمایت می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پاسخ داد: اگر نمونه‌ اینگونه وجود داشته باشد، ما  تذکر می‌دهیم. رسالت نماز جمعه تقویت وحدت در جامعه است و در واقع این سیاست اصلی ما در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است و همیشه امام و رهبری نیز بر وحدت‌بخش بودن نماز جمعه تاکید کرده‌اند.

اگر موردی وجود داشته است باید ببینید که کجا بوده، کدام امام جمعه بوده است که به تفرقه دامن‌زده است و اگر امام جمعه‌ای این اقدام را انجام دهد، عدالتش با مشکل روبه‌رو می‌شود.

حساب ویژه برای صداوسیما

خبرنگار دیگری پرسید: ما تاکید بر آن داریم که عدالت‌محوری را باید در تمام شئون زندگی به کار برد ولی شما در صحبت‌های‌تان تاکید بر اهمیت ویژه‌ رسانه ملی کردید و در حقیقت با این سخن مقداری به حق خبرنگاران خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها که در پشت صحنه کار می‌کنند اجحاف می‌شود. تقوی در پاسخ با بیان اینکه همه رسانه‌ها حتی رسانه‌های کوچک را خدمتگزار می‌دانیم و به همه‌ رسانه‌ها احترام می‌گذاریم، تاکید کرد: اما رسانه ملی حساب ویژه‌ای دارد.

جنتی قصد بازنشستگی ندارد

خبرنگاری پرسید: شما گفتید در تابستان، 60 ائمه جمعه جابه‌جا می‌شوند؛ آیا این جابه‌جایی شامل ائمه جمعه تهران نیز می‌شود، با توجه به اینکه آیت‌الله جنتی خطیب موقت نماز جمعه‌ تهران چندی پیش اظهار تمایل برای بازنشستگی کرده‌ بودند

و خبری در این ارتباط در رسانه‌ها منتشر شد؟ تقوی پاسخ داد: امام جمعه تهران مقام معظم رهبری هستند و آیت‌الله جنتی امام جمعه‌ موقت هستند و امام جمعه موقت را ما نفی یا جابه‌جا نمی‌کنیم. در مورد آقای جنتی نیز نشنیدم که ایشان درخواست بازنشستگی کرده باشند. ایشان قصد بازنشستگی ندارند و به‌تازگی نیز عضویت‌شان در شورای نگهبان از سوی مقام معظم رهبری تمدید شده است.

او ادامه داد: هیچ روحانی‌ای بازنشسته نمی‌شود. آیت‌الله جنتی شخصیتی مبارز و فقیهی بزرگوارهستند که قبل و بعد از پیروزی انقلاب از شاگردان مخلص امام بودند، قبل از انقلاب در طول مبارزات، زندان رفتند، اکنون نیز از یاران رهبری هستند.

پرسش درباره غیبت یک امام‌جمعه

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در بخش دیگری از سخنانش درباره اینکه چرا نماز جمعه تهران بیش از یکسال است به امامت رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزار نمی‌شود تاکید کرد: ممکن است یک امام جمعه مدتی خطبه‌های نماز جمعه را بخواند و نماز به امامت ایشان برگزار شود و بعدا به دلایلی این اقدام را انجام ندهد و این فقط مربوط به آقای هاشمی رفسنجانی نیست.

تقوی یادآوری کرد: زمانی آیت‌الله مهدوی‌کنی در تهران نماز جمعه می‌خواند، آیت‌الله یزدی نیز همچنین ولی بعد از مدتی نخواندند و کنار رفتند.او ادامه داد: این مسئله در ارتباط با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز پیش آمده است.

عده‌ای نماز جمعه ایشان را به‌هم می‌ریزند

تقوی گفت: در فضای بعد از انتخابات عد‌ه‌ای می‌خواستند از نماز جمعه‌ ایشان سوءاستفاده کنند. من در نماز جمعه آخر ایشان سخنران پیش از خطبه بودم و هنگامی که سخنرانی می‌کردم با مشکلات زیادی مواجه شدم؛ چراکه در موقعی که صحبت می‌کردم عده‌ای چند متر آن‌طرف‌تر شعار می‌دادند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خبر داد: هر موقع که بحث و خبری منتشر می‌شد که قرار است آقای هاشمی نماز جمعه را اقامه کند، پیامک‌هایی فرستاده می‌شد که برویم نماز جمعه را به هم بریزیم.

خود حضرت آقای هاشمی اعلام کردند که عده‌ای سعی می‌کنند از نماز جمعه و حضور من در نماز جمعه سوءاستفاده کنند و خودم در نماز جمعه نمی‌آیم. من تلفنی با ایشان صحبت کردم، تماس داشتیم و همین صحبت را مطرح کردم و در واقع آقای هاشمی مصلحت نماز جمعه را بالاتر از این مسائل می‌دانست و چنین تصمیمی را گرفتند.

کد خبر 112068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز