چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

علیرضا قربانی* به دفعات با استاد محمد نوری در محافل مختلف دیدار داشتم. چه در نمایشگاه عکس دوستان مشترکمان، یا در نمایشگاه نقاشی‌هایی که از طرف هنرمندان دعوت می‌شدیم و چه در خانه موسیقی و گردهمایی اعضای موسیقی، همدیگر را به دفعات می‌دیدیم؛ دیدارهایی که بسیار صمیمانه بود.

Nouri

خوشحالم که از زمان افتتاح ارکستر ملی تا قبل فوتشان با ایشان آشنا بودم؛ عمری 12ساله از آشنایی ما می‌گذشت. بدون اینکه بخواهم تعارف کنم یا چون محمد نوری از میان رفته از او تعریف کنم، که این عادت ماست که به محض اینکه عزیزی از میان می‌رود، همه از او تعریف می‌کنند اما بدون اغراق و تعارف باید بگویم که چندین خصوصیت در شخصیت انسانی و هنری ایشان بود که او را با دیگران متمایز می‌کرد.

در واقع سبک و شیوه خاص این استاد بزرگوار همراه با طعم و جنس متمایز و بسیار با تکنیک و بدون کمترین تقلید صدای ایشان از وجوه متمایزکننده ایشان از بسیاری از خوانندگان هم نسلشان است. سوای این مسائل او جزو معدود خوانندگانی بود که موسیقی را می‌شناخت.

اغلب خوانندگان هم نسل او آشنایی چندانی با موسیقی، تئوری موسیقی و سلفژ، نداشتند. اما مرحوم نوری موسیقی را نسبتا خوب می‌شناخت و آشنایی نسبتا کاملی با نت و سلفژ داشت؛ به همین دلیل می‌توانست به راحتی همراه با ارکستر زنده آواز بخواند و با آن همراهی داشته ‌باشد.

تمام این موارد اختصاص به خوانندگی او داشت. اما بخش مهم دیگر، مقایسه شخصیت محمد نوری با برخی بزرگان موسیقی است. هنرمندان بزرگی داریم که هم سبک را می‌شناسند و هم موسیقی را اما جایگاه و محبوبیت والای محمد نوری را در میان هنرمندان و مردم ندارند. اینجاست که شخصیت و منش هنرمند معنی پیدا می‌کند. از محسنات او می‌توان به پایبندی به اخلاق و مهربانی‌اش اشاره کرد؛ نکاتی که او را در جایگاه بالاتری نسبت به برخی از هنرمندان موسیقی قرار می‌دهد. بزرگانی هستند که در سطح بسیار بالایی از نظر علمی و هنری قرار دارند اما هرگز از نظر محبوبیت به پای او نمی‌رسند.

نوری دست به خیر داشت به این معنی که بسیار در کارهای خیریه شرکت می‌کرد، کنسرت‌های خیریه برای مراکز مختلف می‌گذاشت و یا بخشی از در‌آمد حاصله از کنسرتش را به امور خیریه اختصاص می‌داد. به‌شخصه کمتر هنرمندی می‌شناسم که به‌اندازه این هنرمند فقید در کارهای خیریه شرکت کرده‌ باشد.کمک به هنرمندان جوان از جمله ویژگی‌های ناب او بود. او به خیلی‌ها بدون حب و بغض کمک کرد تا بتوانند در مسیر هنری به راحتی و آسودگی گام بردارند. نمونه‌اش کمک برای برپایی گروه کر نوری بود.

این خصوصیاتی است که در کمتر هنرمندی دیدم؛ خصوصیاتی که او را از دیگر هنرمندان متمایز می‌کرد.به‌عنوان یک خواننده جوان خوشحالم که در این سال‌های اخیر با او مراوده داشتم و خوشحالم که مرحوم نوری در اجرای اول من در ارکستر ملی حضور داشتند و بارها باعث شور و اشتیاق بیشتر من برای ادامه مسیر فعالیت‌هایم شده‌اند. به‌هرطریق، بنده همواره احترام و شان خاصی برای این استاد عزیز قائل بوده و خواهم بود.

* موسیقی‌دان و خواننده

کد خبر 113152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز