دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: محمد نوری خواننده و چهره ماندگار موسیقی ایران، دیروز به خانه ابدی‌اش در قطعه هنرمندان رفت تا رنج دوران‌ را ‌ با خواب طولانی‌اش کاهش دهد و بداند که در دل و جان مردم همیشه می‌ماند.

محمد نوری تشیع

آیین تشییع محمد نوری، خواننده و چهره ماندگار موسیقی ایران با همراهی نسل‌های مختلف صبح دیروز ازتالار وحدت آغاز شد و جوانان دیروز و امروز آثار‌ او را یک صدا می‌خواندند. درابتدای این مراسم سیدعباس سجادی، ترانه‌سرا و مجری برنامه، شعر «نمی‌شه غصه ما رو یک لحظه تنها بذاره» از اشعار مرحوم حسین منزوی را قرائت کرد.

دکتر محمد سریر، آهنگسازی که این قطعه معروف را برای محمد نوری ساخته‌ بود به‌علت سفر با فرستادن پیامی از اندوه خود و جامعه موسیقی سخن گفت.در بخشی از پیام محمد سریر مدیرعامل خانه موسیقی آمده‌است:«این روزها حسرت از دست‌دادن هنرمندان بر دوشمان می‌نشیند و ما را داغدار کرده است.

فقدان محمد نوری که بیش از5 دهه طنین صدایش در قلب ما جای گرفته است اندوهی عمیق‌تر و ماندگار‌تر است و برای من که تجربه‌ همکاری با او را داشتم تحمل این درد دشوار است. آواز‌های او از رایحه‌ فرهنگ دیرین مردم برخوردار است و خاطره‌های او برای ما جاویدان خواهد ماند.» در این مراسم حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد، محمدحسین ایمانی‌خوشخو معاون هنری سابق، محمدعلی خبری مدیرکل سابق دفتر موسیقی ارشاد، علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد، حسین پارسایی مدیرعامل بنیاد رودکی، بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی، شهرام ناظری، داریوش پیرنیاکان، داوود گنجه‌ای، علیرضا شفقی‌نژاد رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران، میلاد عمرانلو رهبر گروه آوازی تهران، ، فریدون شهبازیان و تنی چند از هنرمندان و شاگردان محمدنوری شرکت داشتند.

داریوش پیرنیاکان، سخنگوی خانه موسیقی با اشاره به دوستی 60 ساله خود با محمد نوری، سلوک روحی محمد نوری را ستود و گفت: «ما معمولا تقوا را در مسائل عرفی و دینی به کار می‌بریم ولی باید گفت محمد نوری به معنای واقعی تقوای هنری داشت.» اشاره دیگر او به عشق محمد نوری به کارش بود؛ عشقی که باعث شد نه به مسائل مالی توجه کند، نه از کسی توقعی داشته باشد و نه به مسائل حاشیه‌ای موسیقی بپردازد.

در این مراسم باوجود دسته گل‌های متعددی که ازسوی اشخاص و نهادهای مختلف به چشم می‌خورد، تاج گل عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما مدام درمیان جمعیت حرکت داده می‌شد تا به‌خوبی در چشم و در زاویه دوربین باشد.

سیمون آیوازیان- آهنگساز- شخصیت محمد نوری را بسیار متواضع و بی‌ادعا خواند که برای همیشه ماندگار خواهد بود. داوود گنجه‌ای- نوازنده- سخنان خود را با اشاره به فداکاری و نقش همسر محمد نوری آغاز کرد که در بیمارستان و در روزهای بیماری‌اش از او مراقبت کرده است. آنطور که در خبرها آ‌مده بود محمد نوری بیمه نبود و همسر نوری و خود این هنرمند هزینه‌های‌ بیمارستان را پرداختند و طنز تلخ قضیه اینجابود که پلاکارد تسلیت فلان شرکت بیمه که هنرمندان را بیمه می‌کند، روی دیوار تالار وحدت خودنمایی می‌کرد.

پایان بخش مراسم اجرای قطعه «سفر برای وطن» با صدای محمد نوری و همراهی شاگردان و حاضران بود و همه با این آهنگ او را رهسپار خانه ابدی‌اش کردند.مراسم ترحیم و یادبود این چهره‌ فقید موسیقی ایران از ساعت 14 تا 15.30 روز چهارشنبه 13 مردادماه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

کد خبر 112948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز