همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی نوعی حسگر زیرپوستی بی سیم را توسعه دادند که می تواند میزان قند خون را به طور مرتب در بیماران دیابتی اندازه گیری کند.

sensor

 اندازه گیری مرتب میزان قند خون یک پارامتر حیاتی در بیماران مبتلا به دیابت به شمار می رود. اکنون دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ساندیگو حسگر بی سیمی را توسعه داده اند که قابل کاشتن در زیر پوست است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این حسگر به طور مداوم میزان گلوکز را در بافتهای بدن اندازه گیری می کند و این اطلاعات را به یک دستگاه گیرنده خارجی ارسال می کند.

این حسگر در حال حاضر تنها بر روی خوکهای دیابتی آزمایش شده است اما پس از انجام آزمایشات بالینی و تایید آن از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا می تواند وارد بازار شود.

درحال حاضر یکی از روشهای اندازه گیری میزان قند خون بیماران مبتلا به دیابت، روش سوزن زدن به نوک انگشت برای گرفتن یک قطره خون است این خون بر روی یک کاغذ اندازه گیر گلیسمی ریخته می شود و این کاغذ قند خون بیمار را اندازه گیری می کند.

در برخی موارد نیز یک سوزن وارد پوست می شود و میزان گلوکز را به مدت 7 روز پیاپی اندازه گیری می کند اما پس از آن باید سوزن را عوض کرد.

براساس گزارش سی. بی. اس نیوز، اکنون محققان کالیفرنیایی یک راه حل بلند مدت و آسانتر را برای اندازه گیری قند خون ارائه کرده اند.

این دستگاه در زیر پوست خوکهای دیابتی کاشته شد و توانست به مدت بیش از 500 روز میزان قند خون را اندازه گیری کند.

این حسگر به طول تقریبا 4 سانتیمتر و ضخامت 5/1 سانتیمتر است که به طور غیرمستقیم و برپایه یک واکنش بیوشیمیایی که در آن اکسیژن و گلوکز می سوزند قند خون را اندازه گیری می کند.

 

همچنین این حسگر مجهز به مکانیزمی است که می تواند تغییرات قند خون در اثر انجام تمرینات ورزشی و یا تغییرات شدت جریان خون را به درستی تشخیص دهد و از ارائه هشدارهای اشتباه اجتناب کند.

اطلاعات ثبت شده توسط این دستگاه به یک گیرنده خارجی کوچک انتقال داده می شود. این دستگاه گیرنده به دانشمندان اجازه می دهد که دیابت را از طریق تزریق انسولین و تغییر رژیم غذایی در مدلهای آزمایشگاهی کنترل کنند.

 

کد خبر 112681

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز