جمعه ۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان تربت حیدریه از تخریب کامل بیش از 20 واحد مسکونی در پی زلزله هشتم مرداد 89 در شهرستان خبر داد

Kashmar eartquake

علی اسماعیل‌نژاد - رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان تربت حیدریه - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ايران (ایسنا) - منطقه خراسان، با اشاره به اینکه تاکنون تعداد دقیقی از آمار مصدومان اعلام نشده است، بیان کرد: هر چند تاکنون 30 نفر بر اثر زلزله عصر امروز در شهرستان تربت حیدریه به عنوان مصدوم اعلام شده‌اند.

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان تربت حیدریه افزود: بیمارستان‌ها و پادگان های شهر در حال آماده باش کامل هستند.

وی خاطر نشان کرد: 20 واحد مسکونی در روستای کاریزک دولت‌آباد زاوه، 4 واحد مسکونی در روستای فدرد کامه و یک واحد مسکونی نیز در داخل شهر تربت حیدریه به طور کامل تخریب شده است.

علی اصغر مرادزاده - دبیر ستاد بحران شهرستان کاشمر - در گفت وگو با  (ایسنا) - منطقه خراسان، با تأیید خبر وقوع زلزله در این شهرستان گفت: تاکنون هیچ گزارشی از بروز خسارت این زمین‌لرزه که مرکز آن در حوالی تربت حیدریه با قدرت 5.7 ریشتر بوده اعلام نشده است.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمال وقوع پس لرزه وجود دارد، هماهنگی لازم با مدیریت بحران استان انجام شده است.

دبیر ستاد بحران شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه به دلیل کوهستانی بودن بخش کوهسرخ کاشمر هماهنگی لازم با بخشدار صورت گرفته و و نیروهای امداد و نجات آماده باش هستند، گفت: هر چند به دلیل موقعیت خاص منطقه خدمات رسانی به‌سختی انجام‌پذیر است.

وی تصریح نمود : باید با توجه به زلزله خیز بودن منطقه در ساخت و ساز واحدهای مقاوم دقت بیشتری صورت گیرد .

مرادزاده افزود: باید با فرهنگ سازی لازم به شهروندان راه‌های مقابله با زلزله را آموزش داد.

طبق اعلام، به دلیل طولانی بودن مدت زمانی وقوع زمین لرزه مردم شهرستان‌های خلیل‎آباد و بردسکن نیز شاهد وقوع زمین لرزه بودند.

زلزله تربت حیدریه بدون تلفات جانی

زلزله تربت حیدریه تاکنون تلفات جانی نداشته است. مرکز لرزه نگاری کشوری، بزرگی این زمین لرزه را پنج و هفت دهم ریشتر و ساعت وقوع آن را 18 و 20 دقیقه امروز جمعه 8  مرداد در هفت کیلومتری تربت حیدریه اعلام کرد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی افزود: تا کنون هیچ خبری از تلفات جانی این زمین لرزه دریافت نشده است اما بیشتر مجروحان آن به بیمارستان‌های شهرستان‌های حادثه دیده منتقل شده‌اند. جواد عرفانیان با بیان این که برآورد خسارت‌های این زمین لرزه ادامه دارد گفت: این زمین لرزه بر اثر حرکت گسل درونه از گسل‌های اصلی این استان به وقوع پیوست. وی افزود: با آن که این زمین لرزه تاکنون هیچ پس لرزه‌ای نداشته است ولی بنا بر دستور استاندار، به فرماندار شهرستان تربت حیدریه ابلاغ شد تا ساختمان‌های قدیمی و در معرض خطر این شهرستان سریع تر تخلیه شود و همه دستگاه‌های امدادرسان مانند هلال احمر، بانک خون، آتش نشانی برای تخلیه و اسکان اضطراری در آماده باش کامل باشند. مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی همچنین از پیش بینی مکان اسکان اضطراری در شهرستان‌های حادثه دیده در صورت نیاز خبر داد. زمین لرزه امروز به خانه های روستایی شهرستان تربت حیدریه و زاوه آسیب رساند.

فرماندار تربت حیدریه گفت: بر اثر این زلزله تاکنون 30 نفر مجروح شده اند و بیشترین خسارت‌ها هم مربوط به روستاهای این شهرستان است.

صادقیان افزود: شیشه های بیشتر منازل در تربت حیدریه نیز شکست.

تربت حیدریه 190 روستا دارد . بیشتر خانه های روستایی شهرستان زاوه نیز در پی زلزله عصر امروز در خراسان رضوی آسیب دیدند .

شهرستان زاوه از غرب 40 کیلومتر با تربت حیدریه فاصله دارد .

فرماندار زاوه گفت: بر اثر زلزله امروز بیشتر خانه‌های روستایی در 72 روستای این شهرستان به میزان 20 تا 70 درصد خسارت وارد شد

کد خبر 112629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز