سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

گروه اجتماعی - زهرا رفیعی: آمارهای طلاق و ازدواج امیدوار‌کننده نیست. از هر چهار ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود و در برخی مناطق تهران این رقم به 3 طلاق می‌رسد.

manzareh-gh

رضا قهرمان، معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به این آمار ادامه داد: وضعیت طوری است که 30 درصد از ازدواج‌ها در 4 سال منجر به طلاق می‌شود و 50 درصد از خانواده‌ها از آشفتگی ادامه‌دار زندگی رنج می‌برند. براساس برآوردها فقط 20 درصد از ازدواج‌ها به بالندگی و شکوفایی می‌رسند. وی گفت: وضعیت ازدواج و طلاق به‌گونه‌ای است که نیاز به آموزش‌هایی که منجر به تحکیم خانواده شود در حوزه‌های انتخاب همسر، همسرداری، مشاوره بهنگام و... محسوس است. به همین دلیل در شورای راهبردی مشاوره معاونت اجتماعی شهرداری تهران طرحی برای تحکیم خانواده تدوین شد.

این طرح که زیرنظر دکتر محمود گلزاری عضو هیات علمی دانشگاه تهیه شده، قرار است در منطقه 15 به‌صورت پایلوت اجرا شود.رضا قهرمان درباره این طرح گفت: طرح تحکیم خانواده در 5 مرحله اجرا می‌شود که مرحله نخست آن اجرا شده است؛ در این مرحله از مشاوران فعال در خانه‌های سلامت شهرداری تهران در مناطق 22گانه آزمونی گرفته شده و از میان آنها 120 نفر انتخاب شدند. آنها در آزمون‌های معتبر روانشناختی و کارگاه‌های آموزشی قبل از شروع طرح شرکت کرده‌اند. در ارزیابی نهایی قرار است 80 نفر انتخاب شوند.
برای اجرایی شدن گام دوم، مشاوران به همراه گروه هدف مورد آموزش قرار خواهند گرفت. وی در این‌باره بیان کرد: مشاورانگام به گام در جریان آنچه گروه هدف بایستی یاد بگیرد قرار می‌گیرند. نخستین گام آموزش‌های قبل از ازدواج است که تحت عنوان جوانان و چالش‌های زندگی به دختران و پسران مجرد 17 تا 25 سال آموزش‌هایی توسط دکتر گلزاری داده می‌شود. در این مرحله 250 دختر و 250 پسر انتخاب می‌شوند.در مرحله سوم این طرح آموزش و مشاوره برای انتخاب همسر در نظر گرفته شده است. در این مرحله از 100 زوج که در شرف ازدواج هستند ثبت نام به عمل آمده است.

رضا قهرمان در مورد مرحله چهارم این طرح گفت: در این مرحله کلاس‌های آموزشی برای زوج‌های جوان که عقد دائم انجام داده‌اند و از ازدواجشان بیش از 5 سال نمی‌گذرد برگزار خواهد شد. در این مرحله 250 زوج ثبت نام کرده‌اند و نیز یک جلسه آموزشی برای والدین خواهیم داشت.مرحله آخر متعلق به زنان مطلقه و با عنوان مدیریت طلاق است. در این مرحله با این دید که طلاق انتهای زندگی نیست به زنان نحوه مواجهه با طلاق و مدیریت مشکلات بعد از آن ارائه خواهد شد. برای این مرحله 50 نفر از زنان زیر 35 سال انتخاب شده‌اند.

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: همزمان با اجرای طرح تحکیم خانواده اثربخشی طرح نیز ارزیابی خواهد شد تا درصورت موفقیت در مناطق دیگر نیز اجرا شود.وی دلیل انتخاب منطقه 15 شهرداری تهران را فراهم بودن فضای برگزاری جلسات در فرهنگسرای خاوران، استقبال اهالی و نزدیک‌بودن به دادگاه خانواده عنوان کرد و گفت: این انتخاب به معنای حاد بودن مشکلات خانوادگی در این منطقه نیست. این دوره تا آبان ماه ادامه خواهد داشت و درصورت موفقیت از سال آینده در سراسر تهران اجرایی خواهد شد. بسته‌های آموزشی که بعد از اجرایی شدن طرح به‌دست می‌آید در انتهای پروژه به‌صورت مولتی‌مدیا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

کد خبر 112464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز