یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: بارها درباره اینکه چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید تا سلامتتان حفظ شود نوشته‌ایم.

جاده

امروز می‌خواهیم درباره موضوعی بنویسیم که ظاهرا در ارتباط با سلامت شهروندان نیست بلکه مستقیما در ارتباط با جانشان است و تبعات آن می‌تواند حتی از عوارض سرطان و طاعون نیز کشنده‌تر باشد: هوو!

سال گذشته در 17 خرداد 88 در همشهری درباره ماجرای هولناک ترمز بریدن تریلر ساخت چین به نام هوو و کشته‌شدن تعدادی از هموطنانمان در این حادثه، در محور دماوند به تهران، نوشته بودیم .در آن حادثه هولناک در محور فیروزکوه‌، دماوند به تهران، در گردنه گدوک یک تریلر هوو به‌دلیل نقص در سیستم ترمز با بیش از 30خودروی دیگر برخورد کرده و چندین تن از هموطنانمان را به کام مرگ کشانده بود. این ماجرا تا ماه‌ها نقل هر محفلی در شهرهای دماوند و فیروزکوه بود.

انگیزه انتشار این یادداشت تازه‌ترین حادثه‌ای است که توسط یکی دیگر از این تریلرها آفریده شده است. براساس این خبر، یک تریلر هوو در محور دماوند- تهران، با بریدن ترمز به یک اتوبوس مملو از مسافر برخورد کرد که در این رخداد 7نفرجان باختند و 10 نفر نیز مجروح شدند. سرهنگ همایون شریفی، سرپرست پلیس راه استان تهران، تعداد کشته‌های این حادثه را 7 نفر اعلام و در این باره اظهار کرد: «متأسفانه در این حادثه 5 نفر از سرنشینان اتوبوس به‌علت شدت صدمات و‌جراحات وارده در دم فوت کرده و 2 نفر دیگر نیز هنگام انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست دادند.» در میان رانندگان خودروهای سنگین چنین گفته می‌شود که این تریلرها بعد از سومین ترمز پیاپی، دیگر ترمز ندارند و از آن به بعد قاتل جاده‌ای محسوب می‌شوند. قیمت ارزان این خودروی سنگین که در مقایسه با نوع اروپایی آن حدود یک دوم است و توزیع آن از طریق شبکه لیزینگ، باعث شده تا هوو به سفیر مرگ در جاده‌های ایران تبدیل شود. با اینکه در چند نوبت، پلیس مانع تردد این تریلرها در جاده‌های ایران شده و حتی تهدید به پلاک نکردن آنها کرده ولی ظاهرا باز هم دست‌های پشت پرده مانع اجرای تصمیمات پلیس شده و اراده‌ای فراتر از پلیس‌، راه را برای تردد این تریلرها در کشور هموار نگه داشته است‌.

جالب است بدانید که مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز 18‌آذرماه سال 87 در نامه‌ای پیرو شکایت‌های وارده از سال 86 درباره کیفیت خدمات پس از فروش تریلر‌های هوو، به مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل اعلام کرد که نواقص متعددی در اجزای مختلف این خودرو، از عیوب مرتبط با موتور و مجموعه سوخت‌رسانی گرفته تا گیربکس و کلاچ، دیفرانسیل، سیستم ترمز، فرمان و جلوبندی و بدنه و غیره نشانگر نبود اعمال کنترل‌های کافی بر کیفیت ساخت و عملکرد تریلر‌های وارداتی قبل و پس از واردات است، اما شرکت مذکور این اشکالات را قبول نداشته و همچنان مدعی است که این خودروها جزو بهترین‌های دنیا هستند‌. همان موقع نوشتیم که چرا دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم و حافظ جان و مال مردم اقامه دعوا نمی‌کند؟ اما ظاهرا مدعی‌العموم کارهای مهم‌تری از رسیدگی به این موضوع دارد و این سخن را مخاطبی نیست.لذا تا اطلاع ثانوی مردم باید خود هوشیار باشند و به محض مشاهده تریلرهای هوو، خود را از آن دور کنند و گرنه جانشان به گردن خودشان خواهد بود، سلامتشان به کنار!

کد خبر 112316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز