پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی دستاوردهای سفر 5 روزه خود به ژنو و شرکت در اجلاس بین المجالس جهانی را تشریح کرد

علی لاریجانی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی بعد از ظهر امروز پنجشنبه -31تیر- پس از ورود به تهران در فرودگاه مهر آباد دستاوردهای سفر پنج روزه هیات پارلمانی ایران به ژنو را برشمرد.

لاریجانی با بیان این که سه بحث کلی در اجلاس روسای مجالس کشورهای عضو اتحادیه بین المجالس جهانی مورد بررسی قرار گرفت، افزود: یکی از این بحث ها بررسی این موضوع بود که مجالس چگونه می توانند دموکراسی را در کشورهای مختلف عمق ببخشند.

وی با اشاره به اینکه بحث دیگر مطرح شده در این اجلاس بررسی گزارشی از شرایط امروز جهان و بحرانها بود، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در اجلاس بین المجالس مورد بررسی قرار گرفت نحوه ارتباط این سازمان جهانی با سازمان ملل بود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در این اجلاس هر کدام از روسای مجالس حاضر به ارائه سخنرانی پرداختند و گزارشهایی را که در مورد بحران های جهان امروز ارائه و قسمتی از بحرانها را منعکس کردند.

لاریجانی گفت: بنده نیز در سخنرانی خود به مساله فلسطین و رفتارهای دوگانه آمریکا که باعث ایجاد چالشهایی در سطح بین المللی شده است اشاره کردم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه نحوه ارتباط بین المجالس و سازمان ملل سندی تنظیم شده بود که 34 ماده داشت و با پیشنهاد ایران یک ماده دیگر نیز به آن افزوده شد.

لاریجانی یادآور شد: البته همه 35 بند این سند به تصویب نرسید زیرا نوع رفتار نهاد بین المجالس را به صورت یک سازمان درمی آورد که این مساله مورد قبول همه نبود.

وی به حضور فعال هیئت پارلمانی ایران در سومین اجلاس روسای بین المجالس جهانی اشاره کرد و گفت: علاوه بر حضور هیئت پارلمانی در اجلاس ما مذاکراتی را با روسای مجالس حاضر در کنفرانس داشتیم که در مجموع 22 ملاقات در این فرصت انجام شد که برخی با کشورهای عربی و اسلامی بود و برخی با کشورهای اروپایی.

رئیس مجلس کشورمان خاطرنشان کرد: در این ملاقاتها ما موضوعات مختلفی را از جمله بحث پرونده هسته ای ایران و موضوعات دوجانبه مورد بحث و گفتگو قرار دادیم.

لاریجانی اظهار داشت: در مجموع هیئت پارلمانی ایران در این اجلاس توانست نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران را به نحو شایسته ای مطرح کند و در مذاکرات هم تلاش شد ارزیابی دقیق تری از شرایط ایران به دوستان داده شود.

وی تاکید کرد: در این دیدارها، رایزنی هایی در مورد روابط دوجانبه و سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی انجام دادیم و نظرات روسای پارلمان ها را در مسائل مختلف منطقه ای و ایران اخذ کردیم که این در فهم مشترک تاثیرگذار است.

 

کد خبر 112159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز