مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه شهری: درحالی‌که دولت سهم خود از اعتبارات مترو و اتوبوسرانی پایتخت را طی سال‌های گذشته پرداخت نکرده و مصوبات مجلس برای توسعه مترو را نیز به اجرا نگذاشته است،

نمایندگان مجلس، کارشناسان، روسای راهنمایی و رانندگی و کارشناسان در تلاشند تا دولت را قانع کنند که به توسعه حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها و به‌ویژه تهران توجه کند.

در آخرین اظهارنظرها، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران که بارها اهمیت توجه به توسعه مترو و اتوبوسرانی را یادآوری کرده است، به سما گفت: هم‌اکنون از 20 میلیون جا به جایی روزانه در شهر تهران حدود 10 میلیون جابه‌جایی با وسایل نقلیه عمومی صورت می‌گیرد اما ما باید با توسعه وسایل نقلیه عمومی، زمینه سفرهایی سریع، ایمن و ارزان را با اتوبوس و خطوط ریلی فراهم‌سازیم و کاری کنیم که شهروندان با میل خود و نه از سر اجبار ترجیح دهند با وسایل نقلیه عمومی سفر کنند.

سرهنگ سیدهادی هاشمی اضافه کرد: در شرایط کنونی که تنها برای حفظ وضعیت موجود و جلوگیری از سنگین‌تر شدن ترافیک باید تلاش بسیار زیادی صورت گیرد، توسعه حمل ونقل عمومی از نان شب هم برای تهران واجب‌تر است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران با تاکید بر اینکه در تمام کشورهای دنیا نیز نهایتا توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان تنها راهکار حل معضل ترافیک انتخاب و به‌کارگیری شده است، گفت: تاکسی به‌عنوان وسیله نقلیه نیمه عمومی باید مورد استفاده قرار گیرد و توسعه خطوط اتوبوسرانی و مترو به‌عنوان وسایل نقلیه عمومی باید با سرعت و جدیت کامل دنبال شود.

سه‌شنبه گذشته هم خبر رسید که به‌دنبال امتناع رئیس دولت از ابلاغ قانون اختصاص 2 میلیارد دلار به حمل‌ونقل عمومی تهران و کلانشهر‌ها، رئیس مجلس راسا این قانون را ابلاغ کرده است. در همین ارتباط نمایندگان مجلس نیز بر اهمیت حمل‌ونقل عمومی و توسعه مترو تاکید کردند و خواستار توجه دولت به این موضوع شدند.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اقدام رئیس مجلس درخصوص ابلاغ قانون اعتبار 2میلیارد دلاری متروی کلانشهرها را در راستای کمک به توسعه مترو دانست و گفت: از آنجایی که حساسیت موضوع مترو بسیار بالا بود و مدت زیادی از تصویب قانون اختصاص تسهیلات به مترو می‌گذشت، رئیس مجلس تصمیم به ابلاغ این قانون گرفت.

محمد امین فرج‌زاده ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس تهران سما افزود: پس از اینکه تلاش‌های کمیسیون عمران برای تصویب و اجرای قانون اختصاص 2میلیارد دلار تسهیلات صندوق ذخیره ارزی به متروی کشور به جایی نرسید، اعضای این کمیسیون تصمیم گرفتند که گزارشی را به رئیس مجلس در این باره ارائه کنند.

وی ادامه داد: پس از ارائه گزارش، بلافاصله، دکتر لاریجانی قانون را به‌طور مستقیم به وزارت اقتصاد ابلاغ کرد و باید در آینده‌ای بسیار نزدیک منتظر اجرای آن باشیم؛ چراکه بعد از ابلاغ قانون، طی مدت کوتاهی باید اجرایی شود و منابع در اختیار متروی تهران و دیگر شهرها قرار گیرد.

پیش از این، ابلاغ نشدن قانون از سوی دولت و اجرا نشدن آن، انتقادهای بسیاری از نمایندگان، اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری را برانگیخته بود. در این ارتباط سه‌شنبه گذشته معاون شهردار تهران از وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران درحالی‌که 2 ماه مانده به آغاز سال تحصیلی جدید،

ابراز نگرانی کرده و گفته بود:‌ از آنجا که دولت سهم اعتبارات خود از مترو و اتوبوسرانی تهران را پرداخت نکرده است، این بخش‌ها با کمبود شدید اعتبار روبه‌رو شده و در خدمت‌رسانی به شهروندان دچار مشکل شده‌اند.

پیش از این نیز مدیرعامل مترو گفته بود که خطوط و ایستگاه‌های جدید آماده بهره‌برداری‌اند اما به‌دلیل نبود قطار، از مدار خارج هستند. در آخرین اظهارنظرها درباره اجرای مصوبه 2 میلیارد دلاری حمل‌ونقل عمومی، دیروز معاون پارلمانی دولت در جمع خبرنگاران گفت که دولت این قانون را اجرایی نمی‌داند و در شرایط فعلی، توان اجرایی آن را ندارد. این قانون دارای بار مالی است که دولت باید آن را تامین کند.

این اظهارنظر معاون پارلمانی مجلس در حالی است که پیش‌تر مدیران شهری تهران و نمایندگان گفته بودند که اختصاص بودجه به مترو و حمل‌ونقل عمومی به‌دلیل تاثیر بر کاهش مصرف سوخت، کاهش اتلاف وقت و کاهش آلودگی هوا، نوعی سرمایه‌گذاری برای دولت محسوب می‌شود نه هزینه.

اجرای قانون اعتبار 2میلیاردی مترو، تکلیفی برعهده وزارت اقتصاد است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ابلاغ قانون تخصیص بودجه توسط رئیس مجلس شورای اسلامی حالا تبدیل به وظیفه‌ای برای وزارت اقتصاد شده است و این وزارتخانه باید هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

محمد رضا حسین نژاد در گفت‌وگو با سما گفت: قانون اختصاص تسهیلات از صندوق ذخیره ارزی می‌بایست تا14 فروردین ابلاغ قانونی می‌شد اما به‌دلیل عدم‌ابلاغ،  رئیس مجلس مستقیما آن‌را ابلاغ کرد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب افزود: با اقدام رئیس مجلس، قانون مذکور حالت تکلیفی به‌خود گرفته و می‌بایست پس از طی شدن مراحل قانونی مورد اجرا قرار بگیرد.

نماینده شیروان در مجلس هشتم اظهار داشت: براساس این قانون، تسهیلاتی بالغ بر 2 میلیارد دلار به متروی تهران و سایر کلانشهرها و همچنین شهرهایی که در آستانه برنامه‌ریزی برای احداث خطوط مترو هستند، از صندوق ذخیره ارزی تخصیص می‌یابد که با این اعتبار قدرت خرید کالای مورد نیاز را پیدا می‌کنند.

وی این اقدام رئیس مجلس را کاملا قانونی خواند و گفت: پس از آنکه قانون پس از چند ماه که در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصویب قرار گرفته بود،  اجرا نشد،  اعضای کمیسیون عمران و برخی دیگر از نمایندگان مجلس در این زمینه دست به کار شدند. لذا با ارائه گزارشی از رئیس مجلس خواستار پیگیری شدند.

کد خبر 112145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز