همشهری آنلاین-فرانک عطیف: کنفرانس جهانی و بی سابقه کابل 29 تیر آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس یک روزه که حامد کرزی اهداف و خواسته‌هایش را مطرح کرد بان کی مون، دبیرکل سارمان ملل بعد از او سخنرانی کرد. او خطاب به مردم افغانستان گفت که "نا امیدی شان را درک می کند و از محرومیت‌هایشان با خبر است"

کرزی در این کنفرانس که در تاریخ افغانستان بی‌سابقه است خواستار کنترل بیشتر بر روی کمک‌های مالی شد که غربی ها در اختیار افغانستان می‌گذارند.

در حال حاضر 20 درصد این کمک‌ها دراختیار دولت این کشور قرار می گیرد که به دلیل فساد بیش از حد در افغانستان و دستگاه های دولتی عملکرد دولت مورد اعتراض دولت‌های
کمک کننده قرار دارد.

از چندی پیش اقدامات امنیتی شدیدی برای میزبانی کابل از مهمانان خارجی اتخاذ شد و در روزهای نزدیک به کنفرانس این اقدامات شدت گرفت. با این حال انفجارهایی رخ داد.

نیروهای امریکایی ، ناتو و نیروهای افغانستان در خیابان های کابل به صورت گسترده مستقرند.

کابل - عکس: فرانک عطیف

در این کنفرانس  از 70 کشور جهان،وزرای خارجه و نمایندگان سازمان های بین المللی ، منطقه ای و موسسه‌های مالی شرکت دارند.

هیلاری کلینتون که از پاکستان به افغانستان آمده سخنران بعد از بان کی مون بود.

وزیر امور خارجه افغانستان، زلمی رسول و نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور،
استفان د میتسورا مشترکا ریاست این جلسه را به عهده دارند.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران نیز روز دوشنبه برای شرکت در این کنفرانس راهی کابل شد.

کرزی در سخنانش اعلام کرد تا سال 2014 حفظ امنیت ملی را نیروهای افغانستان به عهده خواهند گرفت.این هدفی است که دولت افغانستان دنبال می کند.

9 سال پس از حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان و به گفته دولت این کشور "آغاز  همکاری تازه اش با جامعه بین‌الملل"، افغانستان با شرایط بحرانی و حادی در تلاش برای رسیدن به صلح پایدار، امنیت و ثبات رو به روست.

ابتدای سال 2010 افغانستان و شرکای بین‌المللی اش در لندن نشست داشتند تا بر تعهد و قول‌هایشان مبنی بر رساندن این کشور بحران زده و خسته از جنگ‌های پی در پی به امنیت پایدار، تاکید کنند، مسئله ای که هنوز مردم سختی‌کشیده و در رنج افغانستان در آرزویش به سر می برند.

مبارزه با فساد مالی موضوع مهمی است که ضرورتش در این کشور به شدت احساس
می شود؛ کشوری که فقر و نابسامانی حتی در پایتختش نیز بسیار به چشم می خورد و خیابان های خاکی در وسط شهر یکی از ساده‌ترین و دم دستی ترین مشکلات کشوری است که کمک‌های بسیاری دریافت کرده و به گفته رییس جمهورش در کنفرانس امروز میزان این کمک ها تا 3 سال آینده نیز کافی است.

کد خبر 112008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز