چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

در سالروز جهانی محیط زیست (پانزدهم خرداد) شنیدن این نکته از معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست که در 5/2 دهه گذشته همه دولتها بی توجه به محیط زیست بوده اند، شنیدنی است.

 شنیدنی تر این است که نجفی، که به واسطه صراحت لهجه و صداقتش از جمله مدیران قابل احترام به شمار می آید، با وجود سالها مسئولیتش در سازمان حفاظت محیط زیست تأکید می کند که شاخص های زیست  محیطی کشور جای نگرانی بسیار دارد. گفته های نجفی در حالی بیان می شود که طی سالیان گذشته از سوی سازمان فوق الذکر همواره شاهد ارائه گزارش هایی رسمی بوده ایم که اغراق خوشبینانه و افراطی آنها همواره برای دلمشغولان محیط زیست در ایران آزارنده بوده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با ایسنا ابتدا اشاره کرده است که غزال،  قوچ و  میش و کل و بز از جمله گونه هایی هستند که در حال پژوهش و بررسی های لازم در خصوص انتقال آنها به زیستگاههای اصلی هستیم و با اتمام پژوهش ها طرح انتقال این گونه ها اجرا می شود.

وی همچنین اشاره کرده است که فارغ التحصیلان بخش محیط زیست همانند سایر بخش ها، مازاد بر نیاز بازار هستند و در حال حاضر تنها حدود 10 درصد از آنان جذب بازار کار می شوند و 90 درصد آنان در نوبت برای کسب شغل و ورود به بازار کار هستند.

وی البته اضافه می کند در صورتی که بخشهایی همانند کارخانجات و صنایع در زمینه هایی در خصوص هماهنگ کردن فعالیت کارخانه با امور محیط زیست و سامان دادن مباحث زیست محیطی از فارغ التحصیلان رشته های محیط زیست استفاده کنند، به طور قطع بخش وسیعی از این نیروها وارد بازار کار می شوند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اجرای طرح انتقال گوزن زرد به زیستگاه اصلی خود (منطقه زاگرس) هم اذعان می کند: توسعه و تکثیر گوزن زرد در محیط های کنترل شده و برگرداندن آنها به زیستگاه اصلی (جنگلهای دز و کرخه) از جمله برنامه های سازمان است.

نجفی در خصوص اجرای این طرح در خصوص گونه های دیگر افزود: چنانچه اطمینان حاصل کنیم که در جایی گونه ای از بین رفته و مشابه آن در زیستگاههای حاشیه زندگی می کند، به طور قطع در خصوص برگرداندن آن به زیستگاه اصلی اقدام می کنیم.
البته خوب بود آقای نجفی اشاره می کرد که آیا واقعاً در زاگرس هیچ جای امنی که گوزن زرد بتواند به صورت طبیعی در آن زندگی کند، وجود دارد؟

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با افزایش کویرها، تخریب و نابودی تالاب ها و جنگلها، آلودگی رو به رشد رودخانه ها،  افت سفره های زیر زمینی روبرو هستیم و شاخصهای زیست محیطی در حال حاضر نگران کننده است و نیاز به توجه بیشتردارد. وی با اشاره به این که شاخصهای زیست محیطی در دست، فرایند عملکرد دولتها در حدود 5/2 دهه گذشته است، گفت:  این شاخصها نشان دهنده این است که دولتهای گذشته توسعه را ناپایدار و بی توجه به سازگاری با محیط زیست مدیریت کرده اند.

به بخش آخر صحبت های مهندس نجفی البته باید تأمل بیشتری داشت.

کد خبر 112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز