دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست از آغاز استقرار نظام مدیریت زیست محیطی (ISO14001) همزمان با هفته محیط زیست در شهرداری تهران خبر داد

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست از آغاز افتتاح پروژه‌های زیست‌محیطی شهرداری تهران همزمان با هفته «محیط زیست» خبر داد. مهندس محمد هادی حیدرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این که برای نخستین بار ستاد برگزاری هفته «محیط زیست» در شهرداری تهران تشکیل و مقرر شد تمام برنامه‌های معاونت‌های شهرداری با رویکرد محیط زیست در این هفته به بهره‌برداری برسد، افزود: بر این اساس روز سه‌شنبه با حضور شهردار تهران پروژه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک در حوزه محیط زیست افتتاح می‌شود.

وی گفت: آغاز عملیات احداث هفتمین مرکز معاینه فنی خودروها در جنوب تهران، افتتاح 2 ایستگاه سیار سنجش آلودگی هوا، 3 تابلو نشانگر آلودگی هوا، خطوط معاینه فنی موتورسیکلت‌ها و ورود یکهزار دستگاه اتوبوس گازطبیعی‌سوز و 450 دستگاه مینی‌بوس دارای استاندارد آلایندگی یورو2 روز سه‌شنبه آغاز می‌شود.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست از آغاز استقرار نظام مدیریت زیست محیطی (ISO14001) همزمان با هفته محیط زیست در شهرداری تهران خبر داد و گفت: بدین ترتیب شهرداری تهران به باشگاه کلانشهرهای دارای استاندارد مدیریت زیست‌محیطی می‌پیوندد.

وی با اشاره به این که این اقدام با هدف ارتقا و بهبود کیفیت محیط زیست شهری و شاخص‌های زیست محیطی در مدیریت شهری انجام می‌شود، به ایسنا گفت: نظام مدیریت زیست محیطی ابتدا از 7 منطقه شامل مناطق 2 در شمال، 16 در جنوب، 5 در غرب، 8 در شرق، 6، 10 و 12 در مرکز آغاز و بتدریج در دیگر مناطق اجرا می‌شود.

حیدرزاده با اشاره به این که این استاندارد هم‌اکنون در منطقه 22 شهرداری تهران مستقر است، تصریح کرد: با استقرار نظام مدیریت زیست محیطی در شهرداری تهران شاهد افزایش مقبولیت اجتماعی و بین‌المللی شهرداری، بهبود وضیعت محیط زیست شهری و کاهش 14 تا 30 درصدی هزینه‌های مدیریت شهری خواهیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: با استقرار کامل نظام مدیریت زیست محیطی در شهرداری، تهران به عنوان نخستین پایتخت و چهل و هفتمین کلانشهر دنیا، صاحب نظام مدیریت زیست‌محیطی می‌شود.

وی از الحاق شهرداری تهران به کنوانسیون محیط زیست شهری کلانشهرها همزمان با هفته «محیط زیست» خبر داد و به ایسنا گفت: بر این اساس تهران به عنوان پنجاه و دومین کلانشهر دنیا همزمان با سالگرد تشکیل این کنوانسیون، به آن می‌پیوندد.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست افزود: بر اساس این کنوانسیون کلانشهرهای ملحق شده تا سال 2012 میلادی موظفند 21 اقدام زیست‌محیطی (هر سال 3 اقدام) را انجام داده و در پایان مهلت، کلانشهرها بر اساس اقداماتی که صورت داده‌اند، از 4 تا یک ستاره سبز دریافت می‌کنند.

وی افزایش تعداد ناحیه‌هایی که جمع آوری زباله در آنها به صورت مکانیزه انجام می‌شود، به 10 ناحیه را از دیگر اقدامات شهرداری تهران همزمان با هفته محیط زیست عنوان کرد و گفت: همچنین تفاهمنامه زیست‌محیطی بین شهرداری تهران و دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در خصوص پروژه‌های تحقیقاتی علمی و ایجاد فرصت برای فعالیت دانشجویان امضاء می‌شود.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست از تشکیل شورای محیط زیست شهرداری تهران خبر داد و گفت: با موافقت شهردار تهران این شورا بزودی با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف شهرداری، اساتید دانشگاه، سازمان حفاظت محیط زیست و تشکل‌های زیست‌محیطی تشکیل می‌شود.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست از تشکیل شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط زیست شهری خبر داد و گفت: با توجه به تاکید شهردار تهران مبنی بر افزایش مشارکت مردمی در فعالیت‌های شهرداری، شهرداری از تشکیل شبکه سازمان‌های غیردولتی زیست‌محیطی شهری حمایت می‌کند.

وی از تشکیل قرارگاه مرکزی «پلیس محیط زیست شهری» همزمان با هفته محیط زیست در شهرداری منطقه 3 شهرداری تهران خبر داد و گفت: پس از افتتاح پلیس محیط زیست شهری به دلیل استقبال فراوان شهروندان برای عضویت فرزندان خود در این تشکل‌ غیردولتی، سامانه 137 برای چند روز دچار اختلال شد که امیدواریم بتوانیم از این پتانسیل مردمی استفاده کنیم.

حیدرزاده با اشاره به این که هم‌اکنون یکهزار دانش‌آموز در پلیس محیط زیست شهری عضویت دارند، گفت: قصد داریم تا پایان مهر ماه تعداد اعضای پلیس محیط زیست شهری را به 22 هزار نفر (هر منطقه 1000 نفر) افزایش دهیم. از سوی دیگر با پایان یافتن امتحانات آخر سال دانش‌آموزان پلیس محیط زیست شهری مانورهایی را در بخش‌های بازیافت، آلودگی هوا، فضای سبز و انرژی در منطقه 3 شهرداری تهران و متعاقب آن در سایر مناطق اجرا می‌کند.

به گفته وی همچنین همزمان با هفته محیط زیست تعدادی فضای سبز بوستانی و حاشیه بزرگراهی نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست به اصل قانون 50 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: بر این اساس حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است و شهرداری تلاش می‌کند ضمن عمل به وظیفه خود در این زمینه نسبت به افزایش رویکرد محیط زیست شهری با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کند.

کد خبر 24

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز