دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

افشین قطبی که با انتقادهای بسیاری نسبت به زمان برگزاری اردوی تیم ملی در اتریش، همراه این تیم به اردوی اروپایی رفت، این روزها شرایط مناسبی ندارد

تیم ملی روزهای آخر اردو را سپری می‌کند و در آستانه سومین مسابقه تدارکاتی مقابل لاتزیو، همچنان با حاشیه‌هایی روبه‌رو است؛ اعتراض آشکار علی کریمی و پنهانی برخی ملی پوشان به امکانات کمپ موسل گرو، از جمله حاشیه‌های این تیم بوده است.

گفته می‌شود شخص قطبی هم در  ‌ای‌میلی به یکی از دوستان نزدیکش در تهران از شرایط اردوی تیم ملی گلایه کرده است. در ظاهر اما قطبی سعی می‌کند شرایط را «خوب» توصیف کند: «حیف است با حاشیه‌ها اجازه ندهیم تیم ملی فوتبال ایران پس از 35 سال قهرمان آسیا شود.

اشخاصی که فضای منفی را برای تیم ملی درست می‌کنند به‌دنبال اهداف خود هستند، این در حالی است که درون تیم فضای بسیار مثبت و خوبی حاکم است.»

او  البته اشاره به صحبت‌های کریمی، کاپیتان تیم ملی نمی‌کند؛ اعتراض این بازیکن با واکنش اعضای فدراسیون توأم شد و کریمی گفت که از اخراج هراسی ندارد. سرمربی تیم ملی در این رابطه می‌گوید: « کریمی هیچ اعتراضی به شرایط کنونی ندارد و این صحبت‌ها را افرادی مطرح می‌کنند که به‌دنبال تخریب هستند.

کریمی بهترین تمرینات را انجام داده و در 2دیدار گذشته نیز عملکرد بسیار مثبتی از خود به نمایش گذاشته است. بسیار خوشحال هستم که او در کنار تیم قرار دارد و با بازیکنان تمرین می‌کند.» قطبی معتقد است: «همه باید به فکر تیم ملی باشیم و برای موفقیت آن فعالیت کنیم. من در شرایط کنونی موفقیت را دور از دسترس نمی‌بینم و آن را به واقع لمس می‌کنم.

در اردوی اتریش هیچ مشکلی وجود ندارد و با استفاده از امکانات بالا و طبیعت مطلوب روحیه بازیکنان افزایش یافته است. اتریش در اکثر اوقات هوای سرد دارد و در بیشتر هتل‌ها و خانه‌های این کشور کولر وجود ندارد. الان هوای اتریش 20-18 درجه است و در 50 سال گذشته گرم‌ترین دوران را تجربه می‌کند.»

قطبی معتقد است که کمپ‌موسل گرو یکی از بهترین مکان‌ها برای برپایی اردو در اروپاست و می‌گوید که قبل از جام جهانی حدود 10تیم در آنجا اردو زده بودند. تیم ملی در اردوی اتریش 2مسابقه با ستاره سرخ بلگراد و واشاش مجارستان انجام داده است.

این تیم در مسابقه اول مقابل ستاره سرخ یک بر یک‌ به تساوی دست یافت و واشاش را با یک گل شکست داد: «دیدارهای دوستانه باعث شد بازیکنان به مرز آمادگی برسند و برای جام ملت‌های 2011 آسیا هماهنگی خوبی‌ به دست آورند. تلاش کردیم  توپ را بچرخانیم  و بازیکنان نیز با تمرکز و انگیزه بالا از تمام نقاط زمین استفاده کردند و به‌صورت مثلثی با یکدیگر به پاس‌کاری پرداختند.»

قطبی بعد از مسابقه با واشاش گفته بود که دوست داشته نیمه دوم این مسابقه را همه ایرانی‌ها تماشا می‌کردند. «در نیمه دوم بازیکنان ایران،فوتبالی جذاب و دیدنی را به نمایش گذاشتند و در صحنه‌هایی بیش از 20 پاس رد و بدل کردند.

در صحنه‌ای با 5 پاس به دروازه واشاش رسیدیم اما متأسفانه با بدشانسی توپ به تیر دروازه اصابت کرد. من از تمام آنها راضی هستم و خوشحالم که تیم منسجم و خوبی داریم. تلاش می‌کنیم هماهنگی بیشتری کسب کنیم و با قدرت در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا حاضر شویم.»

پرس در زمان ازدست‌دادن توپ

از نحوه بازی تیم ملی در 2مسابقه اول انتقاد شده بود؛ اینکه سرعت بازیکنان کم است و خیلی کند در زمین مسابقه حرکت می‌کنند. همچنین پاس عمقی در روند حرکتی تیم ملی دیده نمی‌شود. هر چند قطبی نظر دیگری دارد:«این روزها بازیکنان ایران در حمله توپ را با سرعت پیش می‌برند و زمانی که توپ را از دست می‌دهند با پرس کردن اجازه فعالیت به تیم حریف را نمی‌دهند و این نشان‌دهنده جذابیت فوتبال است.»

مهم‌ترین مسابقه تیم ملی با لاتزیو است؛ تیمی که روز چهارشنبه مقابل تیم ملی قرار می‌گیرد و ظاهرا تیم ملی با تمام نفرات اصلی  مقابل این تیم قرار می‌گیرد: «در 2 دیدار گذشته تلاش کردیم از تمامی بازیکنان استفاده کنیم و در بازی برابر لاتزیو با نفرات اصلی برابر این تیم قرار خواهیم گرفت تا هماهنگی لازم را به دست آوریم.

البته تمام بازیکنان حاضر در تمرینات شایستگی حضور در ترکیب را دارند و بازیکنان با انگیزه فراوان در کنار یکدیگرند و به هم بسیار نزدیک هستند.» او ادامه می‌دهد: «ما تمرکز روی تیم خود داریم و توجهی به نام بازیکنان حریف نمی‌کنیم و بازی خود را انجام می‌دهیم.

تلاش می‌کنیم در تمرینات از حرکات جدید و مدرن استفاده کنیم تا بازیکنان از لحاظ جسمی و روحی در شرایط ایده‌آل قرار داشته باشند.»تیم ملی برای انجام این مسابقه به ایتالیا سفر می‌کند و بعد از این مسابقه به تهران بازمی‌گردد.

در آفریقا نمی‌توان افراد را پیدا کرد

در بحبوحه جام جهانی، در روزهایی که فدراسیون اعلام کرده بود افشین قطبی در آفریقای جنوبی به سر می‌برد، حتی یک خبر هم در تایید حضور سرمربی تیم ملی در آنجا منتشر نشد؛ موضوعی که خبرساز شد و قطبی گفت که برای صحت این خبر عکس‌هایش در آفریقای جنوبی را به تهران می‌آورد.

این اتفاق هیچگاه رخ نداد و قطبی توضیح می‌دهد: «آفریقای جنوبی یک کشور بزرگ است و نمی‌توان افراد را به راحتی پیدا کرد اما مسئولان فدراسیون حتماً می‌توانند اطلاعات کافی را ارائه کنند.

فدراسیون برای من بلیت دیدار کره‌شمالی و برزیل را تهیه کرده بود و در بازی کره‌شمالی و پرتغال نیز با هزینه شخصی خودم بلیت خریده و به ورزشگاه رفتم.» او ادامه می‌دهد: «دوربین‌های تلویزیونی به‌دنبال ستاره‌های هالیوود و سیاستمداران و چهره‌های بزرگ هستند و به همین دلیل از تلویزیون‌های بین‌المللی بارها آنها را نشان دادند و حتی بسیاری از مربیان دیگر را نیز نشان ندادند. دلیلی وجود ندارد که من در این زمینه دروغ بگویم و این موضوع مرا ناراحت می‌کند که عده‌ای مرا متهم می‌کنند که در آفریقای جنوبی نبوده‌ام.»

کمتر از 43 هزار دلار گرفته‌ام

افشین قطبی در بازگشت از آفریقای جنوبی یک فاکتور 43هزار دلاری در اختیار فدراسیون گذاشت: «بحث فاکتور اصلاً ارتباطی به پایان سفرم به آفریقای جنوبی ندارد چون من قبل از سفر به آفریقا تمام هزینه‌های رفت و برگشت و هتل را به فدراسیون دادم.

نمی‌دانم مبلغ 43هزار دلار چیست چون چنین رقمی را هرگز به فدراسیون نداده‌ام و این هم یکی از موارد حاشیه‌سازی‌ علیه قطبی است. مبلغ پرداختی فدراسیون به این اندازه نبوده و بسیار کمتر از این میزان است.»

می‌توانیم مثل اسپانیا زیبا بازی کنیم

تیم ملی که در مقدماتی جام جهانی 2010حذف شد و نتوانست در مرحله نهایی این مسابقات حضور داشته باشد، برای جام ملت‌های آسیا آماده می‌شود. قطبی امیدوار است که تیم ملی در جام ملت‌ها نتایج قابل‌قبولی به دست بیاورد و البته این تنها هدف سرمربی تیم ملی نیست: «هدف ما تنها کسب نتیجه نیست بلکه به‌دنبال برگزاری بازی زیبا و جذاب نیز هستیم. اگر بازیکنان بتوانند هر کدام به‌خوبی وظایف خود را انجام دهند، هم می‌توانیم شاهد بازی جذاب باشیم و هم نتیجه را کسب کنیم. فقط در این حالت است که تماشاگر از دیدن فوتبال لذت می‌برد و راضی خواهد بود.»

سرمربی تیم ملی ادامه می‌دهد: «به‌نظر من فوتبال ایران این استعداد و توانایی را دارد و می‌تواند گام‌های بلندی بردارد. من معتقدم درصورت دور شدن از مسائل حاشیه‌ای می‌توانیم مانند اسپانیا علاوه بر انجام بازی‌های زیبا، شانس قهرمانی را در جام ملت‌های آسیا داشته باشیم.»

کد خبر 111976

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز