گروه ادب و هنر - کامران محمدی: یک ماه پس از آنکه یحیی طالبیان به‌عنوان نخستین قائم مقام شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکمش را از وزیر ارشاد‌ دریافت کرد

نخستین جلسه رسمی او با شاعران، در حضور سیدمحمد حسینی و معاون فرهنگی تازه‌اش برگزار شد. این نشست که شامگاه یکشنبه با توفیق اجباری قطع برق، زیر نور شمع و در مجتمع فرهنگی‌رفاهی وزارت ارشاد آغاز شد،

از 8 تا 12 شب ادامه داشت اما درست وقتی که قرار شد طالبیان برای نخستین بار در جمع شاعران سخن بگوید، بخت یاری‌اش کرد و برق آمد.

طالبیان‌گفت: عده‌ای بحث اهلیت فردی را که برای سمت قائم‌مقامی شعر انتخاب شده است، به چالش کشیده بودند که در این مورد حرفی نمی‌زنم و به همین بسنده می‌کنم که ما هم اهل بخیه هستیم و در پاسخ به آن عده‌ای که گفته‌اند که با این تصمیم، شعر دولتی می‌شود، باید بگویم که مگر می‌شود جلوی خلاقیت را گرفت و مگر امکان این هست که شعر دولتی شود؟

همانطور که وزیر ارشاد به‌عنوان آخرین سخنران مراسم یکشنبه شب گفت، این نشست حکم معارفه طالبیان را داشت؛ معارفه‌ای که شاید برای نخستین بار خوشبختانه بدون تودیع برگزار می‌شد،  با این همه جای خالی محسن پرویز در کنار جانشین‌اش بهمن دری خواهی نخواهی حس می‌شد.

پرویز که به‌تازگی معاونت فرهنگی را به دری تحویل داد، حالا ظاهرا فرصتی یافته تا به رشته دانشگاهی‌اش  یعنی پزشکی  بپردازد و با وجود حضور اعضای شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان در ضیافت شام، در مراسم نبود. ‌ قزوه که همراه با مهدیه الهی قمشه‌ای، محمدعلی بهمنی، محمدعلی مجاهدی، غزل تاجبخش و ناصر فیض برای حضار شعر خواند، خیلی کوتاه از پرویز قدردانی کرد و گفت: معمولا برای چاپ مجموعه شعر به من فراوان مراجعه می‌شود. به‌نظرم، اگر این مراجعه‌ها کم شود، پی می‌برم که وزارت ارشاد کار می‌کند.

البته خود قزوه نیز پیش از آنکه‌ به هند برود، در گفت‌وگوی کوتاهی با همشهری، از معطل ماندن کتاب‌هایش در وزارت ارشاد برای دریافت مجوز، گله کرده بود. طالبیان ادامه داد: شعر چه برای خود، چه برای خلق و چه برای ادای رسالت انسانی باشد، هیچ‌کس توانایی آن را ندارد که شعر را در قالب تنگ اداری بگنجاند و اگر کسی بخواهد چنین کاری بکند، هرگز از عهده‌اش برنمی‌آید. البته این حوزه به نظارت و حمایت نیاز دارد و ما بر آن هستیم که چنین کنیم.

به‌جز طالبیان، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم سخنرانی کرد. حداد عادل در بخشی از سخنانش گفت: شما کمتر انسان فرهیخته‌ای در ایران پیدا می‌کنید که طبع شعر نداشته باشد و لازم نیست که حتما یک شاعر رسمی باشد؛ ممکن است دولتمرد، فقیه، منجم یا ریاضی‌دان باشد اما به شعر هم عمیقا علاقه داشته باشد.

حداد عادل درباره موضوع دولتی شدن شعر نیز گفت: این تعبیر که شعر، دولتی می‌شود، از حرف‌هایی است که از قبل از انقلاب اسلامی رواج پیدا کرده و همچنان ادامه دارد. ما یا نظام را قبول داریم که در خدمت انسان است و هیچ باکی نیست که در خدمت این نظام باشیم و نباید خجالت بکشیم، یا قبول نداریم.

اگر قبول داریم، باید به وظیفه‌مان عمل کنیم، باید تلاش کنیم نسل جوان را با شعر انقلاب بیشتر آشنا کنیم و به رواج شعر در میان جوانان کمک کنیم که فواید فردی و اجتماعی دارد. در ضیافت یکشنبه یک رئیس فرهنگستان دیگر هم حضور داشت؛ علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر که کوتاه سخن گفت.

معلم گفت: شاعران به جنون متهم می‌شوند و بر دیوانه حرجی نیست، همچنین شاعران خرابند و بر ده ویران حرجی نیست. در واقع شاعران هرجا که باشند، نمی‌هراسند و سخن خود را با شجاعت بیان می‌کنند و در پی آنها حکیمان می‌آیند.

در پایان مراسم نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این مراسم را «آغازی برای فعالیت‌های بیشتر در عرصه شعر و ادب» معرفی کرد. به گفته سیدمحمد حسینی، قرار است از این پس، همه جشنواره‌ها و فعالیت‌های مرتبط با شعر نظیر جشنواره شعر رضوی، شعر فجر، شعر فاطمی و همایش شاعران ایران و جهان، تحت یک مدیریت واحد، یعنی قائم مقام شعر انجام گیرند.

محمدعلی رامین، موسی بیدج، عباسعلی وفایی، ابراهیم خداداد، محمدرضا سنگری، محمود سالاری، مصطفی امیدی، مصطفی محدثی خراسانی، محمدرضا عبدالملکیان، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، حسین اسرافیلی، محمود اکرامی‌فر، سیدعباس سجادی، عرفان نظرآهاری، مرتضی امیری اسفندقه، حمید هنرجو، عباس براتی‌پور و علی‌محمد مؤدب از جمله حاضران مراسم یکشنبه‌شب بودند.

2 خبر در حاشیه ضیافت شام

ضیافت شام مدیران وزارت ارشاد با شاعران 2 خبر حاشیه‌ای نیز به همراه داشت. ایسنا از قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: یکی از اولویت‌های آقای دری، سرعت‌ بخشیدن به روند صدور مجوز است. همین اواخر، تعداد زیادی از کتاب‌هایی را که می‌خواستند برای بررسی‌ شدن و دریافت مجوز ارسال شوند، خودشان نگاه کردند و دیدند و مجوز دادند؛ اما خب،  برخی کتاب‌ها هم طول می‌کشد و زمان می‌برد تا مجوز بگیرند.

همین طور فارس از قول رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از جمع‌آوری و انتشار شعرهایش در آینده‌ای نزدیک خبر داد. حدادعادل گفت: من در حال حاضر درگیر برخی مشکلات هستم که باید ابتدا آنها را سر و سامان بدهم اما پس از حل این مسائل به یاری خدا در نظر دارم که شعرهای ناقابل خودم را به‌صورت کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

کد خبر 111965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز