همشهری آنلاین: مرحله نهایی نخستین دوره مسابقات ملی زیردریایی‌های کنترل از راه دور با رقابت 50 تیم از سراسر کشور در دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان با همکاری سازمان صنایع دریایی آغاز شد.

این مسابقات که با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جمعی از دیگر مسوولان افتتاح شد، چهار روز ادامه دارد و 250 دانشجو از سراسر کشور در قالب 50 تیم با ارائه طرح‌های نوآورانه و بدیع بر روی انواع زیردریایی‌ها به رقابت خواهند پرداخت.

مسابقات ملی زیردریایی‌های کنترل از راه دور شامل ساخت شناورهای زیر سطحی و مسابقه شناورها در محیط عملیاتی است و دستاوردهای تکنولوژیکی ارزنده‌ای به همراه دارد. دانشجویان با شرکت در این مسابقه ضمن آموزش مراحل طراحی و ساخت، ایده‌های نوآورانه خود را به بوته آزمایش می گذارند و تجربیات گرانبهایی کسب خواهند کرد.[ساخت زیردریایی بدون سرنشین هوشمند با قابلیت شناور ماندن بر روی آب]

این مسابقات از فروردین ماه 1388 با ثبت نام تیم‌های متقاضی آغاز شد و پس از چندین مرحله طراحی (مفهومی، مقدماتی و مهندسی) و انجام داوری‌های لازم نهایتاً در روزهای 28 تا 31 تیرماه در دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان، مرحله عملیاتی خود را پشت سر می‌گذارد.

رقابت زیردریایی ها

تیم های شرکت کننده در مرحله نهایی در بخش های مراحل تست سرعت، حرکت زیر سطحی، مرحله زیگزاک سطحی و زیر سطحی و مرحله دوار با یکدیگر به رقابت می پردازنند.
زیر دریایی های طراحی شده باید بتوانند مسیر مستقیم با طول ۴۰ متر را در کمترین زمان ممکن طی کنند. سازه هایی که بتوانند مسافت مورد نظر را در کمتر از یک دقیقه طی کنند، حائز امتیاز می شوند.

در مرحله زیگزاک سطحی و زیر سطحی سازه ها باید مسیر مارپیچ را در کمترین زمان ممکن طی کنند به این صورت که زیردریایی در ابتدا از زیرسطح شروع به حرکت کرده و پس از عبور از فاصله بین ستون دوم و سوم، به سطح آب بیاید و فاصله بین ستون چهارم  تا دروازه نهایی را به صورت سطحی ادامه دهد زمان طی کردن این مسیر حداکثر دو دقیقه است.

در مرحله زیگزاک سطحی و زیر سطحی نیز زیر دریایی ها باید مسیر بیضی شکل را طی کنند به این معنا که پس از عبور از دروازه شروع (دروازه لیزری) باید حرکت خود را به صورت سطحی ادامه دهند و قبل از رسیدن به دروازه های بین مسیر به زیر سطح رفته و پس از عبور از دروازه به روی سطح آمده و به حرکت ادامه دهند. در این مرحله هر زیردریایی باید 3 دور کامل مسیر را طی کند و پس از پایان سومین دور از دروازه پایان بگذرد. زمان در نظر گرفته شده برای این مرحله 3 دقیقه است.

از جمله اهداف برگزاری این مسابقه می‌توان به نهادینه کردن دانش و فن‌آوری شناورهای زیرسطحی در کشور، ایجاد بستر مناسب جهت شکوفایی استعدادها، بروز خلاقیت و نوآوری و ارائه طرح‌های بدیع و توسعه فعالیت‌های گروهی و ایجاد روحیه همکاری اشاره کرد.

در همین راستا مجتمع دانشگاهی علوم و فناوری دریایی دانشگاه صنعتی مالک اشتر سعی دارد به منظور ترویج علوم زیرسطحی، این مسابقات را ادامه داده و در مرحله بعدی (سال آینده) به صورت مسابقات زیردریایی‌های هوشمند برگزار کند.

کد خبر 111938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز