آرش نهاوندی: موتور جست‌وجو از جمله امکانات نوین ارتباطی و اطلاعاتی است که پس از ایجاد شبکه جهانی اینترنت امکان دسترسی به آن میسر شد.

چند سال پیش همچنان عادت افراد بر این بود که با روشن کردن تلویزیون یا پیچاندن پیچ رادیو یا خرید روزنامه چاپی از دکه، از اخبار روز اطلاع یابند. اما با ایجاد شبکه‌ جدیدی که با استفاده از کامپیوتر و اتصال توسط خط تلفن قابل دسترسی است، دریافت اخبار برای مردم از طریق اینترنت هموار شد. ابتدا اما افراد عادت نداشتند با استفاده از این تحول عظیم در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات به اخبار مورد نیاز خود دست پیدا کنند، اما امروزه مردم نه تنها از طریق سایت‌های خبری به اخبار مورد نیاز و مورد علاقه خود دست می‌یابند بلکه ابزار جدیدی نیز برای انجام انواع تحقیقات برای خود پیدا کرده‌اند.

استفاده از موتورهای جست‌وجوی بسیار پیشرفته‌ای نظیر گوگل و یاهو سبب شده است تا افراد بیش از آنکه به کتابخانه‌ها مراجعه کنند به این کتابخانه‌های بسیار عظیم دیجیتال رجوع کنند و با وارد کردن موضوع مورد جست‌وجوی خود در این موتورهای جست‌‌وجو  منابع مورد نظر خود را بیابند. اما مزیت این موتورهای جست‌وجو بسیار زیاد است و حتی منابعی معادل منابع علمی و تخصصی چندین کتابخانه بزرگ را در اختیار کاربران و مراجعان اینترنتی قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال اگر فردی کلمه ایران را وارد باکس جست و جوی گوگل کند نه تنها یک لینک بلکه لینک‌ها و زیر‌لینک‌های بسیار زیادی را درباره ایران در گوگل در قالب دست‌کم 10 صفحه از حدود 150میلیون عنوان خواهد یافت.

نکته جالب در این میان این است که گوگل یا سایت جست‌وجوی یاهو منابع را خود ایجاد نمی‌کنند بلکه از سایت‌ها و منابع دیگر این منابع را می‌گیرند و با ذکر آدرس سایتی که مطلب موضوع مورد جست‌وجو در آن آمده است زیر مجموعه لینک‌های خود قرار می‌دهند.
علاوه براین گوگل و یاهو ضمن همکاری با سایت‌هایی نظیر ویکی‌پدیا که به عنوان یک دایره‌‌المعارف‌ بزرگ دیجیتال معروف است مطالب مرتبط با هر جست‌وجویی را که در ویکی پدیا نیز آمده است در صفحه اول لینک‌های خود قرار می‌دهند.

از دیگر مزیت‌های موتور جست‌وجو می‌توان به این مزیت اشاره کرد که نتایجی که در قالب لینک‌ها و صفحات متعدد ارائه می‌شوند تنها مربوط به یک مطلب خاص درباره موضوع مورد جست و جو نیست بلکه موارد مختلف و مرتبطی را با موضوع جست و جو ارائه می‌کند.

به‌عنوان مثال نتایج جست‌وجو درباره ایران تنها به ارائه لینکی از مختصات سیاسی، جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی ایران خلاصه نمی‌شود و انواع سایت‌های دیگر با موضوع ایران را نیز به‌صورت لینک‌های مجزا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته سیاست گوگل تا‌کنون به‌گونه‌ای بوده که مطالب مهم‌تری را که درباره موضوع مورد جست و جو وجود دارد در صفحه اول خود قرار داده و سپس مطالب کم اهمیت‌تر مرتبط با موضوع مورد جست و جو را در صفحات بعدی خود قرار می‌دهد.

نتیجه آنکه موتورهای جست‌وجو با توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و گسترش روز افزون کاربران اینترنتی توانسته‌اند طی سال‌های اخیر امکانات بیشتری برای مخاطبان خود فراهم کنند.

این موتورهای جست‌‌وجو  همچنین توانسته‌اند منابع بسیار بیشتر و متنوع‌تر از مهم‌ترین موضوعات مورد جست و جو را در اختیار دانش‌آموزان، دانشجویان و محققان و سایر اقشار همه جوامع قرار دهند.

کد خبر 111886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز