همشهری آنلاین: مجلس شورای اسلامی محمدرضا علیزاده، محمد سلیمی و سیامک ره‌پیک را برای مدت شش سال به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا علیزاده، عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان از سال 1365 تاکنون طی چهار دوره عضو شورای نگهبان بوده است و این بار نیز توانست بیشترین آرای نمایندگان مجلس را به خود اختصاص دهد و مجددا به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شود.

حجت‌الاسلام محمد سلیمی رئیس شعبه 31 دیوان عالی کشور است و از سال 84 تاکنون با ابلاغ رهبر معظم انقلاب در سمت دادستانی ویژه روحانیت کل کشور فعالیت می‌کند.

سیامک ره‌پیک نیز دانش‌ آموخته حقوق خصوصی است که با مدرک تحصیلی دکترا، اکنون در منصب ریاست دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری فعالیت می‌کند.

البته انتخاب سه حقوقدان جدید شورای نگهبان در شرایطی صورت گرفت که نام دکتر غلامحسین الهام و حجت‌الاسلام و المسلمین کعبی در لیست حقوقدانان پیشنهادی رئیس قوه قضاییه نبود. غلامحسین الهام و حجت‌الاسلام والمسلمین کعبی یک دوره شش ساله در شورای نگهبان عضویت داشتند.

در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس شورای اسلامی، محمد سلیمی با 162 رای، محمدرضا علیزاده با 207 رای و سیامک ره‌پیک با 114 رای به انتخاب نمایندگان به عنوان اعضای حقوقدان شورای نگهبان توسط نمایندگان مجلس انتخاب شدند.

از میان 232 رای توزیع شده و 228 رای ماخوذه هم‌چنین احمد بیگی حبیب‌آبادی با 35 رای و محمدهادی صادقی با 82 رای از سوی نمایندگان مجلس انتخاب نشدند.

علی لاریجانی پس از اعلام آرای اعضای حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به رای بالای سه منتخب مجلس گفت: برای این عزیزان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم آنها بتوانند در شورای نگهبان به وظیفه‌ی مهم پاسداری از قانون اساسی به نحو مطلوب عمل کنند.

در جلسه علنی مجلس و در زمان بررسی انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان،‌ محمد سلیمی، احمد بیگی حبیب‌آبادی، محمدرضا علیزاده، محمدهادی صادقی و سیامک ره‌پیک که از سوی رئیس قوه‌ی قضاییه به مجلس معرفی شده بودند، در سخنرانی‌های جداگانه‌ای به تشریح برنامه‌ها و معرفی خود پرداختند تا مجلس سه حقوقدان شورای نگهبان را از این بین انتخاب کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سلیمی رئیس شعبه 31 دیوان عالی کشور و دادستان ویژه‌ روحانیت کل کشور طی سخنانی گفت: رئیس قوه‌ قضاییه مبنای‌شان بر این است که برخی قضات با سابقه‌ دیوان عالی کشور به عنوان عضو حقوقدان در شورای نگهبان حضور داشته باشند. لذا ایشان دقت زیادی در معرفی پنج حقوقدان به خرج دادند.

وی با اشاره به سوابق تحصیلاتی خود در مدرسه حقانی و زیر نظر آیت‌الله قدوسی و آیت‌الله بهشتی تصریح کرد: من خود را سرباز حضرت ولی‌عصر(عج) و نظام اسلامی تلقی کرده و وظیفه‌ خود را در حمایت از نظام به عنوان یک واجب کفایی می‌دانم. لذا در هر سنگری بدون توجه به بعد و قرب مسافت، دعوت مسوولان را لبیک گفته‌ام.

سلیمی با اشاره به آشنایی خود با نمایئدگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: من معتقد به سخن امام راحل هستم که فرمودند مجلس در راس امور و عصاره ملت است و هم‌چنین بر این عقیده هستم که بر همگان فرض است که شأن مجلس را رعایت کنند.

وی هم‌چنین شورای نگهبان را نهادی والا و جزو مکمل قوه‌ی مقننه توصیف کرد و گفت: یکی از برجستگی‌های سیستم قانون‌گذاری نظام اسلامی بر دیگر نظام‌ها وجود شورای نگهبان است که در مسائل مهمی از جمله تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون و انتخابات‌ها جایگاه نظارتی دارد.

سلیمی در پایان آمادگی خود را جهت خدمت در سنگر شورای نگهبان به منظور تحقق اهداف نظام اسلامی اعلام کرد.

محمدرضا علیزاده عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان نیز در سخنانی گفت: اگر باز هم به عنوان عضو شورای نگهبان انتخاب شوم از قانون اساسی و به‌ویژه اصل ولایت فقیه به موجب اصول 91 تا 99 قانون اساسی پاسداری کرده و ذره‌ای از این وظیفه کوتاهی نمی‌کنم.

سیامک ره‌پیک رئیس دانشکده علوم قضایی نیز اظهار کرد: شورای نگهبان موقعیت ویژه‌ای دارد و صرف‌نظر از وظایف و کارکردهای قانونی، با قوای سه‌گانه و نهاد رهبری مرتبط است. لذا حفظ موقعیت شورای نگهبان یک موضوع چندوجهی است.

 پس از معرفی پنج حقوقدان پیشنهاد شده از سوی رئیس قوه‌ قضاییه، علی لاریجانی رئیس مجلس از نمایندگان خواست تا رای خود را در انتخاب سه نفر از این افراد به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان ارایه کنند.

کد خبر 111851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز