علی شاکری: دوومیدانی ما همواره دلخوش و متکی به تک‌ستاره‌ها بوده و با مدال‌آوری این تک‌ستاره‌ها، چراغ دوومیدانی ایران در عرصه قهرمانی طی بیش از نیم قرن همیشه روشن نگه داشته شده است.

چنین شرایطی تا ابتدای دهه80 نیز ادامه داشت تا اینکه حسین جلالی روی کارآمد و وضعیت نسبت به گذشته تا حدودی تغییر پیدا کرد. در این دهه، دوومیدانی با استعدادیابی و کار گلخانه‌ای و کسب موفقیت‌های جدید، به‌خصوص پس از طلای احسان حدادی در مسابقات جهانی ایتالیا در پرتاب دیسک و به‌دنبالش قهرمانی مهدی شاهرخی در پرتاب وزنه و ظهورچند چهره جدید دیگر صاحب موقعیت تازه‌ای در آسیا شد. با موج تبلیغی راه‌افتاده در رسانه‌ها، دوومیدانی از انزوای چندین‌ساله بیرون آمد تا جایی که اقبال عمومی نوجوانان و جوانان به این رشته افزایش چشمگیری یافت.

سازمان تربیت بدنی هم به پاس این موفقیت‌ها، اقدام به تأسیس پیست تارتان در شهرهای مختلف و سالن اختصاصی آفتاب انقلاب در تهران کرد. بدین شکل بود که دوومیدانی از دایره بسته و تک ستاره‌ای و محرومیت مضاعف چندین ساله خارج شد و تعداد ستاره‌هایش از مرز انگشتان یک دست گذشت.  البته دوومیدانی همچنان به‌رغم داشتن فاصله با ایده‌آل‌ها در نقطه‌ای ایستاده است که مسئولانش وعده کسب 6مدال به اندازه مدال‌های کسب شده در8 دوره گذشته بازی‌های آسیایی را می‌دهند. اگرچه پیش‌بینی این تعداد مدال با 142 مدالی که قرار است در این رشته در گوانجو توزیع شود، بسیار ناچیز و کم است ولی به نسبت گذشته می‌تواند امید بخش جلوه کند.

مهم‌ترین انتقادهای وارده

مهم‌ترین انتقادی که منتقدان این رشته به شرایط کنونی دوومیدانی دارند، کندی در پیشرفت قهرمانان و نداشتن برنامه در تمامی سطوح و در تمامی ماده‌هاست. آنها به‌عنوان نمونه به بی‌برنامگی لیگ و نبود تقویم مشخص در طول سال، ضعف در پرورش دوندگان در  دوهای سرعت و استقامت و بی‌توجهی به مناطق مستعد اشاره می‌کنند و اینکه در حال حاضر فقط 2استان اصفهان و خراسان رضوی در بین استان‌ها از وضعیت خوبی برخوردارند. موضوع دیگری که منتقدین را وادار به انتقاد از وضع موجود می‌کند، جذب مربیان درجه دو از کشورهای خارجی ازجمله اوکراین است که اثربخشی مطلوبی از خود تا‌کنون بر جای نگذاشته‌اند. به اینها اضافه کنید کمبود پیست تارتان در شهرستان‌ها و ضعف در کارهای پایه‌ای را  که نتیجه‌اش آن شد که  برخلاف درخشش تیم جوانان در مسابقات ویتنام، سهم تیم 15 نفره نوجوانان تنها یک مدال برنز مشترک با قزاقستان در پرش ارتفاع قهرمانی آسیا باشد.

پافشاری روی کسب 6 مدال

مسئولان دوومیدانی با وجود گذشت چند ماه نه تنها از  حرف و وعده خود مبنی بر کسب 6 مدال   در بازی‌های آسیایی عقب‌نشینی نکرده‌اند، بلکه پا را فراتر هم گذاشته و عنوان می‌دارند که با کمی خوش شانسی، حتی توانایی کسب مدال‌هایی بیشتر از این را هم دارند. یکی از آنها عیدی علیجانی است که  علاوه بر مسئولیت کمیته علمی کمیته‌ملی المپیک، همزمان نایب رئیسی کنفدراسیون دوومیدانی ایران و آسیا را برعهده دارد؛ «من نه تنها می‌گویم که دوومیدانی توانایی کسب 6 مدال را دارد؛ بلکه معتقدم که در برخی از ماده‌ها برخی از قهرمانان ما با اندکی خوش شانسی به جای چهارم شدن می‌توانند سوم شوند». وی در همین حال جانب احتیاط را رها نمی‌کند و می‌افزاید: «البته پیش‌بینی‌ام متأثر از روند روبه‌رشدی است که دوومیدانی در سال‌های اخیر داشته و امیدوارم در گوانجو با مشکلاتی همانند مشکل احسان حدادی در المپیک پکن روبه‌رو نشویم».

برعکس مسئولان دوومیدانی، منتقدان آنان چنین اعتقادی ندارند و می‌گویند فدراسیون دوومیدانی در چند ماه گذشته هرگز سیمای یک فدراسیون آسیایی را در راه آماده‌سازی‌ ورزشکارانش نداشته و در خوشبینانه‌ترین شرایط، بخت کسب یک تا 3 مدال را در گوانجو دارد. دراین مورد نیز نایب رئیس فدراسیون با رد نظر کارشناسان، دوومیدانی را در بین رشته‌های اعزامی به گوانجو بعد از کشتی آزاد و فرنگی صاحب بیشترین بخت مدال می‌داند؛ « من برخلاف نظر این دسته از کارشناسان معتقدم که دوومیدانی پس از کشتی بیشترین شانس دریافت مدال را دارد و در غیر این صورت من جوابگو خواهم بود».

فدراسیون بی‌برنامه نبوده است

در این میان مصطفی کریمی، رئیس فدراسیون در پاسخ به آنهایی که فدراسیون دوومیدانی را متهم به نداشتن برنامه در خصوص آماده‌سازی‌ ملی پوشان به بهانه نبود بودجه در راه بازی‌های آسیایی می‌کنند، می‌گوید: «اگر آنان راست می‌گویند پس چه کسانی غیراز مسئولان دوومیدانی شرایط اردویی ورزشکارانی مثل حدادی در ایتالیا، برادران صمیمی در مجارستان و سپهرزاد را از ماه‌ها پیش در مالزی قبل از حضور در گوانجو فراهم آورده‌اند؟ و این برنامه‌ها حتی برای سایر ملی پوشان شرکت‌کننده هم در حال اجراست و فدراسیون در هر شرایطی خود در حال پیش‌بردن برنامه‌هاست».

کریمی همچنین درباره نداشتن تقویم از پیش مشخص شده در برگزاری لیگ و جابه‌جایی تاریخ مسابقات با اشاره به برگزاری مرحله اول این مسابقات گفت: «تاریخ مراحل دوم و سوم این مسابقات هم مشخص شده و با وجود برنامه سنگین آماده‌سازی‌ ملی پوشان در راه بازی‌های آسیایی در ما‌ه‌های تیر و شهریور آن را انجام خواهیم داد».  اما برخلاف رئیس فدراسیون دوومیدانی، علیجانی در پاسخ به تاخیرهای به‌وجود آمده در مسابقات لیگ این فصل، توپ را به زمین تیم‌های باشگاهی می‌اندازد؛ «همه این تاخیرها به‌خود باشگاه‌ها بر می‌گردد و آنان جلو نمی‌آیند. این مشکل را حتی با مسئولان سازمان تربیت بدنی و با اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک نیز در میان گذاشته‌ایم. 4 تا باشگاه بیشتر نداریم، دلمان می‌خواهد ورزشکاران دوومیدانی هم درآمدی داشته باشند،   به همین خاطر مدارا می‌کنیم».

راضی شدن به بودجه 3 میلیاردی

درحالی که نایب‌رئیس دوومیدانی با ابراز رضایت از واریز بخشی از بودجه بازی‌های آسیایی(500میلیون تومان) در هفته‌های اخیر آسمان دوومیدانی را صاف و آفتابی می‌داند، کریمی با
عقب نشینی از موضع چند ماه پیش خود مبنی ‌بر درخواست بودجه 10میلیارد تومانی از سازمان تربیت بدنی و راضی شدن به حداقل 3میلیارد تومان برای دوومیدانی می‌گوید: «قول بودجه10 میلیاردی را آقای سعیدلو در دیدار با اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون به شرط اجرایی و محقق شدن یک درصد بودجه داده بودند. درصورت عدم‌تحقق این بند نیز ما به همان درصدی که به بودجه سایر فدراسیون‌ها اضافه خواهد شد راضی خواهیم بود. بودجه سال گذشته دوومیدانی دوونیم میلیارد تومان بود که امسال حدود 3میلیارد تومان خواهد شد».

ملاک، پاسپورت است

یکی دیگر از موضوعات مهم هفته‌های اخیر به صغر سنی‌بودن یکی از نفرات تیم جوانان و مدال‌آور در مسابقات آسیایی ویتنام برمی‌گشت  که در داخل کشور بازتاب چندان خوبی نداشت. نکته جالب در مورد فرد یادشده این بود که او چندی پیش در مسابقات داخلی رکورد ایران را شکست، اما مسئولان دوومیدانی درپی اعتراض رقبایش حاضر به پذیرش و اعلام رکورد او نشدند و به جای برخورد، به او پاداش سفر اعطا کردند. در واکنش به این اتهام رئیس و نایب‌رئیس مواضع هماهنگی اتخاذ کرده و به نوعی سعی در رفع اتهام از خود دارند. کریمی در این خصوص می‌گوید: «تنها کاری که فدراسیون می‌توانست انجام دهد عدم‌پذیرش رکورد او بود و به لحاظ قانونی کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم.

من حتی در این زمینه با قاضی پرونده هم صبحت کردم و او با قاطعیت اعلام داشت که وقتی 5پزشک معتمد دادگستری موضوع را تأیید کرده‌اند نمی‌توان کاری صورت داد و او با همین شناسنامه پاسپورت گرفته است و در خارج از کشور هم که ملاک پاسپورت است».  عیدی علیجانی هم پاسخی مشابه با رئیس فدراسیون دوومیدانی برای این سؤال داشت و گفت: « طبق قانون باید به رأی دادگاه احترام گذاشت وما تنها می‌توانستیم رکورد او را نپذیریم. در آسیا هم که ملاک پاسپورت بود».

کد خبر 111755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز