چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

ایرج حصیبی*: رئیس قبلی سازمان تربیت بدنی،4سال پیش مقام چهارمی در میان کشورهای آسیایی را پس از چین، ژاپن و کره‌جنوبی برای ایران به عنوان هدف ذکر کرد که رسیدن به این هدف در گرو کسب مدال به ویژه در رشته‌های پرمدال و انفرادی بود که در راس آنها دو ومیدانی با 144مدال قرار می‌گیرد.

رئیس فدراسیون دو‌ومیدانی  نیز چندی پیش قول  کسب 6مدال از بازی‌های  آسیایی گوانجو را داده است. نگاهی به رشته‌های مختلف این ورزش و توجه به تاریخچه و داشته‌های ما در دوومیدانی می‌تواند قبل از ورود به بازی‌ها، توان ما را در رسیدن به دو هدف فوق ارزیابی نماید.

در دوهای سرعت(100-200-400-110متربا مانع -400متر با مانع و امدادی‌ها) مدال‌های ما در سطح آسیا منحصر به مدال نقره 400متر و برنز400×4متر بازی‌های آسیایی تهران است که با درخشش شادروان سیدمحمدرضا انتظاری به دست آمد و هرگز تکرار نشد.

در دوهای نیمه استقامت (800متر-1500متر- 3000متر با مانع) وضعیت بهتری داشته‌ایم. سیدمحمود خلیق‌رضوی، سیدمحمدرضا انتظاری، سیدحمید سجادی، جعفر باباخانی، فرامز روستایی‌فر، سجادمرادی و احسان مهاجرشجاعی در این مواد و در مقاطع مختلف موفق به کسب مدال‌های رنگارنگی از بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا شده‌اند در دوهای استقامت(5000-10000- صحرانوردی) هم دستمان خالی نبوده است.

علی باغبانباشی، محمدوجدان‌زاده، سیدحمید‌سجادی، جعفر باباخانی و احمد زارع کار نیز در این مواد در دوره فعالیت خود درخششی داشته و مدال‌هایی را کسب کرده‌اند.
در پرش‌ها، تیمور غیاثی موفق به کسب 4مدال طلا و یک برنز در سطح آسیا شد و این خلأ تا درخشش محمدمحسن‌ربانی در پرش با نیزه همچنان ادامه  داشت.

او که با عبور از 35/5 قهرمان‌آسیا شده است، در صورت داشتن مربی و نظم و ترتیب در تمرینات و زندگی و تحصیل به آسانی می‌تواند از فراز 50/5 نیز عبور کند که مشکلات در این خصوص به گفته خودش،‌شاید این امکان را از او بگیرد. در پرتاب‌ها، بعد از بازی‌های آسیایی تهران که شاهد درخشش شادروان سیدجلال کشمیری در 2ماده پرتاب دیسک و پرتاب وزنه بودیم، منصور قربانی تنها یک بار موفق به کسب مدال برنز آسیا شد و احسان حدادی در سال‌های اخیر بار همه دوومیدانی ایران را به دوش می‌کشد.

او که در صورت سلامت بی‌گمان در بازی‌های المپیک پکن قادر به دستیابی به اولین مدال ایران در سطح المپیک و جهان بود متاسفانه در روزهای نزدیک به‌آن بازی‌ها دچار پارگی عضلات کتف راست شد و این موضوع او را از دریافت مدال در آن بازی‌ها و نیز مسابقات بعدی دور کرد و اکنون رفته رفته به وضعیت سابق، باز می‌گردد.

او که با داشتن رکوردی معادل32/69 یکی از بزرگان این ماده در جهان محسوب می‌شود، تنها نقطه اتکای ما در بازی‌های گوانجو به شمار می‌رود. گرچه 2 جوان از اهالی چهارمحال و‌بختیاری به نام‌های محمد و محمودصمیمی نیز که زیر نظر برادر بزرگشان عباس صمیمی تمرین می‌کنند به نتایجی در حدود 65متر دست‌یافته‌اند که یکی از آنها همراه با احسان حدادی می‌توانند مدال‌های این ماده را برای کشورمان به ارمغان بیاورند اما در مواد دیگر پرتابی(وزنه- نیزه- چکش) همچنان دستمان خالی است و این در حالی است که با اندکی توجه می‌توانستیم در هر سه ماده حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

امین نیکفر، مهدی‌شاهرخی و حمیدرضا نودهی فراهانی که اولی در خارج از ایران و به دور از توجه فدراسیون و 2نفر دیگر که از بی‌مهری‌ها گله‌مند هستند در پرتاب وزنه، برادران آرخی و روایی در پرتاب نیزه و کاوه موسوی در پرتاب چکش ورزشکارانی هستند که با اندکی عنایت به وضعیت تمرینی، تحصیلی و زندگی می‌توانند کشورمان را در به دست آوردن رتبه‌های بالاتر در رده‌بندی بازی‌های آسیایی کمک کنند. اما در حال حاضر هیچ‌یک از آنها برای ادامه تمرینات و کسب مدال، دلگرمی خاصی ندارند.

* کارشناس دو و میدانی

کد خبر 107707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز