همشهری آنلاین: با آغاز به کار رسمی «سیستم کنترل هوشمند محدوده طرح ترافیک»، خودروهای فاقد مجوز طرح ترافیک از صبح شنبه 26 تیرماه به صورت خودکار جریمه شده و بلافاصله برگه جریمه به نشانی مالکان آن ها ارسال می شود.

به گزارش "تهران سما" به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این­که مدیریت ترافیک کلان­شهری مانند تهران بدون استفاده از سیستم­های هوشمند ترافیک امکان­­پذیر نیست، گفت: با توجه به حجم چند میلیونی خودروهای موجود و انبوه سفرهای شهری در تهران، کنترل ترافیک با استفاده از ابزارها و روش­های سنتی قابل انجام نیست.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: در کلان­شهر تهران با وجود شبکه­های عریض و طویل از معابر و بزرگراه­های شهری، قطعا به­کارگیری سیستم­های هوشمند ترافیک به ­عنوان یک استراتژی در مدیریت ترافیک بسیار ضروری است.

وی با اشاره به این­که سیستم­های هوشمند ترافیک باعث ایجاد نظم و انضباط در عبور و مرور در معابر شهری می­شود، اظهار کرد: به عنوان نمونه استفاده از چراغ­های هوشمند راهنمایی زمان انتظار در تقاطع­ها را به حداقل می­رساند و با کاهش معطلی خودروها در ترافیک، در وقت شهروندان و مصرف سوخت خودروها صرفه­جویی می­شود.

معاون شهردار تهران تسهیل در تردد، کاهش ترافیک و کاستن از اتلاف وقت مردم را از دیگر نتایج به­ کارگیری سیستم­های هوشمند بر شمرد و اضافه کرد: ارتقای نحوه خدمات­رسانی ناوگان حمل و نقل شهری و آلودگی­های زیست محیطی را می­توان به آثار اجتماعی و اقتصادی مدیریت هوشمند ترافیک افزود.

تشکری هاشمی مدیریت ترافیک بزرگراهی و شریانی، مدیریت حمل و نقل عمومی، مدیریت سوانح و امدادرسانی، مدیریت موارد اضطراری، مدیریت اطلاع­رسانی به مسافران و بانک­های اطلاعاتی، مدیریت ایمنی و پیشگیری، مدیریت تعمیر و نگهداری معابر، مدیریت پارکینگ، سیستم­های پرداخت الکترونیک و سیستم­های هشدار و اعلام حوادث را از امکاناتی بر شمرد که به­کارگیری سیستم­های هوشمند ترافیک استفاده از آن­ها را امکان­پذیر می­سازد و تصریح کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر گام­های بلندی برای تجهیز تهران به سیستم­های هوشمند ترافیک برداشته شده است.

وی دوربین­های ثبت تخلف، دوربین­های نظارت تصویری، دوربین­های سرعت سنج، تابلوهای چند منظوره اطلاع­رسانی، چراغ­های هوشمند راهنمایی را از جمله تجهیزاتی بر شمرد که در چند سال گذشته به میزان قابل توجهی در تهران توسعه پیدا کرده و گفت: شاید به دلیل افزایش روزافزون تعداد خودروها و به تبع آن ترددهای شهری، تاثیر این سیستم در بهبود ترافیک چندان محسوس و ملموس نباشد، اما اگر از سیستم­های هوشمند بهره­مند نبودیم اکنون ترافیک تهران بسیار سنگین­تر از وضعیت موجود بود.

معاون شهردار تهران با یادآوری این­که پیش از اجرای آزمایشی کنترل محدوده طرح ترافیک روزانه تعداد زیادی خودرو به ­طور غیر مجاز وارد این محدوده می­شدند، اظهار کرد: از اوایل خرداد که اجرای این پروژه به ­شکل آزمایشی آغاز شده و برگه­های جریمه به ­صورت ارشادی به نشانی مالکان خودروهای فاقد مجوز ارسال می­شود، شاهد کاهش تخلفات هستیم.

وی با ابراز اطمینان از این­که با بهره­برداری رسمی از پروژه مذکور و جریمه افرادی که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک می­شوند به شدت از میزان تخلفات در محدوده طرح ترافیک کاسته خواهد شد، تصریح کرد: با کاهش ورود غیر مجاز خودروها به این محدوده شاهد کاهش حجم ترافیک و میزان آلاینده­ها در این محدوده خواهیم بود.

تشکری هاشمی در پایان با تاکید بر این­که خوشبختانه مسولان راهنمایی و رانندگی تعامل بسیار خوبی برای به­کارگیری سیستم­های هوشمند ترافیک با مدیریت شهری دارند، اضافه کرد: در تلاشیم تا با استفاده از آخرین فن­آوری­ روز دنیا در مدیریت ترافیک تمام ظرفیت­های موجود را در جهت خدمت به شهروندان و رضایت ایشان به­ کار گیریم.

فعالیت دوربین­های کنترل محدوده طرح ترافیک که قرار بود از بیستم تیر ماه رسما آغاز شود، به دلیل اعلام تعطیلات متوالی هفته گذشته از نخستین ساعات صبح شنبه 26 تیر ماه به طور رسمی در محدوده مذکور آغاز می­شود.

کد خبر 111669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز