گروه اقتصادی: سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی گفت: ممکن است آغاز مهرماه زمان تقویمی مناسبی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نباشد

اما تصمیم دولت این است که این قانون را در نیمه دوم سال اجرا کند. به گزارش فارس، محمدرضا فرزین در حاشیه نشست دیروز مجلس علت تاخیر در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از مهرماه امسال را همزمان شدن با ماه مبارک رمضان و آغاز فصل تحصیلی و افزایش هزینه‌ها عنوان و تاکید کرد: دولت سفت و سخت در پی اجرای قانون است و جلسات کارگروه طرح تحول به‌طور منظم برگزار می‌شود.

وی در عین حال تصریح کرد: ممکن است آغاز مهرماه به لحاظ تقویمی زمان مناسبی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نباشد اما تصمیم دولت این است که در نیمه دوم سال قانون را اجرا کند.

براساس این گزارش، به‌نظر می‌رسد به‌دلیل اینکه آغاز مهرماه همزمان با 2مناسبت پایان ماه رمضان و بازگشایی مدارس بوده و هزینه‌های خانوار در این زمان افزایش می‌یابد، دولت به این نتیجه برسد که اجرای هدفمندی یارانه‌ها با این مناسبت‌ها همزمان نشود.

اردیبهشت امسال رئیس‌جمهوری در جریان سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بزرگ‌ترین طرح اقتصادی 50سال اخیر است که از نیمه دوم امسال اجرا می‌شود. 

به گزارش همشهری،  عقب‌نشینی چندباره دولت از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مهر ماه امسال در شرایطی صورت می‌گیرد که هنوز درباره میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل و برق اطلاع دقیقی در دست نیست و اظهارنظرهای متفاوت و متناقضی از سوی مسئولان دولتی از جمله وزیران نفت و نیرو و رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور عنوان می‌شود.

هفته گذشته ضیغمی معاون وزیر بازرگانی اعلام کرد: تاریخ دقیق اجرای هدفمندشدن یارانه‌ها برای ممانعت از برخی سوءاستفاده‌ها مشخص نیست. هفتم تیرماه امسال رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفته بود: اطلاعات هدفمندسازی یارانه‌ها یک‌هفته قبل ازاجرا در اختیار مردم قرارمی‌گیرد.

فرم اطلاعات اقتصادی خانوارهامبنای پرداخت یارانه نقدی نیست

رئیس مرکز آمار ایران هم روز گذشته در گفت‌وگو با سایت دولت اعلام کرد: در حال حاضر در نوبت اول پرداخت یارانه‌ها، صرفا ملاک پرداخت‌ها اطلاعات فردی و شناسنامه‌ای افراد است و نیازی به اطلاعات اقتصادی خانوارها نیست. عادل آذر از ثبت نام 18‌میلیون و 500 هزار خانوار که حدود 67 میلیون و600 هزار نفر را شامل می‌شوند، خبر داد و افزود: حدود 90 درصد از خانوارها فرم اطلاعات اقتصادی را تکمیل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر خانوارهایی وجود دارند که بنا به هر دلیلی ثبت نام نکرده‌اند و هم‌اکنون خواهان ارائه اطلاعات اقتصادی خانوار خود هستند، درصورتی که کارگروه طرح تحول اقتصادی به ما اجازه بدهد، می‌توانیم بعد از جمع‌آوری تمامی اطلاعات و اصلاح آنها و در فرصت مقتضی برای این افراد هم امکان ثبت‌نام را فراهم کنیم.

دستور وزیر بازرگانی برای مقابله با گرانی‌ها

با وجود تاخیر در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی با صدور ابلاغیه‌ای 4بندی، خواستار نظارت هرچه بیشتر بر وضعیت حمل‌ونقل کالاها و مسافران و مقابله با افزایش احتمالی قیمت‌ها در این بخش شد.

به گزارش مهر، وزیر بازرگانی با ابلاغیه‌ای به سازمان‌های بازرگانی استان‌ها، خواستار نظارت هرچه بیشتر بر وضعیت حمل‌ونقل در آستانه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت شده است.

کد خبر 111635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز