گروه اقتصادی: 2 معاون وزیر صنایع در واکنش به نگرانی واحدهای صنعتی از قطعی برق، به دادن وعده‌های کلی مانند تشویق مالی صرفه جوها،

اعطای زمین رایگان برای احداث نیروگاه در شهرک‌های صنعتی و تقسیم‌بندی سه‌گانه واحدهای صنعتی برای برخورداری از برق روی آوردند، اما نتیجه توافق وزارت نیرو و صنایع این است که فشار ناشی از کمبود برق کشور را فعلا صنایع باید تحمل کنند تا دست‌کم قطع برق خانگی کمتر رخ دهد.

به گزارش همشهری در توافق بین وزارت نیرو و صنایع از واحدهای صنعتی خواسته شده تا روز تعطیل خود را به جای جمعه به یکی از روزهای میانی هفته انتقال داده و تعمیرات خود را در ساعات پیک مصرف برق انجام دهند، یا اینکه تولید خود را از ساعت10شب تا صبح انجام دهند. تأمل در اظهارات 2معاون وزیر صنایع و معادن و برخی مسئولان میانی نشان می‌دهد که برای کاستن از فشار قطعی برق، یکی از اصلی‌ترین راه‌ها، هماهنگی در قطعی برق واحدهای صنعتی و مدیریت منابع برق است.

محمدمسعود سمیعی‌نژاد، معاون معدنی وزیر صنایع در گفت‌وگو با فارس گفت: از واحدهای صنعتی خواسته‌ایم تا روز تعطیل خود را به جای جمعه به یکی از روزهای میانی هفته انتقال دهند تا به این ترتیب در مصرف برق کشور صرفه جویی شود.

همچنین از واحدهای صنعتی خواسته شده تا تعمیرات خود را در ساعات پیک مصرف برق انجام دهند و یا تولید خود را از ساعت 10شب تا صبح انجام دهند تا به این ترتیب، مدیریت منابع برق در واحدهای صنعتی صورت گیرد و برق مصرفی خانگی نیز قطع نشود.

معاون وزیر صنایع با بیان اینکه تاکنون گزارشی در مورد قطع برق برنامه‌ریزی شده صنایع مطرح نشده است، گفت: به‌منظور مدیریت مصرف برق، واحدهای صنعتی به 3 گروه تقسیم بندی شده‌اند تا در این زمینه واحدهایی که مصرف برق آنها از حساسیت بالایی برخوردار است دچار مشکل نشوند.

خاموشی از شهرک‌های صنعتی می‌رود

اما خدا مراد احمدی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون وزیر صنایع از توافق این وزارتخانه با وزارت نیرو خبر داد که براساس آن شهرک‌های صنعتی سراسر کشور دیگر قطعی برق نخواهند داشت.

به گزارش سایت اتاق تهران، این معاون وزیر صنایع با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی سراسر کشور به جز استان تهران کمترین قطعی برق را داشته‌اند، وعده داد: بر پایه توافق با وزارت نیرو خاموشی‌ها از شهرک‌های صنعتی رخت بر می‌بندد.

احمدی جزئیات بیشتری از مکاتبه اخیر وزارت صنایع با مسئولان وزارت نیرو ارائه نداد اما تأکید کرد که براساس توافقات صورت گرفته، وزارت نیرو قول همکاری مساعد داده و از این پس شاهد خاموشی در شهرک‌های صنعتی نخواهیم بود. او یکی از محورهای توافق میان 2 وزارتخانه صنایع و نیرو را هماهنگی در قطع برق واحدهای صنعتی بیان کرد.

تأثیرپذیری صنعت فولاد

اما دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد در زمینه تاثیر افزایش دمای هوا و مصرف برق در صنعت فولاد به خبرنگار ما گفت: این موضوع خواه ناخواه مشکلاتی را برای صنعت فولاد ایجاد کرده اما درصورتی که شرکت‌های فولادی طبق برنامه عمل کنند آثار منفی کاهش عرضه برق در این صنایع نیز کمتر خواهد شد.

رسول خلیفه سلطانی، با بیان اینکه این موضوع بیشتر در شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان مشکل‌ساز شده است، افزود: برای رفع این مشکل دولت برنامه‌ریزی کرده است تا در ساعات یا روزهایی که مصرف برق به اوج خود می‌رسد شرکت‌های فولادی مصرف برق خود را کاهش دهند.

وی گفت: بر این اساس مقرر شده تا کارخانه‌های صنعتی در روزهای پرمصرف نسبت به انجام تعمیرات سالانه خود اقدام کنند که با این روند درنظر است تا کارخانه‌های مذکور از 15 تیر ماه تا 15 مرداد ماه امسال تعمیرات اساسی سالانه را انجام دهند.

تشکیل ستاد تأمین برق صنایع

معاون معدنی وزیر صنایع با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت مصرف برق صنایع وعده داد: واحدهای صنعتی که در مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشند، از مشوق‌های مالی در پرداخت هزینه برق مصرفی خود برخوردار خواهند شد. محمد مسعود سمیعی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس گفت: این مشوق‌ها شامل برخی تخفیف‌ها در هزینه برق مصرفی واحدهای صنعتی است.

کد خبر 111544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز