امیر بهادری نژاد: خدا را شکر که جام جهانی 2010 تمام شد چون اگر چند روز دیگر ادامه پیدا می‌کرد، کمر مردم زیر بار منت‌ دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی تلویزیون واقعا خم می‌شد.

در یک هفته اخیر دست‌اندرکاران برنامه جام جهانی شبکه 3 تلویزیون بارها و بارها بر سر ما منت گذاشتند که با صرف چندمیلیون دلار، امتیاز پخش رقابت‌های جام جهانی را خریداری کرده‌اند و تلویزیون ایران یکی از معدود تلویزیون‌های جهان بوده که بازی‌های جام جهانی را به صورت مستقیم پخش کرده است.

و جالب‌تر اینکه هر شب مصاحبه‌هایی نیز پخش می‌شد که در این مصاحبه‌ها تمام شهروندان و اهالی فوتبال متفق‌القول نحوه پوشش دادن مسابقات جام جهانی در تلویزیون را عالی و بی‌سابقه توصیف می‌کردند.

ضمن تشکر از مسئولان گروه ورزش تلویزیون بابت یک ماه تلاش خستگی‌ناپذیر جهت پوشش این رقابت‌ها، ذکر چند نکته پیرامون پخش این بازی‌ها ضروری به نظر می‌رسد:

طبق آمار منتشر شده، در طول برگزاری جام، تنها برای شبکه 3 تلویزیون،
82 میلیون پیامک از سوی بینندگان ارسال شد که به این عدد باید پیامک‌های مردم برای سایر شبکه‌های تلویزیونی را هم اضافه کرد.

با توجه به اینکه مسابقات پیامکی تلویزیون درآمد سرشاری را طی یک ماه نصیب اپراتورهای تلفن همراه کرد بدون تردید تلویزیون نیز در ازای این ابتکار، تبلیغات قابل توجهی از این اپراتورها دریافت کرده است که این درآمد بخشی از حق پخش تلویزیونی این رقابت‌ها را تامین کرده است.

با توجه به اینکه روزانه بیش از 10 ساعت از برنامه‌های تلویزیون به پوشش رویدادهای جام جهانی در شبکه‌های مختلف اختصاص داشت حداقل هر روز10 ساعت در خرید برنامه از تهیه‌کنندگان صرفه‌جویی صورت گرفته و به عبارت دیگر پوشش جام جهانی نه تنها ضرری برای تلویزیون نداشته، صرفه جویی در هزینه‌ها را هم در پی داشته است.

با توجه به اینکه قبل، بین 2 نیمه و پس از هر بازی جام جهانی حداقل 10 دقیقه به پخش تبلیغات بازرگانی اختصاص داشت عدد بزرگی از حجم تبلیغات تلویزیونی به واسطه پخش بازی‌های جام جهانی به دست آمده که این عدد اگر همه هزینه خرید حق پخش بازی‌ها را پوشش نداده باشد به طور حتم بخش قابل توجهی از این هزینه را تامین کرده است.

لازم به ذکر است که با مشترک شدن در یکی از شبکه‌های تلویزیونی خصوصی کشورهای کرانه خلیج فارس و پرداخت تنها 100 دلار امکان تماشای همه بازی‌های جام جهانی همراه با آنالیز بزرگان فوتبال جهان همچون آرسن ونگر، آریگو ساکی، رود‌گولیت و لوئیس آراگونس وجود داشت. جالب‌تر اینکه با همین مبلغ می‌توان به مدت 6 ماه همه بازی‌های مهم فوتبال جهان از جمله بازی‌های لیگ‌های اروپایی را به صورت مستقیم تماشا کرد.

این در حالی است که در همین تهران به دلیل عدم پوشش کامل فرستنده‌های تلویزیونی، بسیاری از شهروندان مجبور شدند برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی دستگاه‌های گیرنده دیجیتال تلویزیون خریداری کنند که قیمت این دستگاه معادل هزینه اشتراک شبکه تلویزیونی مورد اشاره است.

با توجه به اینکه شبکه‌های پخش کننده بازی‌های جام جهانی در جهان، خصوصی هستند طبیعی است که برای تماشای این بازی‌ها باید مشترک این شبکه‌ها شد اما با توجه به اینکه تلویزیون ایران ردیف بودجه مشخص و مصوب دارد، درواقع پول پخش این بازی‌ها قبلا به طور غیر مستقیم توسط مردم پرداخت شده است؛ پس لطفا سرمردم بیش از این منت نگذارید.

و نکته آخر اینکه آیا در ایران حتی یک نفر هم وجود نداشته که از نحوه پوشش بازی‌های جام جهانی رضایت نداشته باشد که دست‌اندرکاران تلویزیون مصاحبه وی را در کنار تعریف و تمجیدهای سایر شهروندان پخش کنند؟

کد خبر 111539

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز