گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های آمریکا و اردن در طول هفته‌های گذشته رسانه‌ها را به بزرگ‌نمایی اختلاف هسته‌ای 2کشور متهم کرده بودند،

اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که کاخ سفید امان را تهدید به قطع کمک‌های مالی درصورت عدم‌هماهنگی این کشور با رژیم صهیونیستی در رابطه با برنامه هسته‌ای‌ خود کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که این تهدید واشنگتن پس از آن صورت گرفت که دولت اردن درخواست رژیم صهیونیستی را برای مشارکت در استخراج و غنی‌سازی‌ اورانیوم این کشور نپذیرفت.

ضرب‌الاجل آمریکا برای هماهنگی کامل اردن با رژیم صهیونیستی در رابطه با برنامه هسته‌ای‌ خود تنها چند روز پس از دیدار وزیران خارجه 2کشور در واشنگتن اعلام شد. هفته گذشته با وجود اینکه  دوطرف در این مذاکرات نتوانستند به توافقی در این رابطه برسند، ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن مدعی شد که هیچ اختلافی میان آمریکا و اردن درباره مسائل هسته‌ای وجود ندارد.

وی گفت: ما مشغول مذاکره درباره برخی مسائل هستیم و به خاطر طولانی شدن این مذاکرات عده‌ای فکر می‌کنند که بین اردن و آمریکا اختلافاتی پیش آمده است. وی تاکید کرد: ما دوست و هم‏پیمان آمریکا هستیم و این کشور کاملا نیاز ما را به برنامه صلح آمیز هسته‌ای درک می‌کند و در این راستا از کشور اردن حمایت خواهد کرد.

اکنون اما تهدید آمریکا به قطع کمک‌های مالی نشان می‌دهد اختلاف دو طرف فراتر از اظهارات وزیر امور خارجه اردن است و آمریکا با فشارهای سیاسی به دولت این کشور به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که دولت اردن برای پیشرفت برنامه‌ صلح آمیز هسته‌ای خود بدون هماهنگی با رژیم صهیونیستی فعالیت کند.

درحالی‌که آمریکا و اردن روابط بسیار نزدیکی دارند، تهدید واشنگتن نشان‌‌دهنده ادامه فشار‌های رژیم صهیونیستی به دولت آمریکا برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای صلح آمیز اردن به حساب می‌آید. ماه گذشته ملک عبدالله، پادشاه اردن در گفت‌وگوی خود با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال برای نخستین بار به‌طور رسمی از فشارهای رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور پرده برداشت.

وی در این گفت‌وگو اعلام کرد که اسرائیل در تلاش است با فشار به کره‌جنوبی و فرانسه مانع از فروش تجهیزات هسته‌ای به این کشور برای مقاصد صلح آمیزی مانند تولید برق شود. وی گفت: برخی از جمله اسرائیل نگران هستند که کشور ما با دسترسی به انرژی هسته‌ای از لحاظ اقتصادی مستقل شود.

در سال 2007 دولت اردن در صحرایی در این کشور، معدنی با بیش از 65 هزار تن اورانیوم کشف کرد. با کشف این معدن، اردن اکنون یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع اورانیوم در جهان به حساب می‌آید و دولت این کشور اعلام کرده است با استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای قصد دارد وابستگی خود را به واردات نفت خام کاهش دهد.

95 درصد منابع انرژی اردن از کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی و عراق تامین می‌شود.اردن درحالی‌که اقتصاد این کشور به‌شدت وابسته به کمک‌های مالی آمریکاست در تلاش است با ساخت 4 رآکتور، برق مورد نیاز خود را برای مصرف داخلی و صادرات به کشورهای همسایه تامین کند.

به گفته وزیر طرح و برنامه اردن، آمریکا در 6ماهه نخست امسال 665 میلیون دلار کمک‌‌ مالی(365میلیون دلار کمک اقتصادی و 300میلیون دلار کمک نظامی) به اردن اعطا کرده است. واشنگتن همواره با این کمک‌های مالی تلاش کرده است اردن را به‌عنوان یکی از متحدان سنتی خود در منطقه حفظ کند.

اردن از معدود کشورهای عربی است که با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک دارد اما بدون شک تلاش‌های این رژیم برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای امان روابط دو طرف را دچار تنش بی‌سابقه‌ای خواهد کرد. اردن که از کشورهای امضا‌کننده پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) است، اعلام کرده که هیچ دلیلی برای صرف‌نظر کردن این کشور از برنامه غنی‌سازی‌ اورانیوم وجود ندارد.

فشارهای آمریکا بر اردن برای تامین نظر مقام‌های رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که این رژیم ان‌پی‌تی را امضا نکرده است و براساس آخرین گزارش‌ها بیش از 300 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

کد خبر 111535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز