سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

علی نیک‌رفتار – خبرنگار همشهری: بیمارستان‌های دولتی تبریز به‌ویژه بیمارستان امام رضا ( ع) مدتی است که با انبوهی از بیماران مراجعه‌کننده روبه‌رو است و به زحمت می‌تواند پاسخگوی این افراد باشد؛ به‌طوری که حتی بیماران بدحال و اورژانسی ناگزیرند مدت‌ها در انتظار پذیرش بمانند.

 کارشناسان این مشکل را ناشی از تعطیل و خارج شدن بیمارستان امام‌خمینی(ره) تبریز از شبکه درمانی این شهر می‌دانند. این بیمارستان 2 سال پیش در جریان زمین لرزه به‌دلیل قدمت و فرسودگی دچار آسیب‌های جدی شد و در ادامه کارکنان و تجهیزات آن به بیمارستان امام رضا (ع) انتقال یافتند.

این انتقال در حالی صورت گرفت که دولت مقرر کرده بود، بیمارستان جایگزین دیگری ساخته شود یا ساختمان بیمارستان با توجه به وسعت و اهمیتش بازسازی شود. اکنون با گذشت 2 سال از اتخاذ این تصمیم و با وجود نیاز شدید آذربایجان شرقی که پیوسته بیماران و مجروحان حوادث را حتی از استان‌های مجاور و کشور‌های همسایه پذیرش می‌کند، برای جبران خلأ  ناشی از خروج این بیمارستان از شبکه درمانی استان اقدامی صورت نگرفته و قسمت‌های مهم آن بلاتکلیف رها شده است.

 ساعت‌ها در انتظار پذیرش

اظهارات چند تن از شهروندان تبریزی در این زمینه، گویاترین تصویر را از وضع موجود ارائه می‌کند. در حالی سراغ مرتضی حقوقی‌لر  می‌رویم که همراه مریض بد‌حالی در اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) نشسته است. او می‌گوید:« چند ساعت است که مریض خود را به اینجا آورده‌ام، ولی به‌دلیل تراکم بیمار هنوز نوبتمان نرسیده و ترسم از این است که به‌دلیل تاخیر، او را از دست بدهیم.» همراه بیمار دیگری میان حرف‌های حقوقی‌لر  می‌پرد و می‌گوید: « با وجود تلاش کادر بیمارستان برای رسیدگی به مادرم، حال او بهتر نشده است و باید او را بستری کنیم، اما به‌دلیل نبود تخت خالی و تراکم بیمار ناچاریم ساعت‌ها و شاید هم روزها در راهروی بیمارستان به انتظار بنشینیم. »

فرهاد مسلمی، همراه یکی دیگر از بیماران بدحال می‌گوید: « مادرم دچار ورم پا‌ست و مشکل حرکتی دارد. او را به یکی از بیمارستان‌های دولتی تبریز (بیمارستان سینا) بردیم که پذیرش نکردند و ما را به بیمارستان امام رضا فرستادند. وقتی به اینجا آمدیم با انبوهی از بیماران مواجه شدیم، هرچند بعد از چند ساعت معطلی کارکنان بیمارستان به کمک مادرم آمدند. » وی اضافه می‌کند: « ما از مسئولان و خیران فعال در عرصه سلامت انتظار داریم با توجه به دستور دولت هرچه زود‌تر برای بازسازی بیمارستان امام خمینی (ره) یا ساخت جایگزینی برای آن تدبیری بیندیشند و مشکل درمانی هزاران بیمار و مجروح منطقه را رفع کنند.»

نیاز به 6 میلیارد تومان اعتبار

خواست شهروندان برای بازسازی یا جایگزینی بیمارستان امام خمینی (ره) در حالی مطرح می‌شود که مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، می‌گوید: «تاکنون هیچ اقدامی برای بازسازی بیمارستان امام خمینی (ره) صورت نگرفته است و از آنجا که بیمارستان یاد شده از مراکز درمانی مادر در منطقه به‌شمار می‌رفت، با تعطیل آن اکنون در بیمارستان امام رضا(ع) علاوه بر بیماران عادی، بیماران اورژانسی هم برای پذیرش در صف‌های طولانی قرار می‌گیرند.»

غلامرضا دوست‌زاده، با تاکید بر این‌که برای بازسازی بیمارستان امام (ره) که طرحی ملی
 به شمار می‌رود، باید بودجه لازم اختصاص یابد، اعلام می‌کند که بازسازی این بیمارستان به غیر از هزینه تجهیزات،  به 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بستری در راهرو، ترافیک در راه‌پله

دکتر محمد محمدزاده، رئیس بیمارستان امام رضا( ع) که مجموعه تحت مدیریت وی پس از تعطیل  بیمارستان امام خمینی بیشترین بار پذیرش بیماران را بر دوش می‌کشد، درباره وضع موجود چنین توضیح می‌دهد: «بیمارستان امام رضا(ع) همواره بیمارانی از منطقه شمال غرب کشور و کشور‌های همسایه را پذیرش می‌کرد، اما مراجعه‌کنندگانش پس از تعطیل بیمارستان امام خمینی (ره) 30 تا 50 درصد افزایش یافته است، تا جایی که اکنون در بیشتر سالن‌های بستری به جای 30 تا 40 بیمار 47 تا 48 بیمار بستری می‌شوند و حتی به‌دلیل تراکم بیمار، در بیشتر  راهرو‌ها نیز بیماران بستری شده‌اند.» به گفته وی، در ساعت ملاقات به مشکل تعداد زیاد بیماران بستری شده، ازدحام ملاقات‌کنندگان نیز اضافه می‌شود و حتی در راه‌پله‌ها ترافیک به‌وجود می‌آید.

بیمارستان امام رضا(ع) با 621 تخت که قرار است تا شهریور ماه امسال 93 تخت دیگر  نیز به آن اضافه شود، روزانه نزدیک به 450 مریض را پذیرش می‌کند. این بیمارستان با زیر بنای 44 هزار مترمربع در 6 طبقه تنها مرکز درمانی است که امداد هوایی اورژانس منطقه را نیز پوشش می‌دهد.

رئیس بیمارستان با یادآوری گستردگی تخصص‌های پزشکی کادر بیمارستان می‌افزاید:
«‌ از آن جا که در بیشتر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بخش خصوصی شهر تبریز چنین تخصص‌هایی وجود ندارد، مجبوریم همه بیماران و حتی بیماران سرطانی، عفونی، کلیوی و کبدی را بپذیریم.»

محمد‌زاده همچنین معتقد است تخصیص اعتبار  برای ساخت بیمارستان جدید یا بازسازی و جایگزینی آن از توان دولت خارج است، به همین دلیل خیران فعال در عرصه سلامت باید همت خود را به کار گیرند و به کمک دولت و هموطنان خود بشتابند.

نیاز به همکاری بخش خصوصی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، درباره مشکلات درمانی حوزه سلامت استان آذربایجان شرقی می‌گوید: «بیمارستان‌های غیردولتی براساس تعهدات قانونی ارائه شده هنگام دریافت پروانه تاسیس ملزم به ارائه خدمات کامل اورژانسی هستند و تا زمانی که امکان معاینه و درمان بیماران مراجعه‌کننده در بیمارستان وجود دارد، نباید آنان را به بیمارستان‌های دولتی و مراکز دانشگاهی ارجاع دهند.»

دکتر علیرضا جوادزاده  ادامه می‌دهد: « وجود بخش اورژانس در بیمارستان‌ها هم از شروط اعطای پروانه بهره‌برداری مراکز درمانی بخش خصوصی به‌شمار می‌رود؛ این درحالی است که پس از گذشت زمانی از آغاز کار بیمارستان‌های خصوصی عملا بخش اورژانس به فراموشی سپرده می‌شود و بیماران این بخش به بیمارستان‌های دولتی ارجاع داده می‌شوند که این رویه مشکلاتی را برای بیماران اورژانسی به‌وجود می‌آورد.»

این مقام مسئول همچنین ارتقای سلامت جامعه را مرهون همکاری و تعامل دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف می‌داند و می‌گوید: «همراهی همه دستگاه‌ها و مدیران بیمارستان‌های بخش خصوصی از نیاز‌های بیمارستان‌های دولتی و مراکز درمانی دانشگاه تبریز است.»

پیگیری براساس ماده 32 قانون برنامه

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز و مسعود پزشکیان، دیگر نماینده مردم تبریز و وزیر اسبق بهداشت چندی پیش از محل بیمارستان امام خمینی (ره)  این شهر بازدید کردند. آنان در این بازدید خاطرنشان کردند که نمایندگان استان در مجلس از هیچ تلاشی برای بازسازی یا جایگزینی بیمارستان امام (ره) دریغ نخواهند کرد.

فرهنگی با تاکید بر پیگیری جذب اعتبارات مصوب سفر  هیات دولت به استان آذربایجان شرقی گفت: «در جریان این سفر قرار بود بیمارستان جدیدی در محل بیمارستان امام ساخته شود، اما اعتبار لازم در بودجه امسال پیش‌بینی نشده ، از این‌رو لازم است براساس ماده 32 برنامه چهارم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مسئولان ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس اقدام کنند.»

ماده 32 برنامه چهارم توسعه به بررسی توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی طرح‌هایی که اجرای آنها نیازمند بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار است، اختصاص دارد. پزشکیان هم با تاکید بر اهمیت ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان امام (ره)، می‌گوید: «با توجه به پذیرش بالای بیماران قلبی در بیمارستان شهید مدنی تبریز که اکنون تنها بیمارستان قلب استان به شمار می‌رود، لازم است مقدمات ساخت بیمارستان جایگزین امام خمینی (ره) به‌زودی فراهم و در اسرع وقت عملیات اجرایی آن آغاز شود.»

وی اضافه می‌کند: «اگر طرح ساخت بیمارستان جدید از تصویب کمیسیون ماده 32 مجلس بگذرد، به‌دنبال آن اقدامات اولیه، مطالعه ساختمان بیمارستان جدید و عقد قرارداد با پیمانکاران تا پایان امسال انجام خواهد شد تا بیمارستان جایگزین در حداقل زمان به بهره‌برداری برسد.»

کد خبر 111500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز