همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال توسعه دی هشت که در آبوجا پایتخت نیجریه در حال برگزاری است؛ پیشنهادهای کشورمان را برای ارتقای جایگاه این گروه و حل مشکلات جهانی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر، آقای احمدی ن‍ژاد در این اجلاس با اشاره به وضع پرتلاطم جهان و نارضایی مردم از این وضع گفت: بیشتر نارضایی‌ها به عملکرد خودخواهانه بعضی دولت‌ها و ناکارآمدی نظام‌های بین‌المللی برمی‌گردد که ریشه آن را باید در اندیشه مادی جستجو کرد.

وی افزود: این همان اندیشه‌ استعماری است که بر اثر قیام‌های استقلال طلبانه ملت‌ها تغییر چهره داده است و با عناوین آزادی، حقوق بشر و دموکراسی همان رفتارها یعنی توسعه‌طلبی، مداخله در امور کشورها، دست اندازی به ثروت ملت‌ها با هر وسیله‌ای اعم از سازوکارهای به ظاهر قانونمند و بین المللی، فشار سیاسی، تبلیغات رسانه‌ای و حتی اگر لازم بدانند، اشغال نظامی و ترور را تجویز می کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هدف آنان اندیشه مادی، منفعت و لذت حداکثری است ولو مستلزم محروم کردن دیگران از حقوق مسلمشان، جلوگیری از پیشرفت علمی و فنی، تحمیل مقررات یکجانبه، خلق دارایی‌های کاغذی، ایجاد اختلاف و درگیری در مناطق مختلف جهان و توسعه و تولید مواد مخدر باشد.

آقای احمدی نژاد اوضاع عراق و افغانستان را نشانه بارز مداخله در امور کشورهای منطقه

دانست و با اشاره به وضع فلسطین گفت: بیش از 60 سال است که نه تنها درخصوص اشغال یک سرزمین و سرنوشت میلیون‌ها نفر آواره فلسطینی بی‌تفاوت هستند و از آشکارترین نقض حقوق انسانی نظیر محاصره سه‌ساله غزه و حمله به غیرنظامیان، استفاده از سلا‌های ممنوع، تخریب خانه‌ها و مزارع، مزاحمت روزانه در رفت و آمدها و تخریب عبادتگاه‌ها حمایت مطلق می‌کنند، بلکه رژیم نامشروع حاکم بر این سرزمین را به حداقل دویست کلاهک اتمی نیز مجهز کرده‌اند.

وی افزود: با سکوت در برابر حمله صهیونیست‌ها به کاروان کمک‌های انسانی در آبهای آزاد، حقیقت و شرف انسانی را لگدمال کردند.

رئیس جمهور گفت: مداخله در امور دیگران و ایجاد اختلاف و دشمنی برای توجیه حضور نظامی در مناطق گوناگون، نمونه دیگری از عملکرد آنان است.

احمدی نژاد با اشاره به بحران اقتصادی در عرصه جهانی افزود: خلق و تحمیل بیش از سی هزار میلیارد دلار دارایی کاغذی و جعلی که در حقیقت برداشت از جیب ملت‌ها و موجب گسترش فقر و بیکاری و کاهش رشد اقتصادی ملت‌ها شد تنها یک نمونه است.

رئیس جمهور اضافه کرد: روشن است که نظام‌های حاکم سیاسی و اقتصادی کهنه، ناکارآمد و ناعادلانه بین‌المللی مولود تسلط و نفوذ قدرت‌های مادی بوده است.

احمدی نژاد با بیان اینکه امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت سیطره دولت‌هایی است که همگی دارای سلاح اتمی هستند و از امتیاز ناعادلانه وِتو برخوردارند گفت: آنها در مجادلات جهانی از مصونیت کامل برخوردارند و هیچ دولتی نمی‌تواند از آنها شکایت کند، اما آنها دولت‌های مخالف خود را محکوم می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: امروز آمریکا که مجرم و متهم اصلی در تجاوز به عراق و افغانستان، در حمایت از رژیم صهیونیستی، در انفجار بمب‌های هسته‌ای و در بحران جهانی اقتصادی است، به همراه متحدانش نظیر انگلیس با امتیاز ظالمانه وِتو در شورای امنیت حضور دارد.

احمدی نژاد گفت: در کدام مشرب حقوقی، متهمان، خود دادستان و قاضی و مجری حکم هستند؛ به همین دلیل است که شورای امنیت نتوانسته است مشکل فلسطین را حل و از استقلال عراق و افغانستان حمایت کند، جلو مداخلات در امور داخلی ملتها را بگیرد، به‌کارگیرندگان سلاح هسته‌ای را مجازات کند، جلو اشاعه را بگیرد و ناامنی‌های منطقه‌ای و جهانی را محدود کند.

رئیس جمهور افزود: عامل اصلی همه این نابسامانی‌ها، مصونیت کامل دارد و در پیشبرد سیاست‌های خود از شورای امنیت به عنوان ابزار استفاده می‌کند.

آقای احمدی نژاد گفت: تحمیل یک ارز واحد بدون پشتوانه در تبادلات بین‌المللی ازجانب بانک مرکزی و مؤسسات اصلی سیاستگذاری پولی امریکا و اعمال مقررات ناعادلانه و یکطرفه، در واقع سپردن ارزشگذاری سرمایه ملت‌ها به یک دولت خاص فارغ از نظارت نهادهای مستقل است.

وی افزود: واضح است که دولت ناصالحی مانند آمریکا منافع شرکت‌ها و مؤسسات خود را بر دیگران مقدم می‌شمارد و آثار سوء تدبیرهای خود را از محل منابع دیگران جبران می‌کند.

رئیس جمهور گفت: اگر با سازوکار ترویج دلار آمریکا راه تسلط بر منابع سایر کشورها به روی آمریکا گشوده نمی شد، اقتصاد آمریکا نه تنها رشد فزاینده نداشت، بلکه سیطره و نفوذ سیاسی آمریکا نیز در جهان شکل نمی‌گرفت؛ به عبارت دیگر، هزینه های امپراتوری آمریکا از جیب دیگر ملت‌ها تامین شده است.

وی افزود: بیشتر سازوکارهای اقتصادی که عموماً از طریق صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، بانک مرکزی آمریکا و بازارهای پولی این کشور دیکته می‌شود یکطرفه و تحمیلی است.

احمدی نژاد همه این نابسامانی‌ها را مولود همان تفکر استعماری یعنی اندیشه مادی دانست و گفت: صاحبان این عقیده برای رسیدن به مقاصد خود هر چیزی و هرکسی را که لازم بدانند قربانی می‌کنند؛ آنان از عدم اشاعه سلاح‌های هسته ای سخن می‌گویند، اما دوستان و متحدان خود نظیر رژیم صهیونیستی را مستثنا می‌دانند.

وی افزود: آنان سلاح هسته‌ای را برای خود می پسندند اما انرژی صلح آمیز هسته‌ای را برای دیگران نمی پسندند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حق پرستی، عدالت، صداقت، حفظ حقوق دیگران، پاکی و محبت به سایر انسان‌ها جایی در اندیشه مادی ندارد گفت: در آرمان شهر اندیشه مادی، تبعیض و بی‌عدالتی، تجاوز و چندگانگی در معیارها، پایبند نبودن به اخلاق و بریدن از آسمان و جاودانگی در زمین امری عادی است که امروز به نهایت خود و البته یعنی پایان راه خود رسیده و روشن است که جهان نیازمند تدبیر و اندیشه جدیدی است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه کشورهای عضو دی هشت به فرهنگ‌های متعالی تعلق دارند افزود:‌ ارزش‌های فرهنگی ملتهای ما ریشه در فطرت انسانی و تعلیمات انبیای الهی دارد؛ یگانه پرستی، عدالت، پاکی، تکریم انسان‌ها، عشق و محبت، تلاش برای پیشرفت مادی و معنوی، پایبندی به اخلاق انسانی و احترام به حقوق دیگران، از ویژگی‌های ملت‌های ما و عموم ملت‌های جهان است.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی عضو گروه دی هشت می توانند با همکاری در ساختن دنیایی خالی از بی عدالتی نقش موثری ایفا کنند گفت: می توانیم با اتکا بر اندیشه های اسلامی و الهی و با همراهی پیروان سایر ادیان توحیدی به پایه گذاری نظم نوین سیاسی و اقتصادی جهان اقدام کنیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش پیشنهادهایی به سران گروه دی هشت ارائه کرد و اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم کنفرانسی با هدف طراحی نظام مناسب اقتصادی با اتکا بر اندیشه الهی و با مشارکت وزرای اقتصاد، رؤسای بانک‌های مرکزی و دانشمندان مرتبط کشورهای عضو تشکیل شود؛ ایران ابتکارات روشنی دارد و آمادگی خود را برای میزبانی چنین کنفرانسی اعلام می‌کند.

آقای احمدی نژاد در بیان دومین پیشنهاد ایران به دی هشت گفت: با هدف طراحی راه‌های مناسب تبادلات تجاری و مالی و رهایی از تبعات ارز مسلط، کمیته‌ای از نمایندگان کشورهای عضو موضوع را بررسی کنند و نتیجه را به اطلاع سران برسانند.

سومین پیشنهاد رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز توسعه سرمایه گذاری متقابل و مستقیم کشورهای عضو با تمرکز بر فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی، تبادل فناوری‌های جدید و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بود که می تواند در محوریت همکاری‌های اقتصادی قرار گیرد.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در علوم و فناوری، کشاورزی، پزشکی و صنعت دستاوردهای چشمگیری دارد و آماده است تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهد و متقابلاً از تجربیات دیگر اعضا بهره‌مند شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: بدون تردید، گروه دی هشت می تواند الگویی از همکاری‌های مفید و سازنده میان کشورهای دوست ارائه و نقش موثری در برپایی نظامات جدید بر پایه عدالت، دوستی و صلح در جهان ایفا کند.

احمدی نژاد افزود: وعده الهی در برپایی عدالت جهانی تخلف ناپذیر است و به لطف و اذن خداوند به زودی شاهد برپایی جهانی مبتنی بر عدالت، صلح و دوستی با رهبری صالحان و صالح کل، بنده خالص خدا و عاشق حقیقی انسان حضرت مهدی (عج) خواهیم بود.

کد خبر 111241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز